Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. mar. 2015 | 20:08

Hvad er en Oscar værd?

En Oscar kan have mange forskellige værdier. Der er både statuettens fabrikations-, handels- og prestigeværdi.

Værdien kan veksle mellem én enkelt dollar og adskillige millioner dollars.

Men for de prisvindende filmfolk er der ingen tvivl om, at en Oscar betyder meget lettere adgang til de projekter, de har allermest lyst til. Verden ligger så at sige for deres fødder.

Værdien kan også måles i, hvad en Oscar betyder af ekstraindtægter, nu hvor publikums bevågenhed er vakt på præcis de film, som vandt Oscars.

Hvordan er det så egentlig gået de otte film efterfølgende, som var nomineret i kategorien bedste film?

Lad os lige repetere de otte film: American Sniper, Birdman, Boyhood, The Grand Bupapest Hotel, The Imitation Game, Selma, Teorien om alting og Whiplash.

Netop fordi forudsætningen for nomineringen er, at premieren har fundet sted i 2014, er alle film efterhånden ret bedagede på de amerikanske biografers repertoire.

Oscar-vindende film i bedste film-kategorien har i gennemsnit scoret ekstra fjorten millioner dollars på statuetten. I år er dog en smule anderledes end tidligere, idet ingen af filmene, bortset fra American Sniper, har haft nogen særlig publikumstække. Men Birdman skal nu nok alligevel nå op på gennemsnittet.

Birdman vandt som bekendt fire Oscars – inklusive ”Bedste film” – og er da klart den film, som har forøget publikumstilstrømningen mest. Hele 125 procent steg besøgstallet i de amerikanske biografer i weekenden efter Oscaruddelingen.

Whiplash måtte nøjes med tre Oscars, inklusive prisen ”bedste mandlige skuespiller i en birolle”. J.K. Simmons' triumf er øjensynligt noget, som har skabt opmærksomhed i USA, idet filmens tilskuerantal blev forøget med nitten procent.

Teorien om alting halede kun en enkelt statuette i land: Bedste mandlige hovedrolle til Eddie Redmayne. Også det har skabt opmærksomhed. Filmens tilskuerantal steg med sytten procent i USA.

Ganske anderledes er det gået taberne: Boyhood, aftenens største taber, faldt med hele 56 procent. American Sniper fik en enkelt teknisk Oscar, og besøgstallet faldt med 23 procent. Selma, som måtte nøjes med en Oscar for ”Bedste sang”, faldt 28 procent. Men mest bemærkelsesværdigt af alt: The Imitation Game, som vandt en enkelt Oscar for ”Bedste manuskript baseret på andet forlæg”, faldt 24 procent. Besynderligt at en Oscar for den bedste historie ikke genererer en stigende publikumsinteresse.

The Grand Budapest Hotel, som vandt fire statuetter af mindre prestigefyldt karakter, havde premiere helt tilbage i marts 2014 og er for længst forsvundet fra de amerikanske biografers repertoire. Den lever nu videre på internettets abonnementstjenester, så filmen har ikke kunnet kapitalisere mange håndører på Oscar-uddelingen. Samme skæbne er i øvrigt overgået Ida, der fik amerikansk premiere i sommer.

Til gengæld har Oscar’en til Julianne Moore i Jeg er stadig Alice, som slet ikke var nomineret i ”Bedste film”-kategorien, alligevel gjort et stort indtryk på publikum. Filmens tilskuerantal steg med 24 procent.

Men hvordan er det så gået i Danmark?

Først og fremmest må både Jeg er stadig Alice og Selma undtages af vurdering. De har nemlig slet ikke haft premiere i Danmark endnu. De får dansk premiere henholdvis 5. og 26. marts. Dog er der ingen tvivl om, at den megen omtale af filmene vil sikre en flot åbningsweekend. Teorien om alting åbnede med 18.982 tilskuere i Danmark i den forgangne weekend.

Som i USA har The Grand Budapest Hotel for længst afsluttet visning i de danske biografer.

De øvrige film kan til gengæld undergå samme vurdering som de amerikanske tilskuerantal.

Også i Danmark ser man Birdman stige i tilskuerantal i kølvandet på Oscar-triumfen. Og samme billede som i USA tegner sig for American Sniper, The Imitation Game og Boyhood. Whiplash adskiller sig dog, da J.K. Simmons' Oscar øjensynligt ingen effekt har haft på danskernes lyst (eller mangel på samme) til at se filmen. Det er en skam.

Kort og godt: The winner takes it all!

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko