Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

22. nov. 2016 | 12:39

Tilbage til filmgryderne, piger!

Foto | Jens Jakob Thorsen
I den Regner Grasten-producerede Winnie og Karina – The Movie går de to kvinder i pølsevognen. Men som blogger foreslår Grasten nu, at pigerne går til filmgryderne.

Forleden var der præsentationen af resultatet fra Det Danske Filminstituts tre aktionsgrupper, som var sat til at se på, hvorfor der er så få kvinder i dansk film, og hvorfor så få søger og får støtte på Det Danske Filminstitut.

De tre aktionsgrupper var nedsat på baggrund af en rapport Det Danske Filminstitut udgav i juni 2016: Undersøgelse af kønsfordelingen i dansk film. De tre aktionsgrupper består af knap 40 branchefolk, der siden august har diskuteret, gravet i statistikker og arbejdet med at formulere anbefalinger til konkrete initiativer, der kan rette op på den skæve kønsbalance i dansk film.

Det Danske Filminstituts direktør Henrik Bo Nielsen indledte præsentationen med ordene: ”Jeg er på udkig efter de lavthængende frugter."

Så allerede dér var der dømt solid bodegastemning, men elegant fik Henrik Bo Nielsen reddet den i land: ”Så vi ikke bare starter nye undersøgelser, men ser på, hvad vi kan sætte i gang i morgen.”

Og der lød et lettelses suk fra de mange kvinder!

Der var mange klapsalver til de forskellige kreative, lavthængende frugter, men det var filmproducent Meta Foldager, der fik det største bifald, da hun erklærede, at Meta Film fremover vil føre statistik over løn, etnicitet, replikker, hold og cast – og aflevere det sammen med regnskaberne til Det Danske Filminstitut.

Og Meta Foldager vil anbefale alle andre at gøre det samme, da hun mener, at det skal ligge offentligt tilgængeligt. Det Danske Filminstituts ansatte så meget trætte ud ved tanken. De har i forvejen nok at gøre med at finde ud af, hvem der er gift med hvem, er i familie med hvem, har været på ferie sammen eller drukket mere en fem cafe latte sammen i Sult, så man ved, hvem der skal erklæres inhabile, når Meta Foldager & Co. søger filmstøtte.

Meta Foldager kunne også fortælle de håbefulde kvinder, at ud over at være reduceret til en optællingsstatistik så kunne vi jo ikke kaste de 80 procent mænd, der havde oparbejdet en erfaring, ud med badevandet. Så kvinderne må starte forfra og suge af de stærke mænds erfaring de næste mange år.

Bifaldet ville ingen ende tage, og forkvinden for filminstruktørerne i Danmark, Christina Rosendahl, som leder en af grupperne, var helt vild med forslaget, både optællingen af replikker og turen tilbage til skolebænken med de erfarne mænd som mentor.

Jeres blogger rejste sig op og gjorde opmærksom på, at han var den filmproducent, der brugte flest kvindelige instruktører og med stor succes. Jeres blogger mente ikke, at det var nødvendigt at starte forfra, da der var masser af kvindeligt talent.

Den lavthængende frugt var sådan set bare at begynde støtte på de bedste projekter, så skulle vi hurtigt få flere kvinder på banen.

Det forslag blev mødt af lammende tavshed.

Og jeres blogger mærkede en isnende kulde over bare at tillade sig at gøre opmærksom på, at kvinder faktisk godt kan selv – og det er her og nu. Det forslag var helt sikkert ikke populært og sidder meget højt oppe i træet.

Så kære kvinder, det får I ikke meget ud af. Det er tilbage til filmgryderne.

Direktøren for det hele kan så kigge på de lavthængende frugter, som ses på den bildækkalender 2017 med skønne piger, som er Regner Grasten Films julegave. Jeres blogger synes nemlig, det er synd, at han kigger forgæves.

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko