Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

11. feb. 2013 | 09:36

Har Gallup fundet de vises sten?

11. feb. 2013 | 09:36

Har Gallup fundet de vises sten?

Analyseinstituttet TNS Gallup mener at have fundet de vises sten i forbindelse med redskaber, der kan forudsige en films formåen på manuskriptplan. Film, som har til formål at sælge mange billetter – ikke kunst, vel at mærke.

TNS Gallup har planer om at udvikle en model, der kan forudsige billetsalget for den kommercielle del af dansk spillefilmproduktion, allerede på idestadiet. De vil teste handlingen i hovedtræk samt karaktererne i fokusgruppesamtaler. I anden omgang vil Gallup inddrage et plakatudkast. Så det handler dybest set om evaluering af historien, plottet, karaktererne og plakaten.

Der er al mulig grund til at advare mod at smide en masse penge efter sådanne undersøgelser, for de vil aldrig kunne give et retvisende svar. Det store problem vil ikke være de film, der rent faktisk blev lavet, men alle de film, som aldrig ville blive lavet eller i al fald lavet under store vanskeligheder på grund af elendige målinger fra Gallup. Og her taler vi altså om film som Hvidstengruppen, Kongekable, The Artist, Kongens store tale, Gøgereden og En verden udenfor.

Hvis det virkelig var muligt at forudsige en films formåen på manuskriptplan via de redskaber, Gallup mener at have til rådighed, burde analyseinstituttet gå stille med dørene. For i løbet af kort tid ville lederne kunne nyde udsigten fra deres nye 50 millioner dollars hjem i Beverly Hills.

Hvorfor er det ikke sket? Kort og godt fordi det ikke er muligt at analysere sig til en films succes/fiasko på manuskriptplan.

De amerikanske studier spenderer millioner og atter millioner på den slags hokus-pokus-undersøgelser, og hvis de virkelig kunne bruges til noget, ville Universal ikke have tabt kroner 565 millioner på Battleship, og Disney-præsidenten Rich Ross ville fortsat have haft sit job, som han mistede, da John Carter sank som en sten med et tab på kroner 1,1 milliard.

Det er ellers noget af et ansvar, Gallup vil påtage sig i en verden, hvor store velrenommerede amerikanske analysefirmaer igen og igen tager fejl med blot at skulle estimere den første weekend-indspilning fire dage før premieren!

Og hvis man tager et kig på de film, som i 2012 skulle sælge mange billetter, er det uden Gallups hjælp gået tåleligt – for at sige det mildt.

Eneste film, som er faldet uden for kurven, er Jonatan Spangs Talenttyven, som Gallup med garanti ville have givet grønt lys. En af Danmarks mest populære standuppere i en farce – hvad i himlens navn ville kunne gå galt?

Omvendt er det næppe sandsynligt, at for eksempel Hvidstengruppen ville være faldet i nåde.

Der er ufattelig mange faktorer, som spiller ind for en films succes. Man kan lave en nok så god film med nok så mange anbefalinger fra Gallup, og alligevel vil de falde over dørtrinnet på faktorer, Gallup ikke har den fjerneste mulighed for at forudsige. For eksempel hvis filmens premiere falder sammen med en snestorm, som lukker Danmark og fokus – som det aldrig vil være muligt at kunne genskabe – bliver flyttet hen på andre film. Eller hvis filmen rammer ind i en sammenklumpning, som vi så det i dette efterår for dansk film.

Men lad os tage et historisk eksempel på en film, som aldrig var smuttet gennem Gallups nåleøje: Nikolaj Arcels Kongekabale, som solgte over en halv million billetter. Om Gallup så havde haft samtlige danskere som fokusgruppe, ville det aldrig være endt med en anbefaling: en debuterende instruktør, Søren Pilmark, som på det tidspunkt aldrig havde været i stand til at bringe andet end den nærmeste familie i biografen, og en i dansk sammenhæng upåagtet genre: den politiske thriller.

Gallup ville have endt med en negativ anbefaling af dette projekt.

Et andet eksempel kunne være film om pirater. En genre der – ligesom den politiske thriller – aldrig har kunnet bringe publikum i biografen. Tag nu bare den danske Jolly Roger. Der har ikke været antydningen af interesse for pirateri på film … lige indtil Johnny Depp begyndte at svinge sværdet i Pirates of the Caribbean-filmene.

Film om den nordiske mytologi og folk på alderdomshjem ville ligeledes blive slagtet i en Gallup-undersøgelse, om end der nu nok i fremtiden skal komme film i disse genrer, som bringer alle mand af hus.

Der var ligeledes heller ingen undersøgelser, som kunne påvise, at film som Kongens store tale eller The Artist (en stumfilm i 2011!) ville kunne tiltrække noget større publikum. Faktisk kan man tage samtlige succesfulde amerikanske film, som har været svære at finansiere, og bruge dem som eksempler på faldgruberne.

Film om mennesker i fængsel eller psykiatriske institutioner ville heller aldrig finde nåde for undersøgelser forud for premieren. Alligevel blev En verden udenfor og Gøgereden yderst succesfulde.

Omvendt ville Gallup have tændt alle grønne lygter for produktionen af historiens største filmflop Heavens Gate – Michael Ciminos første film efter The Deer Hunter, hvis potentiale var skræddersyet af kyniske bankfolk. En film, der blev igangsat alene for at tjene penge.

Undersøgelsesredskaber, som Gallup pludselig mener sig i besiddelse af, ville kunne køre den danske filmindustri i sænk. Der ville blive spyttet en ørkesløs række af film ud i en ensrettet endeløs fantasiløshed.

At producere succesfulde innovative spillefilm vil altid være baseret på vovemod og mavefornemmelse, ikke matematik og fokusgruppeundersøgelser.

Som det kan læses ovenstående er der mange bekymrende faktorer i Ekkos historie, deriblandt at en underdirektør hos TNS Gallup tager sine to sønners mening som bevis for, at Terkel i knibe ville blive en succes.

Men i virkeligheden er det mest bekymrende i hele denne historie, at Det Danske Filminstitut finder Gallups initiativ interessant. Filminstituttet burde – om nogen – være bekendt med, at det enestående, innovative og overraskende aldrig er blevet frembragt gennem fokusgruppeundersøgelser og matematik.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko