Nyhed
27. jan. 2014 | 12:04 - Opdateret 27. jan. 2014 | 12:56

Shortlist: ”Satanisk homolort” storhitter

Foto | Søren Hiort
Julie Brochorst Andersen har en af de tre hovedroller i teenagevampyrdramaet Lækre til vi dør, der er strøget direkte ind på førstepladsen af Ekko Shortlists top 10.

”Hvorfor forpeste ungdommen med det homolort?” spurgte Nationen på Ekstra Bladet, der linkede til Marie Grahtø Sørensens Lækre til vi dør. Det fik dog ikke brugerne af Ekko Shortlist til at ryste i bukserne.

Af Claus Christensen

Det har været en forrygende uge på Ekko Shortlist.

Flere af filmene har fået omtale i andre medier, og det har betydet, at besøgstallet til samtlige film er skudt i vejret. For reglen om, at når det regner på præsten, så drypper det på degnen, gælder i allerhøjeste grad for vores kortfilmhitliste.

Ugen har faktisk været så god, at selv boblerne – takket være det høje besøgstal – har fået så mange points, at de i visse andre uger ville have taget førstepladsen!

Nationen vågner
Det helt store trækplaster er Marie Grahtø Sørensens teenagevampyrdrama Lækre til vi dør, som Ekstra Bladet skrev om og linkede til.

”Vi ønskede at skildre kvindelig seksualitet med både følsomhed og brutalitet og samtidig fortælle om den undertrykkelse, der ligger i kønsnormerne, og hvordan man som kvinde kan føle, at man skal holde igen med sit begær udadtil,” udtalte manuskriptforfatter Eini Carina Grønvold til avisen.

Det fik Nationen til at vågne.

”Hvorfor forpeste ungdommen med det homolort?” spurgte en læser, mens en anden mente, at den største chance for en filmpris ville være, hvis kritikken blæste filmen omkuld:

”Så kan de jo kalde det for en orkan eller Bodil!”

Udlandet ser Shortlist
Nationens vindstød kunne dog ikke ryste Lækre til vi dør, som med et tårnhøjt pointtal indtager førstepladsen i sin første uge på top 10.

Man kan indvende, at filmen er mere effektjagende og programmatisk end Marie Grahtø Sørensens gennembrudsfilm, Daimi, der langsomt sugede os ind i en lille piges forestillingsverden.

Til gengæld egner den nye films fandenivoldske slagkraft – med ekspressive scener og et pangfarvet popunivers – sig fortrinligt til internettet. Og Marie Grahtø cementerer sin position som et af dansk films lovende talenter – et talent, der vel at mærke ikke gentager sit udtryk, men er i stand til at gå nye veje.

Lækre til vi dør, der vandt bedste kortfilm på Mix Copenhagen, fik dog kamp til stregen af Christophe Peladans Goutte d’Or.

Den replikløse animationsfilm om piraten, der forsøger at score skønhedsdronningen i dødsriget, er ekstremt populær. Ikke mindst har holdet bag formået at sprede filmen til udenlandske brugere og dermed gøre Ekko Shortlist international.

Debat i Aftenshowet
Men også en tredje film har fungeret som trækplaster. Det er Jesper Vidkjær Rasmussens Tonny, der fortæller historien om en flugtbilist, som bliver et offer for sin egen fejhed.

Ligesom René Odgaard gjorde med Dirtbusters, har den århusianske instruktør benyttet optagelsen på Ekko Shortlist til at forfatte en pressemeddelelse – og det har i den grad givet bonus, på trods af at filmen har et par år på bagen.

Stort set alt, hvad der findes af medier i Aarhus og omegn, har skrevet om filmens succes på Ekko Shortlist, og den sympatiske instruktør kom sågar i DR’s primetime-program Aftenshowet sammen med et offer for en flugtbilist.

”Nærmest hver måned læser vi i aviserne, at endnu en flugtbilist er stukket af og har efterladt et menneske såret og i livsfare. Det gør mig simpelt hen rasende,” sagde Jesper Vidkjær Rasmussen til Jyllands-Posten.

Moraliseren er ikke det bedste udgangspunkt for at skabe humanistisk filmkunst, skulle man mene. Men Rasmussen formår i filmen at sætte sig ind i hovedet på et menneske, der vil det gode, men bare ikke kan overskue situationen og derfor i panik flygter.

Tonny er et godt eksempel på, hvordan kortfilmen kan bruges til at sætte aktuelle emner, der optager befolkningen, til debat på en kunstnerisk og øjenåbnende måde.

Tæt på og lige ved
Bortset fra Marie Grahtø Sørensens stormløb mod førstepladsen er det småt med ændringer i top 10-stillingen.

Kristian Håskjolds hoteldrama Reception bliver ugens højdespringer (fra syvende- til fjerdepladsen), mens Jesper Isaksens gangsterfilm No Exit – Rise Against er ugens styrtdykker (fra anden- til femtepladsen).

Britt Rehkopffs poetiske dokumentarfilm Mand uden bevægelse var meget tæt på at komme ind på top 10, men den har chancen i to uger mere. Da alle points på top 10 nulstilles hver mandag klokken 12, gælder det for fans om at se filmen igen og give den stjerner på ny.

Hverken Per Dreyers Josef Fritzl-drama Far eller Nanna Kari Jensens skizo-komedie Du ved godt, at du drømmer formåede at kravle ind på top 10.

Efter tre uger som boblere fortsætter de på All Time Shortlist, der samler alle de film, vi i tidens løb har præsenteret. Her rangeres filmen efter dens popularitet sammenlagt i al den tid, den har ligget på Shortlist (i modsætning til top 10, som kun viser en films popularitet i den forløbne uge).

Og i flere tilfælde ser man, at film, som ikke hittede øjeblikkeligt, bliver det, man i gode gamle biografdage kaldte ”sleepers”. Det vil sige, at de stille og roligt vokser i popularitet og kravler op ad listen – som Cop15-dokumentaren En klima-krimi!, der ikke formåede at komme på top 10, men nu befinder sig i den bedste tredjedel på All Time Shortlist.

Skuespiller sætter rekord
I denne uge kan vi præsentere tre nye boblere.

Sohail A. Hassan sørger for ægte gys i No Good Deed, hvor to politibetjente tager en – viser det sig – ganske uheldig beslutning om at undersøge et hus, hvis hoveddør står på vid gab.

Vi bringer senere i dag et interview med den 47-årige instruktør, der er en godt bevaret hemmelighed i dansk film.

I øvrigt: Læg mærke til Danny Thykjær, som må være den skuespiller, der medvirker i flest film på Ekko Shortlist: Emma, Eastern Army, Ansigtet, Skizo og nu altså No Good Deed.

Dansk romafilm
Amalie Næsby går på animationslinjen på Den Danske Filmskole, og hun har indsendt dukkefilmen Skål for Ida, som skildrer en lille piges opvækst med sin alkoholiske mor.

Næsby har skrevet et større director’s statement, hvor hun interessant fortæller om sine æstetiske valg, og det vil vi senere på ugen bringe her på siden.

Den tredje og sidste nye bobler er noget så usædvanligt som en dansk romafilm, instruktøren Rasmus Kloster Bro lavede som afgangsfilm fra Super16 sidste år.

Det dramatiske omdrejningspunkt i Barvalo – som betyder ”storslået” – er et romabryllup, der bliver holdt for lånte penge. Da gælden indhenter brudgommens far (Laza Stallone), tager svigerfar sin datter tilbage, og brudgommen (Daniel Zarko Boc) kastes ud i en kamp for at redde sit ægteskab.

”Jeg er interesseret i intime fortællinger i små samfund, og det danske roma-samfund er en meget sluttet kreds af familier med særlige traditioner og familiestrukturer,” skriver Rasmus Kloster Bro.

Improvisation reddede filmen
”Researchfasens første måned bestod af at få døre smækket i hovedet, falske telefonnumre og folk, der bad mig om at droppe projektet,” fortsætter han.

”De sagde, at romaer ikke er interesseret i at få deres historie fortalt. Det er nok, fordi de har dårlige erfaringer med at blive associeret med forbrydelser og sociale problemer.”

Rasmus Kloster Bro tilføjer, at den patriarkalske familiestruktur samtidig gør det svært for én person at involvere sig, fordi individet altid har ansvaret for hele familiens ære. Løsningen blev at involvere romaerne i udviklingen af Barvalo.

”Vi startede med én karakter, og så improviserede vi derfra. Romaerne producerede de handlinger, ord og bevæggrunde, der kom til at udgøre manuskriptet.”

”Jeg kunne aldrig have skabt denne film fra mit skrivebord. Ved at lade de uprøvede skuespillere improvisere fik jeg skrevet en autentisk historie, samtidig med at skuespillerne følte sig hjemme i deres karakterer og kendte deres bevæggrunde.”

Top 10

1. Lækre til vi dør (instr. Marie Grahtø Sørensen)

2. Goutte d’Or (instr. Christophe Peladan)

3. Tonny (instr. Jesper Vidkjær Rasmussen)

4. No Exit 2 – Rise Against (instr. Jesper Isaksen)

5. Reception (instr. Kristian Håskjold)

6. Skrå brædder (instr. Anton Breum)

7. No Exit (instr. Jesper Isaksen)

8. Henry ser universet (instr. Nils Holst-Jensen)

9. Millennium (instr. Kristian Sejrbo Lidegaard)

10. Waiting for Phil (instr. Jeanette Nordahl)

Boblere

Barvalo (instr. Rasmus Kloster Bro)

No Good Deed (instr. Sohail A. Hassan)

Skål for Ida (instr. Amalie Næsby)

Gemmeleg (instr. Andrea Sand Gustavson)

Mand uden bevægelse (instr. Britt Rehkopff)

Tick Tick Boom (instr. Frida Barkfors)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko