Nyhed
26. maj 2012 | 16:55

Syv favoritter til Guldpalmen

Foto | Cannes Film Festival
Holy Motors

Der er historisk uenighed blandt de danske anmeldere om, hvem der vinder årets hovedpris på Cannes-festivalen.

Af Jacob Ludvigsen

Alle 22 film er nu vist i hovedkonkurrencen på årets udgave af Cannes-festivalen, og dermed er det også blevet tid til, at de syv danske anmeldere i kritikerpanelet skal vove pelsen og pege på den film, de mener vinder den prestigefyldte Guldpalme.

Det er sjette år i træk, de danske anmeldere har givet stjerner fra én til fire til palme-aspiranterne – og aldrig før har der været så stor uenighed om, hvem vinderen bliver.

De syv anmeldere holder faktisk på hver deres personlige hest, og en stolt kritiker kan derfor få eneret på håneretten for det næste år.

Skotte skifter hest
Ekkos chefredaktør Claus Christensen holder på østrigske Michael Hanekes fransksprogede Amour, den på én gang nøgterne og bevægende historie om et gammelt ægtepar, hvis tilværelse bliver rystet, da konen får et hjerteanfald.

Amour ligger også i toppen af filmmagasinet Screens internationale stjernebarometer, sammen med Cristian Mungius rumænske Beyond the Hills, der ikke fremhæves som Guldpalmefavorit af nogen af de danske anmeldere.

Indtil for få timer siden pegede Politikens Kim Skotte ligeledes på Amour som sin favorit. Men så blev Jeff Nichols amerikanske indie-film Mud vist lørdag morgen, og den gjorde så stort indtryk på Politikens anmelder, at han skiftede hest.

Skotte håber således på, at det vil gå som i 2008, hvor Laurent Cantets Klassen blev vist som rosinen i pølseenden, overhalede alle indenom og hjemtog Guldpalmen.

31-årige Jeff Nichols slog sidste år igennem med den psykologiske gyser Take Shelter (dansk premiere 5. juli), og hans nye film er en coming of age-historie om to drenge, der hjælper en undsluppen fange på hans flugt i de amerikanske sydstater.

Franske favoritter
Også Michael Hanekes landsmand og åndsfælle Ulrich Seidl har en fortaler i det danske anmelderpanel. Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen er faldet for hans Paradise: Love, der handler om en midaldrende kvinde, der rejser til Afrika som sexturist, og som har delt vandene på festivalen.

Hjemmebanefilmene fra Frankrig står tilsyneladende også med gode kort på hånden.

Jacques Audiards Rust & Bone er en af de film, der har fået mest opmærksomhed på festivalen, ikke mindst på grund af den stærke præstation fra Marion Cottilard, der spiller en spækhuggertræner, der mister benet i en ulykke.

Weekendavisens Bo Green Jensen har filmen som sin favorit, og den ville da også være et populært valg i det franske, hvor filmen allerede er blevet en publikumsmagnet.

Audiards landsmand Leos Carax’ Holy Motors har været årets store positive overraskelse for de danske anmeldere. Filmen er en veloplagt vignettehistorie, hvor Denis Lavant forvandles til en ny person, hver gang han stiger ud af en limousine.

Lavant når at spille ti-elleve forskellige karakterer i filmen, der har fået 3,6 stjerner i snit af de danske anmeldere (mod blot to stjerner i Screens internationale panel). DR’s Per Juul Carlsen har Holy Motors som sin favorit.

Udlændinge tror ikke på Jagten
For to år siden overrumplede juryen alt og alle ved at pege på thailandske Apichatpong Weerasethakuls mere eller mindre uforståelige Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv.

Berlingskes Kristian Lindberg satser på en lignende udvikling, for han peger dette års pendant, mexicanske Carlos Reygadas’ Post Tenebras Lux som sin favorit. Det er en visuelt betonet film, som de færreste har formået give et fyldestgørende handlingsreferat af.

Christian Monggaard fra Information har taget de rød-hvide briller på og hepper på årets danske bidrag, Jagten. Thomas Vinterbergs film er den suverænt bedst anmeldte film i det danske stjernebarometer, mens den blot deler tredjepladsen med tre andre film i Screens internationale panel.

Jagten er heller ikke blandt de fem film, som det anerkendte amerikanske filmsite Indiewire har udnævnt som Guldpalme-favoritterne. Her bliver Amour, Holy Motors og Rust & Bone fremhævet sammen med Walter Salles’ filmatisering af Jack Kerouacs On the Road og den iranske veteran Abbas Kiarostamis japansk-sprogede Like Someone in Love.

Årets jury med Nanni Moretti i spidsen uddeler Guldpalmen søndag aften.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko