Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

19. okt. 2013 | 08:36 - Opdateret 19. okt. 2013 | 11:44

1864 bringer DR på glat is

Foto: DR/Miso Film
"1864" - DR's 173 millioner kroner dyre satsning.

Er DR mon skræmt fra vid og sans ved udsigten til at kunne tjene penge på sin 173 millioner kroner dyre satsning?

Den 18. oktober 2013 bragte Jyllands-Posten et debatindlæg, med overskriften ”Nogen burde gribe ind over for DR”, indsendt af Brancheforeningen Danske Biografer (DB).

Debatindlægget omhandlede DR’s dårlige købmandsskab i forbindelse med 1864, som DR og Miso Film også vil producere som luksus biografversion.

Dog således, at 1864 først vil blive sendt på tv og efterfølgende i biograferne. Man går således glip af væsentlige indtægter, idet en biografvisning, efter filmen er blevet udsendt på gratis tv, ikke giver bare skyggen af økonomisk fornuft.

Hvis man derimod lod biograferne vise filmen først og siden på tv, ville det generer et meget stort tilskud til produktionsudgifterne, som ville sætte DR i stand til at producere meget andet godt tv for de indtægter, som ville blive tilvejebragt af biograferne.

Se debatindlægget her.

Journalist Malte Vuorela, DR Kultur, kontaktede efterfølgende DB om eftermiddagen, på dagen debatindlægget var blevet bragt i Jyllands-Posten.

I denne samtale blev DB forholdt Morten Hesseldahls kommentar til debatindlægget. Hesseldahl er Kulturdirektør i DR og ansvarlig for 1864.

Hesseldahl mener DB maler fanden på væggen.

Hesseldahl bruger filmen Klinkevals, som eksempel på en film, der først var blevet vist på tv og siden i biograferne, men alligevel genererede et tilskuerantal på over 200.000 biografgængere.

Nu forholder det sig dog således, at den tidligere bestyrelsesformand for Det Danske Filminstitut, ikke har fakta på plads.

Klinkevals blev først udsendt i biograferne og først to år senere vist på tv2. Helt nøjagtigt havde Klinkevals premiere i biograferne den 29. oktober 1999 og tv2 viste filmen den 16. december 2001.

Der findes ingen historiske eksempler på, at en biograffilm er blevet en succes i biograferne, efter den har været vist på gratis tv.

Der findes til gengæld eksempler på det diametralt modsatte.

Faktisk understøtter Hesseldahls mislykkede modargumentation blot DB’s pointe, for der er nemlig ingen undskyldning for DR’s mærkværdige købmandsskab.

Da journalisten fra DR Kultur blev forholdt den rette sammenhæng, var responsen et ”ups”.

Skrev DR Kultur den historie? Gæt selv.

I mangel af seriøse argumenter mod DB’s forslag, mener Hesseldahl nu blot at det er ”dybt uetisk” at lade 1984 blive udsendt i biograferne før visningen i tv, til trods for han grundlæggende ikke mener der er noget til hinder herfor. Det udtaler han til MediaWatch.

Man har haft travlt med at udsende en plakat for biograffilmen i medierne. Det er dog skønne spildte penge, såfremt DR mærkværdige købmandsskab fastholdes.

Det skulle ikke undre om DR mener, at det er uetisk at tjene ussel mammon, i et miljø som, gennem opdrag fra den danske stat, bliver sat i stand til at forbruge 3,5 milliarder licenskroner hvert år.

Man kan kun gentage debatindlæggets overskrift: ”Nogen burde gribe ind over for DR”.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko