Til Ekkos chefredaktør Claus Christensens store fortrydelse har jeg gennem årene haft en rimelig træfsikkerhed i mine Oscar-forudsigelser.
Sidste år slog chefredaktørens ærgrelse over mine forudsigelser dog alle rekorder.
Som en af ganske få forudsagde jeg nemlig, at Spotlight ville hjemtage Oscar’en i bedste film-kategorien og fik ret. Ekko havde satset på The Revenant, og jeg kan godt mærke, at det ikke er noget, jeg skal minde ham om.
Nu står Oscar-uddelingen atter for døren, og jeg lægger som vanligt mine forudsigelser frem inden den store aften 26. februar.
Hvad der næppe vil komme som den store overraskelse, tror jeg, at La La Land vil løbe med det meste. Damien Chazelle rammer med sin film Hollywood lige i hjertekulen. Og så hjælper det selvfølgelig, at filmen er fantastisk!
Spørgsmålet er alene, i hvor høj grad filmen vil triumfere. Jeg tror på ti Oscars til La La Land ud af de fjorten, filmen er nomineret til.
Men man skal dog huske på, at det er det samme Oscar-akademi som for eksempel valgte Carol Reed med Oliver! frem for Stanley Kubrick med Rumrejsen år 2001 som bedste instruktør i 1969.
Man lod Sandra Bullock i The Blind Side vinde over Gabourey Sidibe i Precious i bedste kvindelige hovedrolle-kategorien i 2010.
Og for at det ikke skal være løgn, så lod man Rocky og Forrest Gump vinde over Network og The Shawshank Redemption/Pulp Fiction i henholdsvis 1977 og 1995.
Oscars veje er somme tider uransagelige, og uretfærdigheder forekommer ofte.
Nate Parkers The Birth of a Nation vandt Sundance-festivalen og blev tidligt på sæsonen spået gode chancer, men den er ikke blevet nomineret til en eneste Oscar. En voldtægtssag fra instruktørens ungdom har sat en effektiv stopper for, at den kunne komme på tale til Oscar-showet. Både publikum og akademiet vendte filmen ryggen.
Interessant nok kan man da også konstatere, at anmeldelserne var mere positive, inden voldtægtssagen blev kendt.
Jeg kan selvfølgelig godt se dilemmaet, men man kan ikke påstå, at Parkers roste film er blevet hverken bedre eller dårligere af uhyrligheder, han eventuelt måtte have foretaget sig i sin ungdom.
Men sådan er Oscar også.
Hvordan personerne bag Oscar-filmene opfører sig eller mistænkes for at have opført sig i privatlivet, spiller en stor rolle. På den måde kan Oscar give mindelser om et amerikansk præsidentvalg.
Der er kun stor spænding i fem af de 24 kategorier i år.
Mest spændende bliver det, om Denzel Washington for Fences eller Casey Affleck for Manchester by the Sea løber med den eftertragtede statuette for bedste mandlige hovedrolle.
Her kan kampagnen #Oscarsowhite komme til at spille en afgørende rolle. Samtidig er Casey Affleck måske handicappet af anklager om sexchikane og verbale overgreb i fortiden. Omvendt har Washington tidligere modtaget to Oscars. Akademiet kan måske synes, at det er en overdrivelse at sætte Washington op i Jack Nicholson- og Daniel Day-Lewis-ligaen.
Spændende bliver det også, om La La Land eller Manchester by the Sea løber med Oscar’en for bedste originale manuskript.
I bedste korte dokumentarfilm-kategorien er feltet helt åbent og spækket med gode film. Forudsigelser i denne kategori er at betragte som ren lotto.
Men danske øjne vil naturligvis være rettet mod bedste udenlandske film og bedste kortfilm, hvor henholdsvis Martin Zandvliets Under sandet og Aske Bangs Silent Nights er nomineret. Jeg anser dog de danske vinderchancer som værende yderst begrænsede.
I bedste udenlandske film-kategorien må man konstatere, at kun to film for alvor slås om æren: Asghar Farhadis Sælgeren og Maren Ades Min far Toni Erdmann.
Her kan Trump-doktrinen komme til at spille en afgørende rolle, idet Asghar Farhadi har været omfattet af det indrejseforbud, som USA’s nye præsident har iværksat mod syv muslimske lande. Ved at tildele Farhadi en Oscar kan Hollywood sende en krystalklar besked til Det Hvide Hus.
Selv om producenterne bag Aske Bangs danske Oscar-håb, Kim og Tivi Magnusson, er notorisk kendt for at vride armen om på hver eneste af de stemmeberettigede for at få dem til at kaste deres stemme på netop deres kortfilm, tror jeg desværre de i år kommer til kort.
Men lad os krydse fingre og håbe på det bedste for de danske Oscar-nominerede.
Så nedenstående er derfor ikke, hvem jeg håber vinder, men derimod, hvad jeg tror vinder. Det er nogle gange to vidt forskellige ting.
Bedste film
La La Land.
Bedste instruktør
Damien Chazelle for La La Land.
Bedste mandlige hovedrolle
Casey Affleck for Manchester by the Sea.
Bedste kvindelige hovedrolle
Emma Stone for La La Land.
Bedste mandlige birolle
Mahershala Ali for Moonlight.
Bedste kvindelige birolle
Viola Davis for Fences.
Bedste originale manuskript
Kenneth Lonergan for Manchester by the Sea.
Bedste manuskript baseret på andet forlæg
Manuskript af Barry Jenkins, historie af Tarell Alvin McCraney for Moonlight.
Bedste udenlandske film
Asghar Farhadi for Sælgeren.
Bedste dokumentarfilm
Ezra Edelman og Caroline Waterlow for O.J.: Made in America.
Bedste animationsfilm
Zootropolis.
Bedste klipning
Tom Cross for La La Land.
Bedste originale sang
City of Stars fra La La Land. Musik af Justin Hurwitz og tekst af Benj Pasek og Justin Paul.
Bedste musik
Justin Hurwitz for La La Land.
Bedste visuelle effekter
Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones og Dan Lemmon for Junglebogen.
Bedste fotografering
Linus Sandgren for La La Land.
Bedste kostumedesign
Mary Zophres for La La Land.
Bedste makeup og hår
Joel Harlow og Richard Alonzo for Star Trek Beyond.
Bedste production design
David Wasco (production design) og Sandy Reynolds-Wasco (set decoration) for La La Land
Bedste lydklip
Robert Mackenzie og Andy Wright for Hacksaw Ridge.
Bedste lydmiks
Andy Nelson, Ai-Ling Lee og Steve A. Morrow for La La Land.
Bedste kortfilm
Sélim Azzazi for Ennemis Intérieurs.
Bedste animerede kortfilm
Alan Barillaro og Marc Sondheimer for Piper.
Bedste korte dokumentarfilm
Kahane Cooperman og Raphaela Neihausen for Joe’s Violin.
Kommentarer