Nyhed
25. sep. 2012 | 13:30

Vatikanet langer ud efter Prometheus

Foto | 20th Century Fox
Noomi Rapace som gudsfrygtig forsker i Prometheus

Den katolske kirke kritiserer Ridley Scotts science fiction-brag for at forplumre livets store spørgsmål.

Af Jacob Ludvigsen

Ridley Scotts skal formentlig grave dybt i lommerne for at betale aflad i et omfang, så han ikke strander i skærsilden.

I 1982 fik hans dystopiske fremtidsvision Blade Runner Vatikanet til at rynke på næsen. Og nu er den katolske kirkes øverste myndighed igen ude efter den 74-årige instruktør.

Denne gang er det Ridley Scotts ambitiøse science fiction-film Prometheus, der bekommer paven og hans folk dårligt.

”Filmen fejlhåndterer de ømtålelige spørgsmål rejst af (…) den evige kamp mellem godt og ondt i endnu et forsøg på at nagle hemmeligheden bag udødelighed,” skriver  Vatikanets officielle avis, L’Osservatore Romano, ifølge The Hollywood Reporter.

Dumt at trodse guderne
I Danmark kunne man se Prometheus allerede i maj, men i Italien fik den først premiere for to uger siden.

Filmen handler om et hold astronauter og videnskabsfolk, der rejser ud i rummet for at finde menneskehedens skaber, som i dette tilfælde ikke er Gud i traditionel forstand, men avancerede rumvæsener.

Titlen refererer til den græske myte om Prometheus, der skabte det første menneske ud af ler. Og den myte burde filmen have brugt anderledes, skriver L’Osservatore Romano.

”Prometheus’ eventyr burde i stedet symbolisere jagten på det overnaturlige,” skriver avisen, der også med udgangspunkt i filmen påpeger, at det er ”en dårlig ide at trodse guderne”.

Vatikanets yndlingsfilm
Ridley Scott kan dog trøste sig med, at han ikke er ene filmmager om at udløse Vatikanets harme.

James Camerons Avatar fik på puklen for sit åndelige budskab om, at tilbedelse af naturen kan træde i stedet for tilbedelse af religion.

Og Ron Howards Da Vinci Mysteriet, baseret på Dan Browns bestseller, faldt heller ikke i god jord med sin lidet flatterende skildring af Vatikanet.

Den katolske kirke er dog ikke i udgangspunktet filmfjendsk. Gennem tiden har man hyldet film som Cecil B. DeMilles De ti bud, Frank Capras Det er herligt at leve, Mel Gibsons The Passion of Christ og komedieklassikeren The Blues Brothers, hvor hovedpersonerne forsøger at skaffe penge til et katolsk børnehjem.

© Filmmagasinet Ekko