Nyhed
07. maj 2014 | 13:21

Susanne Bier løfter sløret for Serena

Foto | Larry D. Horricks
I sidste måned slap der en række stillbilleder ud fra Serena med Jennifer Lawrence og Bradley Cooper. Men der er stadig intet nyt om hverken trailer eller premieredato.

Bradley Cooper har været i København for at overvære klipningen af Serena. Instruktøren afviser forlydender om, at stjernerne i hendes storfilm er utilfredse med resultatet.

Af Daniel Pilgaard

Frem til offentliggørelsen af årets program til Cannes-festivalen havde flere filmmedier nævnt Susanne Biers storfilm, Serena, som en mulig kandidat til konkurrencen om Guldpalmen.

Sådan gik det bare ikke.

To år efter Serena blev optaget i Prag, er der stadig hverken plakat eller trailer til filmen. Den danske premieredato, der var fastsat til 5. juni, er blevet rykket på ubestemt tid. I USA har Serena stadig ingen distributør. 

Men nu er der måske lys for enden af tunnelen. 

”Hvis alt går vel, rammer Serena formodentlig de danske biografer til efteråret,” siger Susanne Bier, da vi fanger den Oscar-vindende instruktør til en snak om filmens forsinkelse. 

To fridage på to år
Man skulle ellers tro, at det ville være et scoop at få et navn som Jennifer Lawrence på rollelisten til sin film. Men det har også sine negative sider.

Superstjernens travle kalender er nemlig ifølge Susanne Bier årsagen til at færdiggørelsen af Serena trækker ud. 

”Jennifer har haft fri i to dage på to år, og vi har cirka fem dages eftersynkronisering med hende, hvor hun skal genindspille sine replikker. Vi går bare og venter på, at hun bliver færdig med indspilningerne til den fjerde film i Hunger Games-serien,” siger instruktøren.

Jetfly kom i vejen
Jennifer Lawrence har sammen med Bradley Cooper de bærende roller i Serena, der handler om et nygift ægtepar og foregår i USA under landets økonomiske nedtur i 1929. 

For at genskabe perioden byggede filmholdet næsten en hel by i Prag. Men utilsigtet støj fra flytrafik over filmsettet har efterfølgende skabt udfordringer for Serenas troværdighed som periodedrama.

”Hvis vi optog en film, der foregår i nutiden i en lejlighed på Amager, ville ingen jo tænke over, hvis et fly svagt kunne høres i baggrunden. Men her er det meget enkelt. Handlingen foregår i 1929, og dengang kom der ikke jetfly susende forbi,” forklarer Susanne Bier. 

Hos den tjekkiske co-producent, Sirena Film, bekræfter producer Kristina Hejdukova, at der var flystøj under optagelserne i Prag. Det er dog et vilkår, man altid må leve med ved udendørsoptagelser, understreger produceren.

”Uanset hvor i verden du vælger at optage en periodefilm uden for et filmstudie, kommer du aldrig til at være fri fra forstyrrende støjkilder, der generer optagelserne. Der er intet usædvanligt i det,” siger Kristina Hejdukova over telefonen fra Prag.

For dyr at købe fri
Tilbage i Danmark har Susanne Bier accepteret at vente på, at Jennifer Lawrence får tid til at gøre arbejdet færdigt, selv om det kan være frustrerende. 

”Det er irriterende, at det trækker ud, for man vil altid gerne gøre tingene færdig. Men der er ikke rigtig noget at gøre ved det,” siger hun.

Hvor står I konkret i processen lige nu?

”Vi afventer stadig svar på, hvornår Jennifer Lawrence kan. Først prøvede vi at købe hende fri i en uge fra Hunger Games, men de vendte tilbage med en pris, der var større end hele budgettet på Serena. Det var ingen indstillet på at betale. Men jeg forventer, at vi får arbejdet gjort færdigt i løbet af sommeren.” 

Kan man ikke sikre sig i en kontrakt, at en skuespiller står til rådighed til eftersynkronisering, så en film ikke skal lide under den her situation?

”Nej, det kan man ikke. Man kan sikre sig, at de er til stede under optagelserne, og så kan man i princippet ikke sikre sig mere.”

Bradley Cooper på diskret besøg
Serenas forsinkelse har været diskuteret i de fleste større internationale filmmedier, da det er usædvanligt, at en film er så længe undervejs. Sidste år pegede blandt andre The Hollywood Reporter på, at det kunne være et tegn på problemer i produktionen. 

Ifølge flere kilder skulle Serenas to stjerneskuespillere heller ikke være tilfredse med filmen. Bradley Cooper skal endda have været i København for at bistå klipningen.

Men det har en naturlig forklaring, siger Susanne Bier.

”Bradley Cooper havde sagt fra starten af, at han gerne ville komme og være med i klipningen. Han var her i København omkring sensommeren 2013, men det er foregået diskret, så han kunne være sig selv og ikke bruge hele dagen på at skrive autografer.”

Hvorfor ville han gerne være med i klippeprocessen?

”Det gør han stort set på alle sine projekter. På David O. Russells film (Silver Linings Playbook og American Hustle, red.) har han sit eget klipperum.”

Så det er ikke, fordi han er utilfreds med Serena?

”Jeg tror ikke, han ville have været kommet, hvis han var utilfreds. På den måde er stjerner ret kolde. Hvis ikke de kan lide det, gider de slet ikke engagere sig.”

Afkræfter øvrige problemer
Men hvorfor har filmen så stadig ingen amerikansk distributør?

”Magnolia Pictures, som har produceret Serena, ejer også et distributionsselskab, der hedder Magnolia. Det gør, at de måske ikke er så forhandlingsvillige. Nordisk Film ville nok heller ikke være glad for at sælge noget til andre, de selv har produceret.”

Så Magnolia vil selv distribuere den?

”Det tror jeg gerne, de vil, ja.”

Ud over lyden har der været andre vanskeligheder undervejs?

”Ingen ud over, at det har taget lang tid.”

Hvis forsinkelsen kun skyldes, at Jennifer Lawrence har travlt, hvorfor så ikke bare melde det ud, så I kunne undgå de spekulative diskussioner i medierne?

”Det kan jeg ikke svare dig på.”

Ekko har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Jennifer Lawrence og Bradley Cooper.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko