Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

22. okt. 2016 | 20:47

Det lukkede (kvindelige) selskab

Foto | Screenshot Facebook

Forleden faldt jeg over en Facebook-side kaldet ”Kvinder i film”. I beskrivelsen på siden står der, at siden er en ”lukket gruppe, oprettet til at samle dokumentation og diskutere problematikker, ideer og løsninger i forhold til den skæve kønsfordeling i dansk film”.

 

Det lød jo alt sammen meget tilforladeligt.

Efter at have brugt hundredvis af timer på en undersøgelse af netop dette emne i min egenskab af ankerperson for en af de aktionsgrupper, som Det Danske Filminstitut har nedsat, tænkte jeg, at jeg – om nogen – havde værdifuld information at byde ind med.

Jeg ansøgte derfor om adgang til denne lukkede facebook-side.

Min ansøgning er dog foreløbigt ikke blevet imødekommet. Jeg har faktisk overhovedet intet hørt. Og ikke nok med det: Nu er siden på mystisk vis forsvundet fra jordens overflade!

Jeg kan i al fald ikke finde den længere, og før min ansøgning havde jeg intet problem med at google mig frem til den.

Det fik mig til at kigge nærmere på siden ud fra de screenshots, jeg havde taget, mens den stadig eksisterede. Her gik det pludselig op for mig, at kun kvinder var medlemmer af den lukkede side. 

De 334 kvindelige branchemedlemmer af den lukkede gruppe havde dermed på eget initiativ sat mænd uden for døren, når der skulle skabes klarhed og diskussion om det vigtige emne. Blandt medlemmerne findes koryfæer som filminstruktørerne Linda Wendel, Birgitte Stærmose, Mette-Ann Schepelern, Christina Rosendahl og festivalkonsulent Lizette Gram Mygind fra Det Danske Filminstitut. Siden administreres af Charlotte Sachs Bostrup, som ligeledes er filminstruktør.

Gad vide, hvordan kvinderne i dansk film ville have reageret, hvis branchens mænd havde gjort det samme!

Hvor er det dog uhensigtsmæssigt, at dansk films kvinder dermed skaber polarisering og fronter omkring et emne, som begge køn har en stor interesse i. Jeg troede, at den slags fjollerier hørte fortiden til. Man kan roligt påstå, at demokratiet har trange kår i filmbranchen.

Hvis debatten skal give mening, må både mænd og kvinder mødes som jævnbyrdige i manegen. Men den åbenhed ønsker kvinderne i dansk film altså ikke. Det er sørgeligt.

De, som troede, at kønsadskillelse hører fortiden til, tager grueligt fejl. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko