Fra hoften

22. dec. 2016 | 14:52

Amerikansk fiasko er dansk films fremtid

Foto | Maria von Hausswolff
Christian Tafdrups Forældre viser nyskabelse i dansk film ved at lade Elliott Crosset Hove og Miri Ann Beuschel spille foryngede udgaver af Søren Malling og Bodil Jørgensen.

Top 10 i biograferne i 2016 (pr. 16. december):

1. Flaskepost fra P (DK)
2. Klassefesten 3: Dåben (DK)*

3. The Revenant

4. Zootropolis

5. Deadpool

6. Kæledyrenes hemmelige liv*

7. Kollektivet (DK)

8. Kung Fu Panda 3

9. Ice Age: Den vildeste rejse

10. Trolls*

Det er komplet idiotisk at diskutere, om de smalle film er skyld i dansk films fiasko.

Når man ser på listen over de mest sælgende film i 2016, springer det i øjnene, at der kun er én amerikansk film til det modne biografpublikum, og det er The Revenant. Samtidig har de danske film, der skulle sælge til det samme publikum, svigtet totalt.

Dét er årsagen til, at de smalle film har det svært i biografen.

Når publikum har haft så massivt mange dårlige biografoplevelser både til danske, men især til amerikanske film, så tør de ikke tage chancen med de mere nyskabende film, selv om oplevelsen ville være tusind gange stærkere, og der ikke stod idiot på ryggen af publikum for at have købt en biografbillet.

Jeg er enig med formanden for Danske Biografer, Kim Petersen, at markedsordningen og konsulentordningen ikke skal bruge tid på lavbudget-filmene, men jeg mener ikke, at lavbudget-filmene af den grund skal have færre penge. Hvis vi skal ud af den sump, er der kun én vej.

Styrk New Danish Screen med de penge, der er sat af til lavbudget på markedsordningen og konsulentordningen. Uden udvikling vil filmsproget stille og roligt dø, og hvis ikke de store mainstreamfilm tilføres ny benzin, bliver publikum væk, og det bliver en langsom død for biograferne og hele filmbranchen.

Vi er i en unik situation, hvor amerikansk film er så ringe, at der ikke skal mange film til som Hvidstengruppen, En kongelig affære, Den skaldede frisør og Jagten, før amerikanerne er banket helt af banen, samtidig med at vi styrker talentmassen.

Men det er op ad bakke. Modet til at turde er nærmest ikke-eksisterende i dansk film i dag. Det Danske Filminstitut har et stort ansvar, og den største opgave i 2017 er at give modet tilbage til filmskaberne med råbet: Du vil for lidt!

Når det sker, så tror jeg på fremtiden.

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko