Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

18. okt. 2012 | 11:25

Film er død

18. okt. 2012 | 11:25

Film er død

I årevis har vi brugt betegnelsen ”film”, når vi skulle se levende billeder over halvanden times længde og hvor kilden til de levende billeder var 35mm film.

Det gjaldt, hvad enten vi blev præsenteret for nævnte levende billeder på biografernes store lærred eller via stuealteret.

I årevis har vi for eksempel fejlagtigt brugt betegnelserne ”tv-film” eller ”video-film”, om end kilden til forevisningen intet som helst havde med film at gøre. På selvsamme måde har mange refereret til pladebranchen eller pladeindustrien, selvom vinyl i bedste fald i dag kun er et lillebitte fragment af musikindustrien.

Film er en samling billeder, der bliver vist så hurtigt at det skaber en illusion af bevægelse. Film består af et tyndt plastmateriale kaldet ”basen”. Basen består af polyester eller celluloseacetat. Når filmen eksponeres for lys, dannes et billede.

Med den digitale revolution er ”film” afgået ved døden. Råfilmsfabrikanten Kodak er gået fallit over flere omgange, og inden for kort tid vil hverken optagelser eller forevisning være baseret på film. Man kan således heller ikke længere referere til en instruktør som ”filmskaber”.

Vi ser ikke længere ser på film. Vi ser digitale levende billeder. Kilden til alle former for levende billeder er således blevet den samme, hvad enten vi ser YouTube, net-tv, tv eller levende billeder i biografen. Der er naturligvis enorme kvalitetsforskelle, men grundteknologien er den samme.

Der er behov for nye vendinger og definitioner, men beklageligvis kan disse definitioner let blive trættende, uforståeligt teknisk pladder.

At fastholde udtrykket ”film” svarer jo til at kalde en Ipad for notesblok eller en bil for hestetrukken vogn.

Der er beklageligvis ingen hjælp at hente på engelsk. ”Movie” dækker fint både den gamle og den nye teknologi.

For at komplicere tingene yderligere skal man jo også være opmærksom på, at langt de fleste levende billeder er målrettet en bestemt platform i produktionen, for eksempel er Avatar produceret med biografernes store lærred for øje, hvorimod Forbrydelsen er rettet mod tv.

Her efterlyses gode forslag til, hvad man i fremtiden skal erstatte det forældede udtryk ”film” med, og hvordan kan man med korte letforståelige vendinger kan distancere de forskellige oplevelser fra hinanden!

Film er afgået ved døden … længe leve digitale levende billeder! 

Det bedste forslag honoreres med 3 flasker god rødvin, husk blot at angive din e-mailadresse. Afgørelsen falder 1. november kl. 12.00.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko