Nyhed
19. sep. 2017 | 16:22

Publikum hader mother!

Foto | Niko Tavernise
Jennifer Lawrences karakter lytter efter husets bogstavelige hjerte. Nogen burde måske også tjekke filmens egen puls efter publikums modtagelse af den.

Hos kritikerne er Darren Aronofskys nye film blevet kaldt alt fra genial til et fortænkt makværk. Hos publikum er dommen dog klar: De giver den dumpekarakter!

Af David Madsen

Det plejer at være kritikerne, der er ude med høtyven og publikum, som er overbærende, når det kommer til bedømmelse af biograffilm.

Men det er ikke ligefrem tilfældet med Darren Aronofskys mother!

Filmen følger et anspændt ægtepar, der lever en isoleret tilværelse på mandens gamle familiegård. Deres hverdag bliver forstyrret, da to ubudne gæster søger husly, som senere bliver fulgt af stadig flere.

Ligesom instruktørens tidligere film som Pi og The Fountain er filmen fyldt med bibelske metaforer, og instruktøren selv har nævnt mesterinstruktøren Luis Buñuel som inspirationskilde i et interview med magasinet Indiewire.

På den internationale bedømmelsesside Rotten Tomatoes har filmen scoret 68 procent hos kritikerne, men kun 43 procent hos brugerne.

Værst ser det ud på CinemaScore. Det er en meningsmålingside, der får sine data fra amerikanske biografgængere på åbningsaftenen. Her har filmen fået bundkarakteren ”F”.

Det bringer gyseren i tvivlsomt selskab med Steven Soderberghs Solaris, Richard Kellys The Box og remaket af The Wicker Man med Nicholas Cage.

Publikums afsmag for filmen kan også ses af indtjeningen. I 2368 biografer i USA har filmen kun indtjent 7,5 millioner dollars hjem svarende til 46,5 millioner danske kroner.

Forkert markedsført
Forklaringerne på filmens fiasko hos det amerikanske publikum er allerede mangfoldige.

En forklaring går på, at mother! er blevet markedsført som en gyser. Derfor kæmper den en ulige kamp om publikums opmærksomhed med Stephen King-klassikeren It, der er blevet den mest indtjenende septemberpremiere nogensinde, og som fortsætter succesen i sin anden uge i biograferne.

I en artikel, der forsvarer mother!, skriver The Guardians Peter Bradshaw, at der kan være tale om et misforhold mellem filmens marketing og publikum.

Han kritiserer, at filmen er solgt til et mainstream-publikum båret af skuespillernavne som Jennifer Lawrence, Ed Harris og Javier Bardem. Men i sin form minder den ifølge Bradshaw mere om en europæisk arthouse-film fra Roman Polanskis eller Lars von Triers hånd.

Det er dog ikke alle, der er enig i, at filmen lever op til sammenligningen med Polanski og Trier.

”Problemet med mother! er at symbolikken er så tyk, at det ganske enkelt bliver trættende,” mener Ekkos Samina Jacobsen i sin anmeldelse.

Anmelderen Rex Reed fra The New York Observer er endnu hårdere i sin kritik og udråber den til at være ”den værste film fra dette årti”.

Paramount forsvarer
Distributøren bag filmen, Paramount Pictures, som har haft en historisk ringe sommer med Baywatch og Transformers: The Last Knight, har selv været ude at forsvare værket.

”Du har en instruktør, der er i topform, og en kvindelig skuespiller (Jennifer Lawrence, red.), der er i topform. De har lavet en film, som er utroligt dristig. Vi vil ikke have, at alle film skal være sikre hits. Og det er okay, hvis nogle folk ikke kan lide den,” siger Megan Colligan, der er Paramounts præsident for marketing og distribution, til magasinet The Hollywood Reporter.

Piben havde dog en noget anden lyd, da Paramounts store blockbuster-satsninger skuffede i sommer. I juni kunne onlinemagasinet Deadline rapportere, at Paramount gav dårlige anmeldelser og lave Rotten Tomatoes-bedømmelser skylden for ringe indtjeninger.

Trailer: mother!

© Filmmagasinet Ekko