Nyhed
05. apr. 2015 | 22:41

Robin Williams sikret mod nekromanti

Foto | George Kraychyk
Robin Williams havde stor succes i Good Will Hunting fra 1997, men en to'er er ikke på trapperne – i hvert fald ikke med den afdøde skuespiller.

Den afdøde amerikanske skuespiller har juridisk sørget for, at digital genoplivelse er bandlyst i de næste 25 år.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Robin Williams skal hverken sælge light-øl eller støvsugere fra graven. Inden sin død indskrev han nemlig et 25-årigt totalforbud mod at bruge ham i nye sammenhænge – hvad enten det drejer sig om reklamer, film eller andet.

Det er kommet frem for nylig under de langstrakte juridiske slagsmål mellem hans arvinger, skriver The Hollywood Reporter.

Denne bestemmelse er den første af sin art, og vidner om den stigende brug af digitale gengivelser af afdøde skuespillere.

Succesfuld forretning
Når forbuddet bliver ophævet – i august 2039 – er det hans velgørenhedsorganisation Windfall Foundation, der ejer ham og dermed står til at score kassen på for eksempel en Mrs. Doubtfire 2.

Det lyder måske søgt, men afdøde berømtheder har længe været en succesforretning i Hollywood.

Peter Sellers optrådte posthumt i endnu en Pink Panther-film to år efter sin død, og Laurence Olivier spillede skurk i Sky Captain and the World of Tomorrow femten år efter sin død.

Tupac Shakur gjorde posthumt comeback som hologram i 2012, og for blot et par uger siden kom det frem, at selveste Bruce Lee vil spille over for Donnie Yen i den tredje Ip Man-film.

John Wayne med light-øl
Endnu mere suspekt, og langt mere udbredt, er brugen af døde kendisser til at sælge produkter, de ikke ville have brugt og især aldrig have anbefalet.

Netop Bruce Lee er tidligere blevet kaldt tilbage fra dødsriget for at reklamere for Johnnie Walker-whiskey, til trods for at han holdt sig fra alkohol.

Og hvor sandsynligt virker det, at selveste John Wayne, legendarisk som machomand i utallige western-film, selv ville drikke de light-øl, hans digitale genfærd reklamerer for?

Hvor smagløst det end må forekomme, bliver digital nekromanti mere og mere udbredt – særligt i USA, hvor afdøde berømtheder værdifuldt arvegods, og arvinger kan hæve millioner ved at sælge deres forældre til højestbydende.

Det sker ikke i samme omfang herhjemme, hvor ophavsretslovens droit moral og skuespillernes overenskomster afholder danske reklamefolk fra at lade Dirch Passer danse rundt med en Tuborg i hånden.

Afdøde Bruce Lee reklamerer for Johnnie Walker

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko