Nyhed
19. apr. 2011 | 11:05

Rúnarsson spillefilmdebuterer i Cannes

Islandsk-danske Rúnar Rúnarsson indskriver sig i en hæderkronet række af store instruktører, når han i maj skal dyste om debutantprisen Caméra d’Or i Cannes.
Af Claus Christensen

Rúnar Rúnarssons første spillefilm, Volcano, er i dag blevet udtaget til Directors’ Fortnight (Quinzaine des Réalisateurs), som er en uafhængig serie, der løber parallelt med det officielle Cannes-program.

Det islandsk-danske stortalent kommer i fornemt selskab med instruktører som Rainer Werner Fassbinder, Ken Loach, Michael Haneke, Spike Lee og Dardenne-brødrene. De har nemlig alle fået deres debutfilm vist i Directors’ Fortnight, som blev oprettet i 1969 af den franske instruktørsammenslutning.

”Cannes er candyfloss og rødvin, men det er også den største kunstfestival i verden. Cannes fremhæver instruktører, som har et særligt fingeraftryk, og det er for mig det bedste udstillingsvindue,” siger en glad Rúnar Rúnarsson, der skal kæmpe om festivalens debutantpris Caméra d’Or.

Samler tråde fra kortfilm

Opmærksomme Ekko-læsere vil nikke genkendende til navnet Rúnar Rúnarsson. Magasinet har ved flere lejligheder fremhævet den 34-årige instruktør, der dimitterede fra Den Danske Filmskole i 2009, som et af de mest lovende nordiske talenter.

Ekko-dvd’en Islandske filmpoeter, der fulgte gratis med #49, bød blandt andet på Rúnarssons tre bemærkelsesværdige kortfilm: den Oscar-nominerede Sidste gård (2004) samt Småfugle (2008) og Anna (2009), der begge har været udtaget til Cannes-festivalen.

Volcano
foregår i Island, men filmen er støttet af den danske talentpulje New Danish Screen og produceret af danske Fine & Mellow i samarbejde med islandske Zik Zak Filmworks.

”Filmen er den helt rigtige debut for Rúnar,” siger Jacob Høgel, kunstnerisk leder af New Danish Screen. ”Den samler mange af de elementer og tråde, der er i hans tidligere film, og jeg ser den som en naturlig udvikling for ham.”

Vulkanudbrud

I Volcano går Hannes på pension efter 37 år som skolepedel i Reykjavik.

Nu er der ikke så meget tilbage end at blive ældre og dø, som han forklarer sin efterfølger. Hannes har ingen illusioner om, at alderdommen byder på selvrealisering og en tredje alders ungdom.

Siden han og hustruen efter et vulkanudbrud måtte forlade ungdommens ø, har Hannes været en strandet fisker i et alt for moderne Reykjavik, og med tiden har han lukket sig inde i sig selv.

Det er kun få og bitre ord, han udveksler med sin hustru, for slet ikke at tale om børnene, der åbenlyst foragter den knudemand, som er deres far.

67-årigs coming-of-age

Men små ryk og erkendelser får Hannes til at indse, at hans forbistrede egoisme forpester livet for hans elskede hustru. Og med ét tragisk slag må han lægge hele sit livssyn om, hvis han vil redde den, han elsker, og møde fremtiden med selvrespekten i behold.

”Mennesker, der står ved en skillevej i deres liv, fascinerer mig. Børn, der bliver teenagere, teenagere, der bliver voksne, eller voksne, der bliver gamle. Overgangsperioder er godt dramatisk brændstof,” fortæller Rúnar Rúnarsson.

Volcano er en coming-of-age fortælling om en 67-årig gammel mand, der har svært ved at vise sine følelser. Mænd i den generation har ofte svært ved at vise svaghed, men omstændighederne tvinger Hannes til at åbne sig.”

Længsel efter naturen

Selv om Hannes, der spilles af Theodór Júliusson, i starten fremstår som et dumt svin, kommer man undervejs til at holde af ham.

”Jeg elsker altid min hovedkarakter, og hvis han ved første øjekast virker usympatisk, så kan han langsomt vokse og til sidst virkelig komme ind uden huden på tilskueren,” forklarer Rúnar Rúnarsson.

Skønt Volcano foregår i det storslåede, naturskønne Island, tager filmen sig mest af alt ud som et kammerspil, hvor Hannes er fanget i dagligstuen og bag forhavens hække.

”Den natur, som Hannes er blevet afskåret fra, ligger og ulmer i filmen. Kun i enkelte scener viser jeg de store naturbilleder, og jeg håber, at det gør effekten stærkere og Hannes længsel så meget mere konkret.”

Årets Cannes-festival løber af stablen fra 11. maj til 22. maj, og Ekko vil som vanlig rapportere fra festivalen.

Kommentarer

Directors Fortnight 2011

Après le sud, Jean-Jacques Jauffret, Frankrig

Atmen,
Karl Markovics, Østrig

Blue Bird,
Gust Van den Berghe, Belgien

Busong,
Auraeus Solito, Filippinerne

Chatrak,
Vimukthi Jayasundara, Frankrig / Indien

Code Blue,
Urszula Antoniak, Holland / Danmark

Corpo celeste,
Alice Rohrwacher, Italien / Schwiez / Frankrig

Volcano,
Rúnar Rúnarsson, Danmark / Island

En Ville,
Valérie Mréjen / Bertrand Schefer, Frankrig

Impardonnables,
André Téchiné, Frankrig

Jeanne captive,
Philippe Ramos, Frankrig

La Fée,
Fiona Gordon / Dominique Abel / Bruno Romy, Frankrig / Belgien

La Fin du silence,
Roland Edzard, Frankrig

Les Géants,
Bouli Lanners, Belgien / Frankrig / Luxembourg

O Abismo prateado,
Karim Aïnouz, Brasilien

Play,
Ruben Östlund, Sverige / Frankrig / Danmark

Porfirio,
Alejandro Landes, Colombia, Spanien / Uruguay / Argentina / Frankrig

Return,
Liza Johnson, USA

Sur la planche,
Leïla Kilani, Marokko / Frankrig / Tyskland

The Island,
Kamen Kalev, Bulgarien / Sverige

The Other Side Of Sleep,
Rebecca Daly, Holland / Ungarn / Irland
© Filmmagasinet Ekko