Cannes 2017
21. maj 2017 | 23:38

Ros til Ruben Östlund og Claes Bang

Foto | Plattform Produktion
Ruben Östlund synes i The Square inspireret af landsmanden Roy Andersson i de komiske tableauer, der foregår på museet X-Royal, der tidligere var kongeslottet.

Der er enighed blandt førende kritikere i Cannes om, at The Square er underholdende og voldsomt ambitiøs, men også vil lidt for meget.

Af Nicki Bruun

Det var i forgårs, at Ruben Östlunds The Square med Claes Bang i den altdominerende hovedrolle som museumslederen Christian fik verdenspremiere i Cannes.

Ekkos chefredaktør er langt fra den eneste, som har nydt turen ind i Östlunds mere skæve end firkantede samfundssatire.

Filmen ligger i skrivende stund øverst på Ekkos stjernebarometer, hvor et panel af internationale kritikere bedømmer samtlige film i Cannes-festivalens hovedkonkurrence.

En af panelets kritikere er Ekkos faste anmelder Lee Marshall, som på stjernebarometeret giver The Square tre ud af fire stjerner. Men han har også anmeldt filmen for sin anden arbejdsgiver, filmmagasinet Screen Daily, og her skriver Marshall, at filmen er Ruben Östlunds mest ambitiøse til dato.

”Det er et spraglet, originalt satirisk drama, som har øjeblikke af både sort og let humor,” skriver Lee Marshall i sin anmeldelse.

Netop det spraglede er også filmens problem ifølge Marshall, da The Square ikke har den samme fokuserede skarphed som Östlunds Force Majeure. Til gengæld har anmelderen ros til Claes Bang i hovedrollen som museumslederen Christian, der bliver spillet med ”stor energi og finesse”.

Hitchcock møder Bergman
Også The Hollywood Reporters anmelder, Todd McCarthy, bemærker, at The Square er næsten svimlende ambitiøs.

”Östlund er som en virtuos kok, der afprøver mere og mere vilde kombinationer af krydderier og ingredienser. Ofte er resultatet fremragende, engang imellem for meget,” skriver den amerikanske anmelder.

Hos det andet førende amerikanske brancheblad Variety, starter Owen Gleiberman sin anmeldelse af The Square med at kalde Östlund for en Hitchcock med et skud Bergman fra midten af sin karriere.

”Östlund skaber suspense på den gammeldags måde ved at orkestrere scener, der får publikum til at tænke: ’Hvad i alverden sker der næste gang,’” skriver Gleiberman.

Han mener dog ligesom sin amerikanske kollega, at The Square vil lidt for meget, og derfor ikke er lige så effektiv som Force Majeure. Til gengæld sætter de også begge positive ord på Claes Bangs præstation, og Gleiberman slutter sin anmeldelse således:

”Östlund skal lade sit instinkt for suspense guide en hel film, ligesom han gør i enkelte scener. Når han gør det, vil det blive fantastisk, for han har det vigtigste, når man laver film: en stemme.”

Klip: The Square

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er den 70. af slagsen.

Den løber i år fra 17. til 28. maj 2017.

© Filmmagasinet Ekko