Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

17. dec. 2017 | 13:08

Stream Wars: Krigen om mediegalaksen

The Walt Disney Company

Disneys forestående opkøb af Fox for 52 milliarder dollars er udtryk for endegyldige forandringer på det globale mediemarked. Det er et regulært paradigmeskifte, hvor streaming bliver fremtidens altdominerende distributionsteknologi.

Planerne udtrykkes af CEO Robert Iger med nøglebegreber som ”direct to consumer” og ”cutting edge technology”. Med det mener Iger slet og ret, at den almægtige koncern nu går igang med at droppe alle mellemhandlere for at etablere en direkte relation til slutkunderne.

At det er en rigtig god fidus og teknologisk kan lade sig gøre, har Netflix allerede bevist.

De umiddelbare tabere er alle de services, der gennem årene har distribueret og tjent penge på Disneys indhold: tv-stationerne, vhs-bånd, dvd- og Blu-ray-skiver, digitale butikker hos Apple og Google (som iTunes Store og Google Play). Og så selvfølgelige kabel-tv-operatører, der har solgt tv-kanaler i pakker med Disney-indhold og Disneys egne tv-stationer såsom Disney Channel.

Udviklingen har således en række oplagte tabere, hvor også Netflix får sin første helt store mavepuster. Netflix har en aftale med Disney med en masse indhold som Star Wars-serien, Pixar-animationsfilm, og ægte Disney-film som Frozen. De forsvinder fra Netflix i 2019, når den oprindelige aftale udløber. Marvel-serier kan ryge med.

Netflix er derfor nu tvunget til selv at finde ressourcer til endnu mere nyt originalt indhold, mens de vil opleve Disney lancere et frontalangreb med deres egen ”DisneyFlix”-tjeneste garneret med super attraktivt indhold fra Fox-opkøbet.

Før der overhovedet blev talt om, at Disney ville opkøbe store dele af Fox (Murdoch familien beholder alle aviserne), var de allerede i gang med denne masterplan, blandt andet ved at opkøbe en teknologivirksomhed, der har styr på, hvordan man distribuerer indhold via streaming til et globalt publikum.

Det bliver en kostbar, teknologisk operation, men værdien af selv at eje kunderne uden mellemhandlere er meget stor. Og gigantstor, hvis man ejer gigant meget indhold.

Og med erhvervelsen af Fox vil Disney-koncernen eje ekstremt meget indhold og have adgang til rigtig meget talent. I flæng kan nævnes Ice Age-filmene, The Simpson, Family Guy, Homeland, The Americans og ikke mindst James Camerons kommende fire Avatar-film. Med Avatar og Star Wars-serien på hylderne, når man ikke højere, hvad angår attraktivt indhold til et globalt massemarked. Det skønnes, at det nye Disney/Fox-firma vil sidde på 40 procent af hele det amerikanske filmmarked.

Med i posen får Disney også talentet bag film som 12 Years a Slave, Hidden Figures og The Shape of Water, og selv om der ved fusionen både vil rulle hoveder og rykket grundigt rundt på selskaber og organisation, så skal de nok formå at holde på de bedste folk.

 

Men der er flere godter i posen.

Med opkøbet af Fox vil Disney få en dominerende ejerandel på 60 procent af den allerede populære amerikanske streamingtjeneste Hulu, der med seksten millioner abonnenter er en særdeles god start på Disneys indtog i streaming-verdenen.

Fusionen af Disney og Fox skal først godkendes af de amerikanske konkurrencemyndigheder, og det kan tage op til halvandet år. Der kan opstå problemer, især i betragtning af Donald Trumps uberegnelighed.

Men Disney tror så meget på, at det skal lykkes, at de er gået med til at betale en kæmpebøde på 2,5 milliarder dollars til Fox, hvis regulatorerne stikker en kæp i hjulet på fusionen. Disneys hovedargument vil være, at den eneste vej frem for de store er at blive endnu større, hvis man vil overleve i konkurrencen med gryende giganter som Netflix og Amazon Video.

Onde tunger spår, at det Disney-ejede ABC News fremover nok vil blive pålagt at dæmpe deres kritiske indslag mod Donald Trump. Men hvordan vil udviklingen se ud fra en blød dansk sofa foran fladskærmen?

For os som forbrugere bliver det fest. Festen er sådan set allerede i gang med al det indhold, vi har fået til rådighed med Netflix, HBO og Amazon – og festen bliver vildere, når den nye “Disney/FoxFlix” også dukker op i Danmark (eller hvad de nu vil kalde tjenesten).

Taberne er de klassiske distributører, hvor Video-On-Demand (køb og leje af film og serier) og især kabel-tv-operatørerne kommer under et knugende pres, fordi kunderne hellere bare vil abonnere på streamingtjenester.

Gammeldags kabel-tv, hvor en operatør sælger tv i pakker, ligner på sigt mere og mere en regulær afviklingsforretning. Når Disneys fremover, med eller uden Fox-købet, vil knytte forbrugerne direkte til sig, ser vi essensen af et tydeligt paradigmeskift i medieindustrien: At dem, der sidder på indholdsflæsket, vil gå uden om alle mellemled og efterlade den klassiske distributør i en fortvivlet tilstand (YouSee mistede 62.000 kunder i de første tre kvartaler af 2017).

I mindre målestok er TV 2 Play og DR TV i øvrigt et udtryk for samme udvikling. TV 2 ser sin fremtidige forretning ligge i en direkte relation til seerne, og at DR som public service-organisation ser det som sin opgave at levere DR’s kanaler direkte til kunderne.

Hvad angår nationalt dansk indhold, vil kravet til relevans og produktionskvalitet blive skruet op. I en verden med uudtømmelige mængder af fantastisk godt produceret indhold fra adskillige store amerikanske streamingtjenester kan lavbudget-tv og videoindhold ikke overleve. Det vil forbrugerne ikke gide spilde mange sekunder på.

Disneys fremtidsstrategi og opkøbet af Fox er cementeringen af en ny verdensorden, hvor internetbaseret streaming bliver fremtiden for mediedistribution – en udvikling med store krav til forandringsvillighed og med vidtrækkende konsekvenser.

Men foreløbigt så nyd Disneys elskede, oldgamle juleshow på Danmarks Radio juleaftens dag. Måske det bliver sidste gang, at Mickey Mouse og hans venner kan ses på vores gamle public service-station!

Se indlæggets forfatter fortælle mere om Disney/Fox fusionen på DR 2 Dagen.

 

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko