Interview
28. juli 2014 | 20:11

Shortlist: ”Undergrunden er for pæn”

Foto | Jonas Berlin
I Paw Høvsgaards Mælk tager forholdet mellem hovedpersonen – der deler fornavn med instruktøren – og kæresten Anna en besynderlig drejning, da deres moderkomplekser udvikler sig.

Billedet af en voksen mand, der bliver ammet ved et bryst. Sådan startede Mælk, som kan tangere Aske Bangs Shortlist-rekord og bane vejen for Paw Høvsgaards instruktørkarriere.

Af Morten Scriver Andersen

Hvis man i løbet af de seneste uger har klikket sig ind på Ekko Shortlist, har man sandsynligvis stiftet bekendtskab med Paw Høvsgaard og hans skæve drama Mælk.

Mælk dumpede i denne uge ned på tredjepladsen, men forinden har den ligget på førstepladsen seks uger i træk. Den har sammenlagt ligget på top 10 i ni uger, og da en film kan være på top 10 i tretten uger, har Mælk stadig mulighed for at tangere eller slå Ladyboys ”uopnåelige” rekord på syv førstepladser.

Mælk skiller sig da også ud med sin provokerende billedside og ambitiøse historie. Der er masser af nøgenhed, orgasmer og voksne mænd, som sutter på bryster – altså på mor-barn-måden.

Livgiver og sexobjekt
”Jeg vil gerne provokere, men jeg synes også, det er synd, hvis det tager al fokus,” forklarer Paw Høvsgaard over en Skype-forbindelse til Jylland, hvor han holder ferie.

Mælk har en masse nøgenhed, fordi den tager udgangspunkt i den dualistiske natur, der er i kvindens bryst og alle de forskellige følelser, man som mand kan have til det,” fortæller den 27-årige instruktør.

Manuskriptet til Mælk er udviklet af Paw Høvsgaard, og filmen har barnestjernen Stefan Pagels Andersen (Mirakel og Min søsters børn-filmene) i en uvant seriøs hovedrolle.

Han spiller en ung mand, der spøjst nok hedder Paw ligesom instruktøren. Paw søger tilbage til barndommen og brystet, fordi han hverken kan få sit liv eller forhold til sin mor til at fungere.

Kæresten Anna (spillet af Kristine Kohlmetz) har selv problemer med at finde kærlighed til sit barn. Deres forhold udvikler sig derfor på grotesk vis i en retning, hvor de begge får forløsning for deres forskellige moderkomplekser.

”Filmen er baseret på et billede af en voksen mand, der bliver ammet ved et bryst. Det var det groteske i det mandlige forhold til brystet, der fangede mig. Brystet er både en livgiver, fra vi er små, og udvikler sig derefter til et sexobjekt. Samtidig kan det så indeholde en længsel tilbage til barndommen,” siger Paw Høvsgaard, som har lavet små film, siden han i 2006 købte sit første filmkamera.

Af egen lomme
Der har heller ikke været nogen kære lille mor for Paw Høvsgaard under arbejdet med Mælk.

Således fik han afslag fra alle de danske filmfonde, han søgte, og det stod derfor hurtigt klart, at gildet skulle betales af egen lomme. 60.000 kroner har det kostet Paw Høvsgaard at lave filmen, selvom filmens professionelle skuespillere arbejdede gratis.

Men Paw Høvsgaard har aldrig vaklet i forhold til, om filmen skulle laves eller ej – koste hvad det ville.

”Jeg var aldrig i tvivl om, at det her var en film, jeg skulle lave, fordi jeg synes, det er en god historie, som har meget at byde på,” siger han.

Derfor begyndte han for knapt to år siden at skyde filmen i sin lejlighed i Nordvest, som han deler med filmens fotograf Jonas Berlin, som Ekko også tidligere har bragt en artikel om.

Større og større film
Det lå ellers ikke i kortene, at Paw Høvsgaard skulle lave film, da han i 2006 flyttede til Odense for at lave musik med sin gode ven Rune Risager (der har komponeret musikken til Mælk).

Hvor andre instruktører har fået film ind med modermælken, virker det mere tilfældigt, at Paw Høvsgaard pludselig blev brændt af filmmediet.

”I Odense besluttede jeg mig for, at jeg ville prøve at lave film. Så jeg købte mig et lille dv-kamera (digital video kamera, red.) og gik i gang med at lave kortfilm. Og så har jeg egentlig bare lavet større og større film lige siden,” siger han.

Mange ligegyldige fortællinger
Paw Høvsgaard har ud over en lejlighed én vigtig ting til fælles med vennen Jonas Berlin. De har ikke gået på Den Danske Filmskole. Begge er eksempler på, at man sagtens kan få foden indenfor i den danske filmbranche uden om det etablerede uddannelsessystem.

Alligevel ligger Paw Høvsgaard ikke skjul på, at han gerne havde set sig selv på Den Danske Filmskole, selvom det løb nok er kørt.

”Det ville jo være en dejlig ting at gå der. De har det sgu som blommen i et æg,” siger han grinende.

Derfor søgte en håbefuld 22-årig udgave af Paw Høvsgaard da også ind på Filmskolen for fem år siden. Og igen sidste år. Men begge gang uden held. Det ærgrer Paw Høvsgaard en smule, specielt fordi han synes, at det lærde danske filmmiljø ofte er for pænt.

”Den danske filmbranches upcoming-scene, som jeg jo nok er en del af, mangler store armbevægelser og mod,” siger Paw Høvsgaard og uddyber:

”Der er for mange ligegyldige fortællinger om, hvad vi lavede, da vi var børn i stedet for store fortællinger om store følelser og voksne mennesker. Det vil jeg gerne ændre på.”

Fra barnestjerne til voksen
Netop mod mangler der ikke i Paw Høvsgaards Mælk, der kredser om et voksent menneskes følelser omkring det at blive voksen.

Specielt slutscenen er kontroversiel, både i billedsproget og i den faktiske handling. Uden at afsløre for meget kulminerer hovedpersonens deroute i en sært dragende nærbilledsekvens af kæresten Anna.

Med Paw liggende ved hendes skød uden for billedet antyder hendes kropssprog en blanding af en orgasme, en fødsel og noget helt tredje.

Også castingen af barnestjernen Stefan Pagels Andersen i rollen som Paw viser, at Paw Høvsgaard ikke er bange for at tage et dristigt valg.

Stefan Pagels Andersen har senest haft små roller i Mikkel Munch-Fals’ Smukke mennesker og Jonas Elmers Det andet liv, men det er stadig fra Mirakel og Min søsters børn-filmene, at han vækker mest genkendelse.

”Stefan er en dygtig skuespiller, og samtidig har han en fortid og nogle træk, der minder meget om Paw i Mælk,” fortæller Paw Høvsgaard med henvisning til Stefan Pagels Andersens problemer med at springe ud som voksen skuespiller.

”Det bliver jo spøjst nok en analogi på hans karriere, fordi han netop har haft svært ved at tage skridtet fra de mange gode børneroller til at skulle være en voksen skuespiller og for den sags skyld også et voksent menneske.”

Nyt projekt på vej
Der er ikke været de store forestillinger om, hvor mange der skulle se den ambitiøse kortfilm.

”Der var sgu ingen ambition med Mælk ud over at pleje mit eget ego,” erkender Pas Høvsgaard og griner: ”Men det er selvfølgelig også en del.”

Alligevel håber han, at Mælk i en eller anden grad baner vej til at finansiere hans fremtidige projekter. Og det er tydeligvis ikke ideer, den 27-årige sønderjyde mangler.

”Jeg er ved at skrive på en fantasy-film om en bror og en søster i en verden, hvor liv ikke har den helt samme værdi som i vores,” siger han uden at ville afsløre alt for meget.

Han afslører dog, at filmen er en lille brik i et større puslespil.

”Forhåbentlig skal den være en kickstarter til et univers, jeg gerne vil arbejde mere i – et univers, der kredser om religion og vores forhold til guder og racer, og i det hele taget måden vi behandler hinanden på,” siger instruktøren.

Fascineret af fantasy
Paw Høvsgaard har altid været fascineret af fantasy-universet og den frihed, det giver en film.

”Det sjove ved fantasy er, at man kan bruge universet til at fortælle sine pointer og lade plottet være mere flydende og så bare bevæge sig rundt i det her univers. Det giver noget frihed til historien,” siger han.

Ud over sit arbejde med film har Paw Høvsgaard netop påbegyndt en uddannelse i softwareudvikling, fordi han også gerne vil lære at lave computerspil. Lige nu er han i gang med et spil, der skal foregå i samme fantasy-univers som hans kommende kortfilm.

”Desværre vrimler det ikke med gode fantasy-fortællinger. Men det er bare endnu en motivation for mig. Jeg arbejder ofte ud fra en provokation af noget, jeg ikke synes er godt nok. Så her vil jeg gerne skubbe lidt til tingene,” siger den unge filmskaber, der med Shortlist-succesen har noget at have sin selvtillid i.

Kommentarer

Paw Høvsgaard

Født 1986 i Haderslev.

Har lavet små kortfilm siden 2006.

Har ligget på Shortlistens top 10 med Mælk i ni uger, heraf seks på førstepladsen.

Er i gang med en uddannelse i softwareudvikling.

Deler en lejlighed i Nordvest med filmens fotograf, Jonas Berlin, som Ekko tidligere har bragt et interview med.

© Filmmagasinet Ekko