Med udkig over filmbranchen

02. nov. 2017 | 09:00

Gadens parlament

Foto | uoplyst
Har de kvindelige filmstjerner virkelig slanget sig op ad et sexmonster de sidste 30 år? Her Julia Roberts og Harvey Weinstein.

Hvis man skal tro filmfolkene i Hollywood, har der gennem de sidste 30 år været et sexmonster løs i filmbyen. Og det har været almindeligt kendt i korridorerne og i sminkerummene i filmbyen.

At anklagerne om alt fra sexhikane over blufærdighedskrænkelse til egentlig voldtægt først kommer frem nu, skyldes angiveligt, at Weinsten har betalt sig ud af anklagerne, og sagerne hidtil har været dysset ned. Problemet har selvfølgelig også været, at de krænkede angiveligt ikke har turde stå frem i offentligheden.

Nu vælter filmbyens skeletter til gengæld ud af skabet. Hver dag står kvinder frem og fortæller deres historie om overgreb Weinstein har udsat dem for.

Harvey Weinstein er på det grundlag blevet paria i Hollywood. Han er blevet smidt ud af sit eget filmselskab, og konen har forladt ham. Han er også blevet kastet på porten af Oscar-akademiet, og senest er han blevet udelukket af den amerikanske producentforening ”for livstid”.

Harvey Weinstein er en færdig mand.

Gadens parlament, inklusive mig selv, har fældet deres dom på grundlag af postulater. Endnu har ingen sag mod Weinstein været ført ved domstolene. Og bevisførelsen for påstandene? Ja, den blæser i vinden.

Politiet i London og Beverly Hills undersøger pt. beskyldninger mod Weinstein fra henholdsvis syv og 60 kvinder på grundlag påståede seksuelle overgreb mellem 1980’erne og 2015.

Harvey Weinstein selv har pure afvist beskyldningerne.

Pt. er der to lange køer foran pressefolkene i Hollywood. I den ene kø står angiveligt krænkede, som uden bevisførelse fremsætter deres anklager og i den anden kø står folk som vil udskammer de anklagede.

Man kan i et retssamfund ikke erklære folk skyldige, før retten har talt. Ja, der er ikke engang blevet udarbejdet et anklageskrift. Man kan rolig begynde at frygte for retssikkerheden.

Det her begynder at minde om den amerikanske film The Purge, som foregår i et futuristisk USA, hvor man én gang om året i 24 timer ustraffet kan slå folk ihjel.

Blandt flere ting i denne sag, undrer specielt en enkelt. Når man gennemgår pressefotos af Weinstein gennem de sidste 30 år, ser man alle de største kvindelige filmskuespillerinde slange sig op af det angivelige sexmonter. (Se nedenstående lille udvalg af de mange pressefotos!).

Blandt få undtagelser er Madonna, Angelina Jolie og Jennifer Lawrence, som på pressefotos holder behørige afstand til Weinstein. På næsten samme måde som da Michelle Obama skulle foreviges med sexisten Silvio Berlusconi.

Én ting er ikke at ville stå frem med anklager om overgreb, men ivrigt at kysse og slange sig op ad et angiveligt sexmonster er en ganske anden.

Hvordan har kvinder gennem 30 år kunnet få sig selv til at udvise så stor begejstring for et sexmonster i offentligheden? Det er et af spørgsmålene, som efterlades på skuepladsen, når røgen er drevet væk.

Jo, der trænger til at blive ryddet op i mænd og kvinders omgang med hinanden i filmbranchen. Og både mænd og kvinder har et tungt ansvar.

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko