Nyhed
18. maj 2011 | 19:34

Trier II: Mere Hitler og porno

Lars von Trier fortsatte i provokations-sporet på et pressemøde, som var forbeholdt skandinaviere.
Af Randy Frydenlund

Det kan være svært at tage dansk films mest berømte (og netop i dag mest berygtede) instruktør alvorligt, når han tydeligvis ikke selv gør det. Ikke desto mindre trækker von Trier lige nu overskrifter over hele filmverdenen efter at have erklæret sig som nazist på formiddagens internationale Melancholia-pressemøde i Cannes.

Det siger sig selv, når man lancerer ideen om en fire timer lang pornofilm, hvor Kirsten Dunst og Charlotte Gainsbourg har ukomfortabel sex, og desuden spinder en tråd fra sin egen Hitler-hyldest til den jødiske Susanne Bier, som Trier tydeligvis ikke kan lide. Og dernæst taler om The Final Solution. Die Endlösung.

Det er altsammen ironisk, langt ude og dybt drillepinds-agtigt. Trier hader tilsyneladende pressen, men jo mere bullshit, instruktøren fyrer af, jo mere elsker og citerer pressen ham. Der blev således også griflet og grinet til den helt store Guldpalme, da Trier og et ensemble af skuespillere og producere holdt endnu et paradoksabelt pressemøde. For Scandinavians only!

Pikslik ikke spids-kompetence
Dét pressemøde handlede stort set kun om det første pressemøde. På den led bliver vi alle styret af von Triers rablerier. Indledningsvis erklærede filmmageren, at han troede, der var en lille nazist i os alle sammen, men at joken måske nok var kørt lidt ud på et sidespor. At den ikke rigtig kom hjem med en pointe. Hvorefter han erklærede:
"Jeg er mere pornograf, end jeg er nazist."

En journalist ville dog lige vide, hvordan von Trier mente, at Susanne Bier nu følte omkring den jøde/nazi-retorik, han havde rejst i forhold til den Oscar-vindende instruktør. Her lød det ironiske svar:

"Når hun hører det, danser hun rundt som en spillemand på en tagryg," sagde han med tilføjelsen: "Og det er slut med undskyldninger."

Så grinede vi.

Det var således kun i forhold til den annoncerede pornofilm, at von Trier ville trække sit forslag om en hovedrolle til Kirsten Dunst tilbage med ordene: "Pikslikkeri er ikke hendes spidskompetence."

Runken pik og FUCK-tatoveringer
Så fablede han ellers om Den Lille Orgelskrue, som skal være et kapitel i den ikke-eksisterende pornofilm, mens han nussede Stellan Skarsgård som sin egen baby og samtidig tilbød den svenske skuespiller en rolle som runken pik.

Trier styrede showet på så absurd en facon, at de færreste, og da slet ikke jeg, kunne bevare fatningen og stille et seriøst godt spørgsmål.

Det endte med, at vi talte om, hvorfor der nu stod FUCK på Triers knoer. Her namedroppede den verdensberømte régisseur på en måde, så man så sig hensat til endnu et mingleparty.

Tatoveringerne, hvis ægthed blev betvivlet, var inspireret af Viggo Mortensens karakter i Sean Penns The Indian Runner, og Trier havde skam ringet til Sean Penn, og da kno-blækket endelig var på plads, havde han mødt Casper Christensen, som havde sagt: "Den der, den bliver du glad for."

Glæden ved at dø
Her skreg hele salen af grin. Den danske presse fyldte det meste og var som altid modtagelig for von Triers veloplagte vrøvlerier, selv om instruktøren generelt betegnede stemningen på pressemøder som "død". "Jeg forsøger bare at få dagen til at gå," sagde han.

Og på et sidste spørgsmål om, hvordan døden spiller en afgørende rolle i Melancholia, lød afskedssalutten:

"Jeg kan i hvert fald sige, at jeg har en vis glæde ved at kigge ud over jer og vide, at I alle skal dø."

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko