Det digitale indblik

15. juni 2016 | 11:15

Dansk films kamp i den digitale guldalder

Apples amerikanske iTunes-butik.
I den amerikanske iTunes-butik gør Apple meget ud af at markedsføre filmene lækkert. Butikken byder således på iTunes Extra, der rummer ekstramateriale flot serveret på for eksempel en AppleTV-boks. Danske film bruger ikke disse muligheder endnu.

Dansk film har tabt første fase af digitaliseringen, al den stund danske filmproducenter ikke har fået en populær og udbredt solid, dansk digital filmdistributør, der mestrer en service til danskerne på en digital dansk platform.

Producenterne har åbenbart sat deres lid til, at overgangen til total digital online-distribution enten ville trække ud i mange år eller måske vise sig at være en overgangsdille. Og at dvd’ens afløser, Blu-ray-skiven, ville kunne leve i mange år.

Derfor har der fra producenter ikke været et pres mod lokale aktører, det være sig distributører såvel som de teleselskaber, der har haft platforme, som potentielt kunne mestre den digitale leje og det digitale salg af film.

Der har været platforme, men ikke særligt gode, nærmest lidt halvhjertet eksekveret, og ikke tidssvarende i forhold til den hurtige udvikling af de meget fine og sofistikerede amerikansk baserede platforme som Apples iTunes og Google Play.

TDC har forsøgt sig med at købe videoudlejnings- og salgsvaremærket Blockbuster og bruge det til en online-tjeneste. Men efter halvandet år er den stadig i en beta-version, og ved brugerundersøgelser ser man, at den ikke anvendes særlig meget i forhold til Apple og Googles tilsvarende services.

Blockbuster.dk er den eneste dansk baserede platform, der i Danmark understøtter EST (Electronic Sell Through), hvor kunden køber og ejer retten til at afspille filmen så længe han har sin konto hos udbyderen. Alle andre dansk baserede tjenester kan ikke håndtere dette, og den danske filmbranche må lade amerikanske services om at tilbyde kunderne EST.

EST kan betragtes som en ”forhøjet billetpris” for de kunder, der gerne vil se en film, så snart den er tilgængelig på en digital platform, mens andre måske vil vente de tre-fire uger, der kan gå, før filmen kan lejes. EST-film sælges ofte til omkring 149 kroner, mens digitale lejefilm typisk koster 49 kroner.

Nordisk Film udtaler, at de med EST udgivelsen af Klovn Forever i juledagene 2015 fik solid omsætning, men primært på tjenesterne fra Apple og Google – tjenester, der også mestrer at kunne levere fladskærmsoplevelsen via enten en AppleTV-boks eller en Google Chromecast-enhed.

Ved salg af en dansk film via for eksempel Apples populære og velfungerende iTunes-tjeneste tager Apple formentlig op mod 30 procent af omsætningen for at tilbyde platformen – penge, der altså ryger ud af Danmark.

Det danske filmmiljø bør derfor virkelig tage sig sammen og lægge et solidt pres på lokale aktører, der ville kunne løfte opgaven at bygge en danskbaseret digital distributionstjeneste. Rent teknisk er det ikke længere raketvidenskab at bygge en sådan tjeneste, og danske medieforbrugere er i dag blevet helt fortrolige med streaming og digital online-forbrug af tv og film.

Amerikanerne har taget over

Hvis man finder, at dette er en utopisk tanke, må man simpelthen indstille sig på en ny virkelighed for filmdistribution til husstandene: At det er det store amerikanske firmaer, der kommer til at klare dette i fremtiden. Og så forsøge at få det bedste ud af det, at få så meget for pengene som muligt.

Hvis man følger den amerikanske iTunes Store på for eksempel en AppleTV-boks vil man se, at den er meget mere sofistikeret end den tilsvarende danske. Der er bedre omtale af filmene, med opslag fra IMDB og brugeranmeldelser, film tilbudt i pakker (for eksempel køb alle digitalt restaurerede Godfather-film for $9,90), tydelig angivelse af, hvornår filmene kan lejes efter EST-perioden (for eksempel ”Availabe to rent from June 5”).

Og for dem, der køber filmene som EST, tilbydes til alle større film iTunes Extra, der tilbyder baggrundsmateriale om filmen såsom interessante interviews med skuespillere og instruktør, fraklip, dokumentarfilm om tilblivelsen af filmen med meget mere – ganske som vi husker det fra ekstramaterialet på dvd.

Danske film har stort set intet af ovenstående på Apples platform, så her er et regulært indsatsområde: At få de danske film markedsført lige så lækkert hos Apple, som amerikanerne selv gør. Og det er en god platform for filmelskerne. Der er solgt omkring 400.000 AppleTV-bokse i Danmark og næsten lige så mange Google Chromecast.

Udlejning af film på iTunes og AppleTV-boksen blev i øvrigt introduceret af Steve Jobs allerede i februar 2008, og jeg har selv med stor glæde været kunde i den amerikanske butik lige siden.

Globalt og grænseløst

Den danske filmbranche må også vænne sig til et åbent globalt filmmarked og gøre op sig selv, at tiden nu for længst er kommet, hvor man må give slip på de gamle distributionsmodeller, og hvor filmenes rettigheder forhandles fra region til region. Det er en velfungerende model, der er udviklet gennem mange år, men også en model, der ikke fungerer på et moderne, globalt åbent digitalt marked.

Modellen er i dag en fastgroet del af finansieringssystemet for danske film. Den indeærer komplekse rettighedsforhandlinger med partnere fra mange lande og ofte også deres tv-stationer – og deraf følgende regler for, hvornår filmene må vises på, hvilke platforme og tv-stationer. Den involverer også mange forskellige typer af interessenter, såsom et offentligt finansieret Filminstitut, der fordeler offentlige midler til dansk filmproduktion så fair og nøgternt som muligt, kombineret med kommercielle produktionsselskaber og en masse talentfulde instruktører, der altid brænder for at skabe en film.

Men det er en model, der allerede er under voldsomt opbrud, og det er ikke så værst endda.

Det åbne digitale distributionsmarked giver nemig nye muligheder for global rækkevidde, hvor aftaler indgås med få udvalgte globale aktører, som for eksempel Netflix og snart også Amazon. Eller man satser på få udvalgte VoD-platforme internationalt såsom Apple eller Google Play. Det er selvfølgelig en helt ny verden og tankegang, som man skal sætte sig ind i, og som også indebærer en fare for fremover at have færre penge til rådighed.

Men det er altså den vej det går, og det går hurtigt.

De danske filmproducenter og distributører klynger sig dog for tiden hårdt til de gamle modeller, og forsøger med næb og klør at forhindre EU kommissionens planer om det åbne digitale marked (Digital Single Market), hvor f.eks. geoblokering skal forbydes - altså at udbyderne ikke må forhindre kunder i et EU land at se film fra et andet EU land via tekniske foranstaltninger eller købsmæssige begrænsninger (tjenester låst til nationale kreditkort).

For så vidt er disse grænser allerede nedbrudt for de mest entusiastiske filmforbrugere, der selv har fundet løsninger. De opretter for eksempel en amerikansk iTunes-konto og køber og lejer dermed de internationale film helt uden om danske distributører. Det er lovligt, og det forebygger endda ulovlig download af filmene. Men det er ikke godt for de lokale aktører i et land som Danmark.

Fest for forbrugeren

De digitale tider er gode tider for glade filmforbrugere. Aldrig har der været så meget at vælge imellem. Og tv-serier med høj production value er på mange måder blevet det nye film, hvor både store instruktører og skuespillere står bag lange kvalitets-tv-serier.

Her er der masser af muligheder for danske film-producenter for at se internationalt og arbejde på at indgå i samarbejde om tv-serier af høj kvalitet.

Det danske filmmiljø virker dog, som om man stadig fokuserer mest på at få produceret film, så man skal passe på ikke at overse nye muligheder i en globalt baseret distributionstidsalder.

Og mens de store amerikanske streamingtjenester og VoD-platformes tilbud til forbrugerne bare vokser og vokser, så støvsuges det lokale danske produktionsmiljø for talent!

Det er et i mine øjne overset problem i denne udvikling, nemlig at det danske filmmiljø i stigende grad drænes for virkelig meget rigtig godt talent. Vores bedste instruktører og skuespillere leverer nogle kommercielt succesrige og fremragende lokalt dansk produceret spillefilm og tv-serier, og dernæst forsvinder de ud af landet og dukker op som instruktører og skuespillere på store, internationale produktioner.

Og mens de har succes med Game of Thrones og meget andet, ser vi dem ikke særligt meget i Danmark eller på danske skærme. Det ser jeg også som en trussel for dansk film, en trussel, der kan blive svær at imødegå, hvis det danske filmmiljø ikke selv bliver bedre til at distribuere internationalt på nye digitale platform.

Og det er hverken for sent eller til at undgå.


Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

I dag arbejder han som udviklingsdirektør i det danske medie- og teleselskab Zibra Digital Media Group. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko