Nyhed
10. sep. 2012 | 19:25

Venedig-jury i dramatisk kovending

Foto | The Weinstein Company
Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman i The Master

Guldløven skulle være gået til Paul Thomas Andersons The Master, men i sidste øjeblik måtte juryen i stedet pege på Kim Ki-duks Pieta.

Af Anne-Sophie Thostrup

Der var koks i kulissen, kort før de prestigefyldte priser på årets Venedig-festival skulle uddeles.

Juryen med den amerikanske instruktør Michael Mann i spidsen havde egentlig besluttet sig for at præmiere Paul Thomas Andersons The Master med den vigtigste pris Guldløven for bedste film.

Men i sidste øjeblik skiftede de kurs og gav i stedet prisen til Kim Ki-duks Pieta. Det fortæller anonyme kilder til The Hollywood Reporter.

Phoenix og Hoffman delte pris
Kovendingen skyldes efter sigende, at juryen ikke havde sat sig ordentlig ind i reglerne på forhånd.

The Master, der er løst baseret på Scientologys oprindelse, var nemlig udvalgt til at modtage både Guldløven, instruktørprisen og én af skuespillerpriserne.

Nye regler tilsiger imidlertid, at en film højst må modtage to af hovedpriserne, og af uforklarlige årsager valgte juryen derfor at fratage deres yndlingsfilm hovedprisen og hædre koreanske Pieta, der er en voldsom og sorthumoristisk gangsterfilm.

The Master måtte derfor nøjes med instruktørprisen og prisen for bedste mandlige skuespiller, som blev delt mellem Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman, der spiller henholdsvis sektlederen Lancaster Dood og en ung, hjemvendt soldat, som udvikler et indbyrdes afhængighedsforhold.

Ingen priser til Danmark
I den mere ukontroversielle ende gik prisen for bedste kvindelige hovedrolle til Hadas Yaron for hendes præstation i Rama Burstheins israelske ægteskabskomedie Lemale Et Ha'Chalal om en ortodoks familie i Tel Aviv.

Oliver Assayas fik prisen for bedste manuskript for Apres Mai, der netop er blevet købt til Danmark af distributionsselskabet Camera Film og handler om et militant gymnasiemiljø i starten af 70’erne.

Juryens særpris gik til Ulrich Seidl for Paradies: Glaube, som er den anden film i den østrigske instruktørs trilogi om midaldrende kvinders kamp for at skabe mening i tilværelsen. I Paradies: Liebe, der fik premiere på Cannes tidligere i år, søgte hovedpersonen svaret hos prostituerede i Afrika, og i opfølgeren er det kristendommen, der står for tur.

Tobias Lindholms Kapringen var nomineret i sidekonkurrencen Orrizonti, hvor den trods en flot modtagelse ikke hjemtog prisen. Det gjorde i stedet Wang Bings hongkongske San Zi Mei.

Ugler i mosen før
Michael Mann og de øvrige jurymedlemmer har endnu ikke kommenteret på det opsigtsvækkende forløb.

De kan dog trøste sig med, at det ikke er første gang, der er ugler i mosen under Venedig-festivalen.

I 2008 ville juryen give Guldløven til Darren Aronofskys The Wrestler og samtidig tildele Mickey Rourke prisen for bedste skuespiller. Det forbød de dengang gældende regler, og Silvio Orlando vandt i stedet prisen for bedste skuespiller i filmen Giovanna’s Father.

Og i 2010 blev juryformand Quentin Tarantino kritiseret for rundhåndet at have uddelt priserne til filmfolk, han havde tætte relationer til, heriblandt hans tidligere kæreste Sofia Coppola, der vandt Guldløven med filmen Somewhere.

© Filmmagasinet Ekko