Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

29. sep. 2017 | 08:00

Bülow Christensen vrøvler

Foto | Uoplyst
”Eksperten” Claus Bülow Christensen har hovedet så dybt begravet i kukkassen, at han ikke kan se skoven for bare træer.

I sin seneste blog skriver den såkaldte ”ekspert”, Claus Bülow Christensen: ”Der er derimod i dag fyldt op i biograferne med endeløse sequels og prequels af superheltefilm og animationsfilm samt tilbagevendende remakes af tidligere tiders store blockbuster-hits. Og en Christopher Nolan- og Tarantino-film indimellem.”

En ”ekspert” er jo defineret som en person, der er meget vidende eller dygtig i et bestemt område.

Så lad os undersøge, hvor dygtig og vidende Claus Bülow Christensen egentlig er.

Når man ser på sidste års repertoire i biograferne, viser der sig et radikalt andet billede end det, Christensen forsøger at pådutte Ekkos sagesløse læsere.

Som man vil kunne se af nedenstående diagram, repræsenterer sequels, prequels, animationsfilm og remakes kun en fjerdedel af udsendte film i biograferne i 2016.

Nu er ”ekspert” jo altså ikke en beskyttet titel, hvilket betyder, at hvem som helst kan påberåbe sig være ekspert i et givent emne – helt og aldeles uden at have kvalifikationer eller kompetencer på området.

Claus Bülow Christensen falder i sidstnævnte kategori.

I 2016 blev der ifølge Danmarks Statistik udsendt 251 film i de danske biografer.

Een – 1 – procent af disse film var prequels, altså film hvis plot går forud for handlingen i en anden tidligere udsendt film. Som eksempler kan nævnes Rogue One: A Star Wars Story og Fantastiske skabninger og hvor de findes.

To procent var remakes, altså genindspilninger af tidligere succeser. Som eksempler kan nævnes Ben-Hur og Junglebogen.

Otte procent var animationsfilm. Som eksempler kan nævnes Zootropolis og Kæledyrenes hemmelige liv.

Femten procent af filmene var sequels, altså fortsættelser af tidligere succesfilm. Som eksempler kan nævnes Bridget Jones Baby og Klassefesten 3: Dåben.

Men hele 74 procent af filmene udsendt i de danske biografer var hverken sequels, prequels, remakes eller animationsfilm. Det drejer sig om i alt 186 film i 2016, som står oplistet nedenstående.

De 186 film blev i alt set af over 4,6 millioner biografgæster, så nogen har altså bemærket dem, bare ikke Christensen. Han har hovedet så dybt begravet i kukkassen, at han ikke kan se skoven for bare træer.

The Revenant, Kollektivet, Der kommer en dag, En mand der hedder Ove, Kvinden i toget, Den danske pige, Swinger, Florence, The Hateful Eight, Warcraft: The Beginning, Bad Moms, Carol, Mig før dig, Central Intelligence, Captain Fantastic, Single i New York, Arrival, Urmageren, Min far Toni Erdman, Fuglene over sundet, Virgin Mountain, En-to-tre NU!, Undercover, Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, Daddy’s Home, Hacksaw Ridge, Miraklet på Hudsonfloden, Spotlight, Passengers, The Big Short, War Dogs, Allied, The Accountant, Light Out, Youth, De standhaftige, Nerve, Deepwater Horizon, Brooklyn, The Nice Guys, The Lady in the Van, Office Christmas Party, Café Society, Room, Gods of Egypt, Money Monster, Hil, Cæsar, Lyset i havet, Sausage Party, The Shallows, The Dressmaker, Sauls søn, The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years, Mike and Dave Need Wedding Dates, Love & Friendship, Eddie the Eagle, Why Him?, Skønheden i alting, The Lobster, Blandt mænd og får, Den hundredeårige der stak af fra regningen og forsvandt, The Boy, Kærlighed og andre katastrofer, Månen i kirsebærtræerne, Slangens favntag, Hermelinen, Grimsby, Den 5. bølge, Jeg, Daniel Blake, Julieta, The Neon Demon, Den lille grå traktor Fergie, Tordenskjold og Kold, Mustang, Eye in the Sky, Our Kind of Traitor, Vores sidste tango, Steve Jobs, Hell or High Water, The Model, Den unge Zlatan, Dheepan, I blodet, Klanen, Dem vi var, Jacob Holdt: Mit liv i billeder, Monsieur Chocolat, Fritz Bauer: En fjende af staten, Søstre, 13 Hours, Himlen over Havana, Paco de Lucia: Flamencoens mester, Perfect Strangers, Lægen fra Chaussy, Dagen i morgen, Sorgenfri, Hundeliv, Heart of a Dog, A Perfect Day, Peggi Guggenheim: Art Addict, Where to Invade Next, The Girl with All the Gifts, Den alvorsfulde leg, Indignation, Min fars store rejse, Trumbo, Ixcanul – Vulkanen, Free State of Jones, Wiener-Dog, I morgen, Hardcore, Syv minutter over midnat, Supersonic, Det spritnye testamente, Havet brænder, Lammet, Truman – venner for livet, The Rolling Stones: Olé, Olé, Olé – A Trip Across Latin America, Bjerget, Brødre, Ma Ma, Suburra, Fægteren, Anti, Savner dig allerede, Tanna, Idol, Life, Animated, Sparrows, The Daughter, Kvinder i for store herreskjorter, Little Men, Mon roi, Rosemarie og gartnerens hemmelighed, The Assassin, Miles Ahead, Bugs, Forældre, Vejen er lang, Concussion, Høj af kærlighed, Marguerite, Hugo på bas, Markedets lov, Everybody Wants Some, Motley’s Law, Sidste nat i Caracas, De gyldne år, Mapplethorpe: Look at the Pictures, The Last Witch Hunter, The War Show, Al Medina, Knight of Cups, L’attesa, A Bigger Splash, Amateurs in Space, Chronic, James White, Pigen, moderen og dæmonerne, Walking Distance, Boishoi Babylon, The Untamed, Girl Asleep, Freeheld, United States of Love, Professor Bieliks hemmelighed, Hunt for the Wilder People, The First Monday in May, Blood Father, Krop og sjæl, Demolition, Shelley, Udyret og hans lærling, A Hologram for the King, 37, Den sidste tid, Disorder, Den sidste konge, Aminas breve, I saw the Light, Valley of Love, Oscuro Animal, When the Bough Breaks, Évolution.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko