Fra hoften

23. jan. 2017 | 08:58

Trump’eterne hærger dansk film

Foto | Youtube
Donald Trump har indtaget embedet som verdens mest magtfulde mand, og hans indflydelse kaster skygger hele vejen til Danmark, skriver Regner Grasten.

Da jeg så billedet af folkemængden til Obamas indsættelse og Trumps indsættelse, hvor den første havde 1,8 millioner og den anden omkring 250.000, så tænkte jeg: ”Den kan Trump sgu da ikke snakke sig udenom.”

Men her tog jeg fejl.

Dagen efter erklærede Trumps pressesekretær, Sean Spicer, til pressen i Det Hvide Hus: ”Dette var det største publikum, der nogensinde har overværet en indsættelse. Punktum.”

Og Trump selv var heller ikke i tvivl: ”Jeg holdt en tale. Jeg kiggede ud, og det lignede 1,5 millioner mennesker.”

Det samme sker her i vores lille andedam, hvor man i stedet for at snakke film, kvalitet og fremtid, bringer den ene usandhed efter den anden på banen, og bliver de sagt ofte nok, så er det nok rigtigt.

Under mottoet ”svinedyre film i svinedyre biografer” har formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, erklæret, at lavbudgetfilmene er døden for dansk film, og at der skal laves dyre film.

I en tsunami af blogge og udtalelser har Kim Pedersen fået en uvidende presse til at labbe sine guldkorn i sig med tabeller og statistikker, som får det gamle Sovjets propagandamaskine til at blegne i sammenligning.

Dansk film har fået sig sin egen lille film-Trump i Kim Pedersen, og som artsfællen i Amerika bliver enhver form for realitet fjernet fra jordens overflade.

Væk er filmforliget, filmloven, de forskellige ordningers formål, ja, hele det politiske grundlag for dansk film. Der er kun én sandhed: ”Dyre film i biograferne, så går det godt.”

Men ser man på tallene, er der lige så mange succeser for dyre film som for billige film og lige så mange fiaskoer. Men den slags detaljer er ligegyldige i de nye Trump-tider.

Der kan gøres en masse for dansk film, og ja, det er gået lidt i stå, men ikke mere, end at det er dansk film, der har startet året med at tromle amerikanerne ned og mere kommer.

Men selvfølgelig skal vi udvikle os meget mere, og det skal ske i fælleskab og ikke som nu, hvor det er ligegyldige Trump’ske påstande, der styrer debatten.

Det kan godt være, at Amerika skal trækkes med en idiot de næste fire år. Netop derfor er det vigtigt, at dansk film bliver et kulturelt flagskib, som vi kan være stolte af både hjemme og i udlandet. Og forhåbentlig kan det være et bolværk imod den fordummelse, der vil skylle ind over os.

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko