Interview
16. nov. 2016 | 09:44

Unikke film skabt i scenografien

Foto | Louise McLaughlin
Sia skaber gennem stærke farver og eksotiske dyr og planter et særegent univers, som er helt sit eget.

”Det handler om at få den visuelle fortælling ind i manuskriptet,” fortæller production designer og jurymedlem Mia Stensgaard om scenografprisen, der er tilbage i Ekko Shortlist Awards 2016.

Af Nicki Bruun

Da Ekko Shortlist Awards første gang løb af stablen i 2014 vandt Charlotte Bech for bedste scenografi i Les amours perdues, instrueret af Samanou Acheche Sahlstrøm, der året efter lavede spillefilmen I dine hænder.

I 2015 var der også Ekko Shortlist Awards, men det år var scenografi – eller production design, som det kaldes i det store udland og blandt fagfolk – ikke blandt kategorierne. Og det er ikke sjældent, at kunsten at designe en films visuelle udtryk bliver overset.

”Når nu film er så visuelt et medie, er det mærkeligt, at det er en forsømt størrelse i dansk film. Det kan nemlig løfte alle film, både små lavbudgetfilm og store projekter, hvis production design tænkes ind helt fra starten. Det handler om at have en visuel dramaturgi i rekvisitter, kostumer, ja, også karakterudvikling, som også er noget visuelt,” fortæller Mia Stensgaard, der har været production designer på mange af Anders Thomas Jensens film.

Det indbragte hende tidligere på året en Robert-pris for sit arbejde på Mænd & høns, men nu er det hendes tur til at bedømme andre som medlem af juryen til årets Ekko Shortlist Awards.

”Der er mange dygtige production designere i Danmark, men de er ikke integreret i filmbranchen. Når jeg bliver inviteret til manuskriptudvikling, er det noget helt ekstraordinært, som instruktører nærmest selv betaler for. Eller også må jeg selv investere i det,” siger hun om sit håndværk.

”Vi skal have den visuelle fortælling ind allerede i manuskriptet, så man ikke bare afvikler en film visuelt, men faktisk integrerer det i historien. Det er vigtigt, fordi en film kan blive unik og specifik ved at tænke production design ind fra starten af.”

Leverpostejsrealisme
Danske film har ry for at være en noget ensartet affære, hvor den socialrealistiske tristesse ikke giver de store udslag på farvepaletten.

Men i årets fem nominerede for bedste scenografi er der en række atypiske produktioner.

Sia sprudler i et farverigt univers om en ældre kvindes formentlig sidste dage. Skyld er en nedtonet, men dybt skræmmende gyser fra Færøerne, mens Slip mine hænder er en dokumentar om livet i fangenskab under oprøret i Irak i 1991.

I stykker foregår i en sci-fi-verden, hvor kunstig intelligens har overtaget herredømmet, mens Mørke rum skildrer dunkelheden i kælderen i en bøsse-sexklub.

Men det kræver ikke nødvendigvis en vild historie eller æstetik at arbejde kreativt med production design.

Sia skiller sig ud, fordi den visuelt laver et greb, som har kæmpe betydning for historien. Her er de stærke farver og eksotiske dyr og planter med til at skabe en ramme, hvor man føler sig hensat til et andet univers Men det kan også være nede i det mikroskopiske – hvor en film ikke ekspressivt ’larmer’ – at man finder den gennemførte scenografi,” forklarer Mia Stensgaard.

”Det er en forkert forestilling om production design, at det kun er i eksotisk fantasy med skøre verdener, hvor man har brug for det. Mørke rum er jo på en måde en socialrealistisk film, men den har en stram, visuel fortælling, som skærper historien, så den ikke forsvinder ind i tilfældig leverpostej. Man bliver nysgerrig på historien, fordi den ikke bare ligner noget, man har set før.”

”Jeg vil vædde på, at de film, vi lader os inspirere af, er unikke, fordi production design er tænkt ind fra starten, og den visuelle fortælling fletter sig sammen med resten af historien. Så får en film mere tyngde, rammer stærkere og bliver til et helstøbt værk, og det gælder jo både for store Hollywood-produktioner og mindre film.”

Fugl Føniks af asken
Den Danske Filmskoles rektor, Vinca Wiedemann, har til Ekko for nyligt kaldt det en katastrofe, hvis der ikke er en større uddannelse for production design i Danmark.

Den holdning tilslutter Mia Stensgaard sig og krydser fingre for, at det vil lykkes at åbne en uddannelse på Filmskolen, når nu Designskolens linje lukker til næste år.

”Den lille gren af production design, som har ligget på Designskolen, er blevet skåret af, men genopstår forhåbentlig som en Fugl Føniks ovre på Filmskolen,” siger Stensgaard.

”Så snart den vil kunne starte, kommer man til at se ekstreme resultater rundt omkring i dansk film. Indtil nu har production designere ikke arbejdet sammen med andre filmfolk fra starten af en filmproduktion, så der mangler en forståelse af hinandens arbejde. Jeg kommer jo fra teatret, hvor vi er vant til at arbejde med instruktører og manuskriptforfattere helt fra barnsben, og vi tænker derfor det visuelle udtryk ind på et tidligt stadie.”

”Den visuelle fortælling handler nemlig lige så meget om at placere karaktererne: Hvad arbejder de med, hvor opholder de sig …. hele æstetikken omkring deres fysiske gøremål er også production design. Det handler ikke kun om farve på væggene og indretning af rum.”

Trailer: Sia

Mia Stensgaard

Født 1972 i København.

Uddannet scenograf fra Statens Teaterskole i 1998.

Har arbejdet med scenografi og production design i adskillige teater-forestillinger siden midten af 90’erne.

Har stået for production design på mange af Anders Thomas Jensens film, blandt andre De grønne slagtere, Adams æbler og Mænd & høns.

Sidstnævnte vandt hun i 2016 en Robert-pris for.

Sidder i juryen for Ekko Shortlist Awards 2016.

© Filmmagasinet Ekko