Nyhed
11. mar. 2014 | 14:09

Topstyret talentstyring er en katastrofe

Super16s formand Emil Dinsen er dybt bekymret over Det Danske Filminstituts planer om at centralisere talentudviklingen.

”Helt forfejlet,” siger Super16’s formand om Filminstituttets forslag til en central organisation, der skal uddanne fremtidens filmfolk. Super8 i Aarhus er mere afventende.

Af Andreas Risby

Dansk talentudvikling har brug for en central styring. Sådan lyder konklusionen fra Det Danske Filminstitut, der har dannet sig et overblik over de omkring 200 talentkortfilm, som laves om året.

Og analysen er nedslående.

Eleverne er groft sagt velbjergede middelklassemænd, som laver realistiske nutidsdramaer. Det gælder også kritiker-darlingen Super16.

”Super16 er en ren katastrofe: Det er overvejende mænd, der laver nutidsdramaer,” siger Filmværkstedets leder, Prami Larsen, som foreslår, at der bliver lavet en paraplyorganisation, FilmTalent, der skal samle og styre talentudviklingen.

”Der er på Super16 meget få kvinder, næsten ingen dokumentarfilm og stort set ingen eksperimenter. Jo større frivillighed, jo mere samler de sig inde på midten,” fortsætter Prami Larsen.

Formanden for Super16, Emil Dinsen, er forbløffet over kritikken.

Strider imod fakta
”Hvorfor har Filminstituttet ikke talt med os, før de kommer med sådan et udspil? Jeg har aldrig haft en person fra Filminstituttet i røret, der har spurgt bare det mindste ind til Super16,” siger Emil Dinsen.

”Det vidner om en generel mangel på prioritering og interesse for at inkludere dem, det handler om,” fortsætter han.

Emil Dinsen giver heller ikke meget for den kritik, der bliver rettet mod Super16’s filmudbud.

”Af vores midtvejsfilm sidste år faldt kun 26 procent inden for realisme-genren. Resten dækker både dokumentar, hybrid, periodefilm, ungdomsfilm, genrefilm og formmæssige eksperimenter. Så Filminstituttets påstand strider imod fakta.”

Alvorlige konsekvenser
Emil Dinsen mener, at en paraplyorganisation lægger op til topstyring, som ikke vil øge diversiteten. 

”Der sker rigtig meget i filmundergrunden i forhold til genreeksperimenter. Det ville være katastrofalt at gå ind og bremse den udvikling med statsstyret smagsdommeri. Det kan have alvorlige konsekvenser for filmkunsten i Danmark,” siger Dinsen. 

”Samarbejde er godt, men sådan lyder forslaget ikke i mine øre, og vi vil aldrig gå ind i noget, der indsnævrer Super16’s frie model.” 

Originalitet kan ikke piskes frem
Formanden for Super8 i Aarhus, Kasper Rune Larsen, er mere afventende. For ham kommer det an på, hvilken indflydelse den nye organisation får på driften af Super8.

”Hvis samarbejdet griber ind i vores kunstneriske frihed, strider det mod alt, hvad vi står for,” siger Kasper Rune Larsen. 

”Men så længe vi kan beholde vores kunstneriske integritet, er vi åbne over for hjælp. Man skal dog ikke tro, at man kan piske originalitet frem.” 

Få penge giver ens film
Formanden for Super8 er enig med Prami Larsen og Det Danske Filminstitut i, at filmene – og de talenter, som laver dem – er for ens.

”Film bliver helt sikkert lavet af det pænere borgerskab. Størstedelen af Super8 går på universitet. Det ville være fantastisk at se flere folk fra rendestenen,” siger formanden.

Talentfilm ligner dog også hinanden, fordi pengene er få, forklarer Kasper Rune Larsen.

”Når man ikke har mere end 20.000 kroner til at lave en film, kan det være svært at lave en stor eventyrfilm eller et historisk drama. Det koster ikke noget at lave film i vores eget miljø,” siger han.

18 Frames ønsker ikke at udtale sig om Filminstituttets planer på nuværende tidspunkt.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko