Interview
06. dec. 2014 | 21:17

Hasselbalch: Vi stopper, mens legen er god

Foto | Rolf Konow
Antboy: Den røde furies hævn bringer dansk familiefilm ind i det nye årtusinde, mener Ask Hasselbalch, der som en af få har fået lov at lave en to'er til sin debutfilm.

Der er godt kog i Ask Hasselbalchs filmkedler. Med film nummer to om superhelten Antboy har instruktøren lært at stole på sin mavefornemmelse.

Af Ida Rud

Kasketklædte Ask Hasselbalch har knapt nok sat sig til rette i stolen, før han spørger, om jeg har set Antboy: Den røde furies hævn. Begejstringen stråler ud af den unge instruktør, der har premiere på sin anden spillefilm 25. december.

Sidste år debuterede han med Antboy, der er noget så originalt som en børnesuperheltefilm, baseret på de danske bøger af Kenneth Bøgh Andersen.

Filmen med drengesuperhelten Pelle (Oscar Dietz) og hans venner Wilhelm (Samuel Ting Graf) og Ida (Amalie Kruse Jensen) blev en succes med 175.000 solgte billetter. Succesen banede vejen for den toer, som Ask Hasselbalch og manuskriptforfatter Anders Ølholm allerede drømte om at lave, da de var midt i produktionen af den første Antboy.

”Det er de færreste instruktører, der får lov at lave en fortsættelse til deres første film. Det er superfedt,” siger 35-årige Ask Hasselbalch.

Børnene tages seriøst
Antboy: Den røde furies hævn er mere moden og dyster end sin forgænger. Karaktererne er blevet mere selvstændige, og det har resulteret i, at der nærmest ikke er nogen voksne på rollelisten.

”Der var ikke plads til Pelles forældre eller hans skolelærere. Den her film prøver at tage børnene endnu mere seriøst end den første film – og jeg har også tænkt begge film som voksenfilm,” fortæller Ask Hasselbalch, der samtidig er bevidst om, at børnene ikke er ”små voksne” i filmen.

”Pelle er nødt til at agere i det rum imellem at være byens helt og bare en helt normal dreng, som ingen rigtigt lægger mærke til. Det er særligt hårdt for en kun trettenårig knægt, der ikke har nogen erfaring overhovedet. Han kan ikke få sagt til Ida, at han godt kan lide hende, og det tror jeg er noget, alle kan genkende,” forklarer instruktøren.

Mere girlpower
Etteren handler om ikke at blive set og ikke at have nogen venner, men efterhånden som Pelle får venner og oplever sammenhold, forstår han, at venskabet er den største superhelte-evne.

Toeren handler om at være splittet mellem privatliv og arbejde. Det er ikke så nemt at være superhelt.

”Du er nødt til at træffe nogle valg, fordi du har et ansvar som helt, og det ansvar har nogle konsekvenser for, hvordan du er, når du har hængt kostumet på en bøjle og prøve at være dig selv.”

Ask Hasselbalch ærgrede sig over, at der ikke var noget mere girlpower i etteren. Derfor er der kommet ekstra smæk på pigerne i den nye film. Ida spiller en mere væsentlig rolle i hovedrolletrekløveret, og så er der den nye pige Maria, der er Den Røde Furie.

”Det er lige så meget Marias film, som det er Antboys. Det er også derfor, at hendes navn er med i titlen,” fortæller Ask Hasselbalch.

Uddannet af kommentarspor
”Hele attraktionen med at lave en toer har først og fremmest været at lave noget andet i stedet for bare at kopiere mig selv. Jeg er jo ret tidligt i min karriere, så jeg er også i gang med at eksperimentere og finde ud af, hvad jeg er for en instruktør,” fortæller han.

”Etteren er en homage til de film, jeg selv voksede op med i 80’erne, og toeren bringer dansk familiefilm ind i det nye årtusinde. Det gør vi ved at tage nogle chancer, og visuelt er vi ikke tilbageskuende, men prøver at gøre filmen mere moderne. Den er mere freeesh på en eller anden måde,” griner han ved brugen af det ungdommelige slangudtryk.

Ask Hasselbalch har hele livet vidst, at han ville lave film, men vejen dertil blev længere end forventet.

Han søgte ind på både Den Danske Filmskole og den alternative filmuddannelse Super16 flere gange – forgæves. I stedet søgte han ind på Kunstakademiet, hvor han blev optaget. Han indrømmer grinende, at han nok ikke lige er den typiske akademi-elev, men Kunstakademiet gav ham frie tøjler og lærte ham at stå ved det, han laver.

Meget af ”filmuddannelsen” har fundet sted på sofaen i hans lejlighed på Frederiksberg, hvor han dyrkede instruktører som Paul Verhoeven, Brian De Palma og John Carpenter. Han så alle deres film og nørdede igennem til kommentarsporene.

Det økonomiske benspænd
Først da han var kommet ind på Kunstakademiet, blev han optaget på Super16 takket være et afbud.

”I bund og grund er det meget overvældende at komme ud fra Super16 og lave sin første spillefilm. Der var tider under den første film, hvor jeg tvivlede på min intuition og mavefornemmelse, og det har jeg lært, at jeg ikke skal gøre. Denne gang har jeg vidst, hvad jeg havde lyst til, og hvad jeg ikke havde lyst til.”

”Super16 var gymnasiet, og det her er universitetet. Jeg er blevet professionel, og jeg er god til det, jeg laver. De fejl og den erfaring, jeg gjorde mig på etteren, har jeg taget med over i toeren og ligesom kunnet forbedre.”

Budgettet på begge film har været atten-tyve millioner, og den stramme økonomi har betydet, at Ask Hasselbalch fokuserer på karakterer og plot frem for speciel effects. Alligevel virker den nye mere effektfuld.

”Det har vi kun kunnet gøre i kraft af erfaring i forhold til økonomi. Nu ved vi, hvor pengene skal lægges. På den måde har vi kunnet lave en film, som virker større end den første film.”

Ask Hasselbalch sidestiller med amerikanske superheltefilm, der med et større budget kan give den fuld gas på eksplosioner allerede fra første billede. Men med et økonomisk benspænd må man tænke ud af boksen og fokusere på, for eksempel det følelsesmæssige aspekt i karaktererne.”

Det er nok en af årsagerne til, at Antboy virker som en blanding af Busters verden møder superheltefilm.

Antboy handler i bund og grund om børns problemer, og så er de bare sat ind i en superheltekontekst, som gør det hele sjovere og mere underholdende,” forklarer han.

Drømmen om Amerika
Ask Hasselbalch har planer om at tage til USA og lave en film. Han har en agent, som han snakker med én gang om ugen, han læser manuskripter, og i efteråret var han to uger i USA for at holde møder.

Antboy har nemlig klaret sig godt over there, endda så meget, at brandet er blevet bredt kendt.

”Edgar Wright, der har lavet Shaun of the Dead, var tilknyttet filmen Antman. Den har en anden instruktør nu, men da Edgar fyldte 40 år, fik han en Antboy-kage med vores logo på, hvor der stod: ’Happy birthday, Edgar – hope the sequel lives up to the original!’ fortæller Ask Hasselbalch med et stort smil.

Han må dog samtidig tilstå, at han ikke har haft tid til at fatte succesen, fordi han har arbejdet nonstop siden 2013, hvor han gik i gang med Antboy.

Foruden amerikaner-drømmene har han også planer om at lave endnu en genrefilm på selskabet Nimbus Film, der også står bag Antboy-filmene.

”Jeg har også andre film i mig, og det her er noget, som er meget anderledes end Antboy,” fortæller instruktøren og forbliver ellers hemmelighedsfuld om det projekt.

Og så er der jo også en Antboy 3.

”Planen er, at hvis toeren bliver en succes, laver vi en treer. Og så stopper vi, mens legen er god. Jeg har været enormt bange for, at jeg bare blev forbundet med Antboy. Det er jeg slet ikke mere. Jeg er virkelig stolt af det, jeg laver. Det er ret sejt at være ham, der laver Antboy.”

Trailer til Antboy: Den røde furies hævn

Kommentarer

Ask Hasselbalch

Født 1979 i København.

Har studeret på Kunstakademiet og den alternative filmskole Super16.

Afgangsfilmen Vilddyr (2010) kan ses på All Time Shortlist. Nomineret til Ekko Shortist Awards 2014 for bedste manuskript.

Spillefilmdebuten Antboy (2013) er solgt til 35 lande, synkroniseret til flere sprog og havde premiere i 80 amerikanske biografer.

Antboy: Den røde furies hævn får premiere 25. december.

© Filmmagasinet Ekko