Nyhed
28. aug. 2003 | 15:55

Reklamefilm åbnede Festen

Thomas Vinterberg erkender inspiration fra DSB-reklamefilmen Talen
Af Claus Christensen
Ulrich Thomsen præsenterer i Festen sin far for to taler, en grøn og en gul. Faderen vælger den grønne, og hvad den gule tale indeholder, får vi aldrig at vide. Men måske var det den tale, Ulrich Thomsen holdt fire år før Festen i en DSB InterCity-reklamefilm fra 1994. Her vender en ung, smokingklædt Thomsen hjem som den fortabte søn til den store familiefest.

"Det er vel syv år siden sidst. Far og jeg blev uenige, meget uenige, og midt imellem stod mor," siger Ulrich Thomsen bevæget i forsoningstalen, som han har skrevet på en DSB-serviet i toget, "Det vanskeligste ved at blive voksen er, at man må indrømme, at man ikke altid har ret," fortsætter han og slutter talen med følgende ord: "Man skal have sjælen med på rejsen - så er det også nemmere at komme hjem igen."

Det er en læser fra Svendborg, Thomas Mathiasen, som har henvendt sig til EKKO om reklamefilmen efter, at vi i forrige nummer berettede om Festens udspring i radioprogrammet Koplevs Krydsfelt. Læseren kunne huske DSB InterCity-reklamefilmen, der ligesom Thomas Vinterbergs Dogme-film er optaget med et nervøst, håndholdt kamera. Scenografien, de gyldne farver, den anspændte stemning og Ulrich Thomsens spillestil svarer også til scenen i Festen.

"Ja, det er sandt ... Den var én af mange inspirationskilder," siger Thomas Vinterberg til EKKO. "Vi muntrede os en del over netop denne. Jeg erindrer den dog ikke som håndholdt, men Ulrich var det. Godt husket!"

Stolt over inspiration
DSB-reklamen er produceret af BBDO Cph og instrueret af den norske instruktør Hans Petter Moland (Kjærlighetens kjøtere). Teksten har Birthe Nielsen skrevet. Hun er i dag kreativ direktør for Bocca Reklamebureau i København.

"Kolleger har ofte beskyldt mig for at have plagieret Festen, men så kan jeg fortælle, at vores film kom adskillige år før Vinterbergs," siger Birthe Nielsen med et smil. "Jeg fik ideen, da jeg oplevede, hvor svært det kan være at holde en tale til ens forældre. Men talen handler ikke om incest, og jeg føler overhovedet ikke, at Thomas Vinterberg har stjålet noget. Jeg er da tværtimod kun lidt stolt over, hvis vores reklamefilm har givet inspiration til en så fremragende spillefilm."

DSB-reklamen kan ses på www.moland.dk/directors.php?country=1&id=8, hvor Talen er film nummer tre nederst på siden. Her er et oplagt undervisningsmateriale for den lærer, som vil vise, hvordan medier og genrer kan inspirere hinanden. Der vil utvivlsomt gå et lille gys igennem skoleklassen, når Ulrich Thomsen slår på glasset og rejser sig op ... i den "forkerte" film.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko