Nyhed
31. okt. 2014 | 12:08

Sodastream fortryder Scarlett-reklame

Foto | Sodastream
"Sorry Coke and Pepsi," siger Scarlett Johansson med sin helt specielle Scarlett-charme i en reklame for Sodastream under Super Bowl i 2014.

Filmstjernen foretrak israelsk boblevandsfabrikant på Vestbredden frem for britisk nødhjælpsorganisation. Nu har Sodastream også vendt hende ryggen.

Af Morten Scriver Andersen

2014 blev året, hvor den amerikanske stjerneskuespiller Scarlett Johansson lærte, at man som kendis bliver målt og vejet på alt, hvad man foretager sig.

I Ekko #64 bød Oliver Stilling den ellers så populære skuespiller velkommen i “de voksnes rækker”.

Grunden var, at hun i januar kom i vælten, fordi hun droppede sit virke for den britiske nødhjælpsorganisation Oxfam til fordel for en lukrativ aftale som ”global brand-ambassadør” for israelske Sodastream, der laver sodavandsmaskiner.

Scarlett vælger side
Bruddet var ikke opsigtsvækkende i sig selv, men Scarlett Johansson blev hurtigt trukket ind i en større debat.

Sodastream ejer nemlig en fabrik, der ifølge Røde Kors, FN og Den Internationale Domstol er ulovligt placeret på den israelsk besatte Vestbredden.

Scarlett Johansson agerede kortvarigt ambassadør for både Oxfam og Sodastream, men på grund af Sodastreams fabrik kritiserede Oxfam åbent Scarlett Johansson for sit dobbelte virke.

Efterfølgende erkærede hun, at samarbejdet med Oxfam ophørte på grund af ”fundamentale holdningsforskelle” i forhold til Sodastream.

Folk vil drikke vand
Snart havde den amerikanske filmstjerne store dele af den internationale presse på nakken.

Kritikerne mente, at hun havde taget parti i kraft af sin medvirken i en reklame for Sodastream, hvor hun på forførende Scarlett-manér fremsiger de siden så kendte ord: ”Sorry Coke and Pepsi.”

Nu har administrerende direktør i Sodastream Daniel Birnbaum taget afstand fra reklamerne.

”Vi lavede en fejl, da vi brugte millioner af dollars på at få Scarlett Johansson til at sige: ’Sorry Coke and Pepsi.’ Folk vil ikke drikke Coca Cola, de prøver at finde måder at drikke mere vand,” siger Daniel Birnbaum til engelske The Independent uden henvisning til den øvrige debat.

Flytter fabrik fra Vestbredden
Sodastream har siden reklamen været ramt af en strøm af negativ omtale på grund af deres tilstedeværelse på Vestbredden.

Salget er faldet markant, og i onsdags lovede virksomheden, at de vil være ude af området i løbet af 2015.

Ifølge Daniel Birnbaum er beslutningen dog ikke taget af politiske årsager. Han understreger, at Sodastream både har masser af palæstinensere og israelere ansat.

”Det har intet at gøre med politik. Vi flytter til mere moderne faciliteter, der er tre gange så store. Men hvis det var op til mig, var vi blevet. Vi viste verden, at arabere og jøder kan arbejde sammen,” udtaler han.

Reklame: Sodastream

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko