Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

28. juli 2016 | 08:00

Instinktet styrer filmbranchen

Filmbranchen udspringer af gøgl på markedspladser. Dengang styrede instinktet forretningen, i nogle henseender er vi øjensynligt ikke kommet ret meget videre. På billedet Nickelodeons fra ca. år 1900.

Aktualiseret af Regner Grastens seneste blog er min bekymring for filmbranchens fremtid ikke blevet mindre, kun større. Meget større.

Filmbranchen udspringer af gøgl på markedspladser. Dengang styrede instinktet forretningen, uden nogen videre fordybelse. Når man læser Grastens seneste blog, må man beklageligvis konstatere vi ikke er kommet ret meget videre.

Det står faktisk temmelig grelt til.

Flere i filmbranchen vrænger på næsen af tal, skemaer og evidensbaserede beslutninger. Man vil ikke medvirke til at skabe ordentlig måleinstrumenter for måling af ændringer, man ønsker at foretage i filmbranchens forretningsmodeller. Og resultater af eksperimenter? Dem hemmeligholder man da.

Næh, så hellere – som Grasten – lade instinktet og rygmarvfornemmelser råde, og lade grundlaget for beslutninger være baseret på udokumenterede påstande, misforståelser og yderst begrænset viden.

Nedenstående endnu en påstand/fakta-analyse, på grundlag af Grastens seneste udgydelser.

Påstand: ”Har biograferne en fremtid? Ja! Hvis de ikke kigger bagud, men fremad. Så kan biografdrift blive en guldgrube for hele den danske filmbranche.”
Fakta: Biografdrift er allerede en guldgrube for hele den danske filmbranche. Hvert år stiger biografernes andel af filmbranches samlede indtægter, mens online-tjenesters omsætning blot falder og i øvrigt kannibaliserer de gamle fysiske medier.
Dokumentation

Påstand: ”Men alligevel forudser biografernes formand, Kim Pedersen, at det er den sikre død for biograferne, hvis filmen bliver udsendt på samme tid på alle digitale platforme.”
Fakta: Jeg begrænser mig så sandelig ikke kun til biograferne. Jeg mener det bliver døden for hele filmindustrien.
Dokumentation

Påstand: ”Allerede nu truer The Screening Room med at bryde biografmonopolet i USA”.
Fakta: The Screening Room er død som en sild.
Dokumentation: her og her

Påstand: ”De store amerikanske filmselskaber er meget interesseret i projektet” (The Screening Room)
Fakta: Både Disney og Warner Bros. sagde nej til The Screening Room på stedet. De øvrige har været henholdende. Meget interesserede, kan man under ingen omstændigheder kalde dem. Og forudsætningen for The Screening Room er nu engang, at ALLE de amerikanske studier og ALLE de amerikanske biografer er med på vognen.
Dokumentation

Påstand: The Screening Room vil udsende filmene ”til en pris, der giver mening, og det gør 50 dollars.”
Fakta: $50 giver ikke blot antydningen af mening. En amerikansk undersøgelse har påvist at 87 procent af forbrugerne kun er villige til at betale $10 for at få nye biograffilm i hjemmet. $10 er alt for lidt til det kan betale sig. Kun 3 procent af forbrugerne er villige til at betale over $20. Dermed taler vi promiller som er villige til at betale $50. I øvrigt påviste samme undersøgelse, at biografeksklusivitet under tre måneder vil påvirke 41 procent af biografgængernes villighed til at gå i biografen, i nedadgående retning.
Dokumentation

Påstand: "Her i Danmark har vi stadig en latterlig lav pris på det digitale marked. Det kan derfor slet ikke betale sig at sende filmen ud samtidig med biografen."
Fakta: Nej, netop. Og derfor skal man da heller ikke gøre det. Den latterlige pris begrænser sig dog ikke kun til det danske marked, det gælder alle markeder. Den lave prissætning på internettet må filmbranchen desværre vænne sig til. Der er ingen måde prissætningen på internettet kan forøges væsentligt. Så længe konkurrenten hedder illegale hjemmesider tilbud om at forbrugerne kan se filmene kvit og frit, vil almindelig udbud og efterspørgsel aldrig blive indikator for prissætningen. Forbrugerne vil jo, jf. ovenstående, heller ikke betale så meget for filmene. Så nej, det kan overhovedet ikke betale sig.

Påstand: ”Det bliver ikke i første omgang de store markeder udenfor USA, hvor amerikanerne vil sende ud samtidigt i biograf og digitalt. Amerikanerne vil i første gang satse på små markeder, hvor Danmark hører under.”
Fakta: Der er ingen måde amerikanerne vil lade de mindste lande gå forrest i en eventuel udvikling i den retning. Det vil jo udhule indtægterne i de store lande, pga. pirateri.

Påstand: ”Teknikken er der, så man kan isolere en films udbredelse digitalt til et tilsvarende geografisk område.”
Fakta: Er der en ting vi foreløbig har lært af den digitale udvikling, så er det at man netop har meget svært ved at isolere en films udbredelse til et geografisk område. Det er jo også derfor man ser globale udrulninger af amerikanske film inden for to uger.

I øvrigt tager Regner Grasten overhovedet ikke hensyn til pirateri i sine mærkværdige vurderinger og aldeles udokumenterede forudsigelser. Det undrer såre, for pirateriet vil jo netop – på grundlag af Grastens forslag – eksplodere til hidtil uset højt niveau.

Pirateriet vil florere som aldrig før, og samtidig skal biograferne, fra dag et, også skulle konkurrere med illegale hjemmesiders tilbud om gratis adgang.

Danske film er jo pt. forskånet for at filmene ligger på pirattjenester, så længe filmene vises i biografen. Det vil Regner Grastens forslag gøre en ende på.

Jeg er virkelig, virkelig bekymret for spillefilmens fremtid, men håber da stadig den samlende danske filmbranche kan finde fodslag om at lade evidens styre beslutningerne.

Så'gu har spillefilmsbranchen og biograferne en fremtid, men det forudsætter branchen kan arbejde sammen om løsninger som er baseret på fakta. Og ikke mindst lade pengene tale, så danskerne fortsat kan sikres spillefilm af den kvalitet de er vant til – og endda helst endnu bedre.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko