Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

13. jan. 2013 | 12:00 - Opdateret 13. jan. 2013 | 16:51

Oscar – Part 1: Nedtælling til fest nr. 85

Foto | Academy of Motion Picture Arts and Sciences

Man kan sige meget om den amerikanske filmindustris hyldest af sig selv – og der er så sandelig også blevet sagt meget – men uomtvisteligt er det, at Oscar-uddelingen er den mest prestigefyldte i verden af sin art og en af de få prisuddelinger, der ikke har solgt ud og ladet et tilfældigt afføringsmiddel sponsorere eventen med en speciel ’publikumspris’.

Oscar har både skabt, fasttømret og genskabt ikke så få karrierer. Blandt de mest markante karrierer, som blev fasttømret, kan nævnes Marlon Brando, da han i 1955 vandt en Oscar for I storbyens havn, og blandt skabelser af karrierer står Sylvester Stallone lysende frem, da hans Rocky blev den store vinder i 1977. Blandt de mest markante genskabelser af karrierer kan nævnes Michael Caine, da han blev hædret for Æblemostreglementet i 2000.

Andre har måttet klare sig uden en Oscar, og listen af folk, som har ydet fremragende præstationer, men er blevet overset i Oscar-sammenhæng, er lang. Blandt de mest bemærkelsesværdige kan nævnes Richard Burton, Glenn Close, Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Albert Finney, Julianne Moore, Gary Oldman, Peter Weir, Stanley Kubrick og Alfred Hitchcock. Flere af ovennævnte er blevet forbigået til fordel for præstationer, som for længst er glemt, mens disse stjerner stadig står funklende. Den årvågne vil selvfølgelig indvende, at Alfred Hitchcock rent faktisk er blevet tildelt en Oscar, men Hitchcock er faktisk aldrig blevet tildelt en statuette for instruktionen af en specifik film, alene en æres-Oscar.

Retfærdighed er ikke et ord, man møder tit i Oscar-sammenhæng. Alt for mange – faktisk helt uvedkommende – faktorer spiller ind i udvælgelsen af vinderen. Selvom filmene, som kan komme i betragtning, blot skal have haft premiere inden for det foregående kalenderår, er det bestemt ikke ligegyldigt, hvad tid på året filmene har fået premiere. For at kunne gøre sig forhåbninger om også at skulle publicere sin takketale kræver det, at filmen står friskt i de stemmeberettigedes erindring, hvorfor langt de fleste film, der kommer i betragtning, har premiere i sidste kvartal af kalenderåret. Ondskabens øjne, som ved uddelingen i 1994 fik hele fem statuetter og havde premiere i februar det foregående år, er altså undtagelsen, der bekræfter reglen. Langt den overvejende del af Oscar-vindere er fundet blandt de film, som har haft premiere i det sidste kvartal i det foregående år.

Tidligere har der været en tendens til at lade de film vinde, som kunne drage størst økonomisk fordel af statuetten. Eksemplerne er mange: Gøgereden, Amadeus, Den sidste kejser, Forrest Gump, Titanic og Rain Man. De seneste år har det dog været vanskeligt at føre bevis for denne påstand med vindere som Crash, No Country for Old Men, The Hurt Locker og The Artist.

De nomineredes optræden er bestemt heller ikke ligegyldig i de stemmeberettigedes vurdering af filmene. Ligesom Lars von Trier i Cannes, efter han fremkom med tåbelige udtalelser, som principielt jo selvfølgelig hverken gjorde hans film bedre eller dårligere, betyder opførsel alverden for vinderchancerne – også i forbindelse med Oscar-uddelingen. Uanset hvor god en præstation, f.eks. Sasha Baron Cohen end måtte komme til at berige verden med, vil han aldrig komme til at indtage scenen med en Oscar i hånden. Dertil er frygten for, hvad manden kan finde på, simpelthen for stor til, at man tør tage chancen. Michael Moore har ligeledes udelukket sig selv, efter han slog gækken løs, da han modtog sin Oscar for Bowling for Columbine, og kastede sig ud i et frådende angreb på Bush-administrationen. Hvis Adrien Brody nogensinde skulle blive nomineret igen, vil det være en mandlig vært, som varetager uddelingen i Brodys kategori, efter han nærmest overfaldt Halle Berry, da han hentede sin Oscar for præstationen i Pianisten ved uddelingen i 2003. Da Marlon Brando sendte en indianer på scenen for at hjemtage sin Oscar for præstationen i The Godfather, udelukkede han ligeledes sig selv for fremtidige vinderchancer.

Der foregår en betydelig lobbyvirksomhed for at trække de stemmeberettigedes opmærksomhed i en bestemt retning. Uden lobbyvirksomhed har man reelt ingen vinderchancer. Millioner af dollars bliver hvert år spenderet på lobbyisme.

Et gruopvækkende eksempel på succesfuld lobbyisme var, da bestyrelsesformanden for Walt Disney Studios, Rich Ross, i 2010 meddelte, at man ville kaste sig ud i hård lobbyisme for at få Toy Story 3 nomineret til Oscar i talrige kategorier. Det skal nævnes, at hverken Toy Story eller Toy Story 2 havde vundet Oscars. Resultatet? Toy Story 3 blev nomineret i fem kategorier, inkl. bedste film (!), og vandt to Oscars – for bedste animerede film og bedste sang. Det endegyldige bevis på, at man rent faktisk kan købe sig til en Oscar.

Lobbyisme kan betale sig. I de seneste år har Oscar-nominerede film kunnet forøge deres indspilning i biograferne gennemsnitligt med 20 millioner dollars – også selvom de ikke har vundet. Oscar-vindende skuespillere kan typisk hæve deres honorar med 20 procent.

Af bemærkelsesværdig trivia om the Oscars kan nævnes: Walt Disney er den mest vindende person og måtte i sin livstid på podiet hele 26 gange. De tre mest vindende film er Ben-Hur (1959), Titanic (1997) og Ringens Herre: Kongen vender tilbage med 11 statuetter hver. To rekorder har i år mulighed for at stå for fald: Tatum O’Neal er den foreløbigt yngste, som har vundet en Oscar (bedste kvindelige birolle i filmen Paper Moon i 1974), hun var kun ti år. I år har niårige Quvenzhané Wallis fra Hushpuppy muligheden for at hjemtage statuetten. Christopher Plummer er den ældste, som nogensinde har vundet en Oscar (bedste mandlige birolle for Beginners), han var 82 år. Emmanuelle Riva fra Amour fylder 86 præcis på dagen, dette års Oscar-uddeling bliver afholdt. Under alle omstændigheder er Wallis den yngste og Riva den ældste, der nogensinde er blevet nomineret i bedste kvindelige hovedrolle-kategorien. Den ældste nogensinde nomineret er Gloria Stewart, som var 87, da hun blev nomineret i bedste kvindelige birolle-kategorien i 1998 for Titanic. Hvis man synes Meryl Streep og Jack Nicholson er uløseligt forbundet med Oscar-uddelingen, har det sine naturlige årsager: Streep har været nomineret sytten gange og vundet tre, og Jack Nicholson har holdt vejret hele tolv gange og ligeledes vundet tre gange.

Danmark er inde i en winning streak: Tre år i træk er Danmark blevet shortlistet til en Oscar i bedste fremmedsprogede film-kategorien. Og i år har altså En kongelig affære chancen. Danmark har været nomineret otte gange tidligere – Qivitoq (1956), Paw (1959), Harry og kammertjeneren (1961), Babettes gæstebud (1988), Pelle Erobreren (1989), Dansen med Regitze (1990), Efter brylluppet (2007), Hævnen (2011) – og vundet 3 gange (i 1988, 1989 og 2011).

Nedenstående gives bud på vinderne i de enkelte kategorier, om end meget kan nå at ske inden uddelingen 24. februar.

Lobbyvirksomheden arbejder på højtryk i Hollywood.

Nederst i denne blog er en fuldstændig liste over samtlige Oscar-nominerede i 2013.

Bedste film:

De sidste tre år er antallet af film i denne kategori blevet forøget betragteligt, men det er nok ikke sandsynligt, at en film, som ikke også er nomineret i bedste instruktør-kategorien, render med bedste film-statuetten, hvilket indsnævrer feltet betragteligt. Hjertet siger Hushpuppy, men det bliver nu nok Lincoln, som løber med hæderen. De store tabere er foreløbig blevet Operation Argo, Zero Dark Thirty og Les Misérables, idet disse film ikke er blevet nomineret i bedste instruktør-kategorien. At en udenlandsk film skulle løbe med æren i denne kategori to år i træk, må anses som usandsynligt. Franske The Artist vandt sidste år, hvilket efterlader østrigske Amour chanceløs.

Bedste instruktør:

Hvis Lincoln vinder i bedste film-kategorien, er der overvejende sandsynlighed for, at Steven Spielberg også hjemtager en Oscar i denne kategori. Man har dog i adskillige år kunnet opleve en deling af æren, hvis to film stod særlig stærkt, således at den ene film blev hædret som bedste film, den anden i bedste instruktør-kategorien. Der kan håbes på, at det sidste vil ske i år, og at Benh Zeitlin løber med æren for Hushpuppy, ikke mindst for hans instruktion, eller rettere manipulation, af Quvenzhané Wallis. Men her er det hjertet, der taler. I øvrigt superoverraskende, at Ben Affleck blev forbigået for Operation Argo.

Bedste mandlige hovedrolle:

To i denne kategori står særlig stærkt: Daniel Day-Lewis for Lincoln og Joaquin Phoenix for The Master. Det bliver Daniel Day-Lewis.

Bedste kvindelige hovedrolle:

I denne kategori er der skabt historie, idet både den ældste og den yngste nogensinde er nomineret i denne kategori: Emmanuelle Riva (85) i Amour og Quvenzhané Wallis (9) i Hushpuppy. Omend det af sentimentale årsager vil være fristende for akademiets medlemmer at hædre sidstnævnte, bliver Emmanuelle Riva dog vinderen. Idet Riva præcis den 24. februar fylder 86, vil ikke et øje være tørt, når hele salen istemmer Happy Birthday to You.

Bedste mandlige birolle:

Alle de nominerede i denne kategori er tidligere Oscar-vindere. Statuetten vil utvivlsomt gå til Philip Seymour Hoffman for hans pragtpræstation i The Master, om end bookmakerne giver Tommy Lee Jones i Lincoln de største chancer.

Bedste kvindelige birolle:

Bare tanken om, at skulle opleve Sally Field (Lincoln) gå totalt i opløsning, udelukker hende på stedet i dette bud på Oscar-vindere i år. Hvem glemmer nogensinde hendes rædselsfulde modtagelse af Oscar’en i 1985 for Places in the Heart? I årene efter denne optræden er hun dog blevet heftigt fejlciteret. Hun sagde ikke ”you like me, you really like me!”, men derimod: "You like me, right now, you LIKE me!" Det bliver Anne Hathaway for hendes præstation i Les Misérables, der hjemtager Oscar’en i denne kategori.

Bedste originale manuskript:

Moonrise Kingdom af Wes Anderson & Roman Coppola – forhåbentligt. Omend Quentin Tarantino for Django Unchained og Mark Boal for Zero Dark Thirty står stærkt.

Bedste adapterede manuskript:

Hævet over enhver tvivl: Det bliver Tony Kuchner for Lincoln. Kuchner har tidligere været nomineret for München i 2006.

Bedste animerede film:

I denne kategori er feltet ikke specielt stærkt i år, og Vilde Rolf skiller sig en smule ud.

Bedste fremmedsprogede film:

Når man selv har været med til at udvælge En kongelig affære som Danmarks bud, skulle man være et skarn, om man ikke satte pengene på Danmark. Men for pokker Amour er frygtindgydende konkurrence. Men hvis nu det utænkelige skulle ske: At Amour, mod al forventning, skulle vinde i bedste film-kategorien? Ja, så bliver det en dansk walk in the park. Overraskende, at De urørlige ikke fandt vej.

Bedste visuelle effekter:

Ingen tvivl i dette sind: Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer og Donald Elliott for Life of Pi. Westenhofer har tidligere været nomineret to gange i denne kategori og vundet en enkelt gang for Det gyldne kompas i 2007.

Bedste fotografering:

Det bliver Claudio Miranda for Life of Pi, som tidligere har været nomineret en enkelt gang for Benjamin Buttons forunderlige liv i 2009.

Bedste kostumer:

Jacqueline Durran for Anna Karenina kommer de ikke udenom. Durran har to gange tidligere været nomineret i denne kategori: Stolthed og fordom i 2006 og Soning i 2008.

Bedste dokumentarfilm:

Hævet over enhver tvivl: Searching for Sugar Man. Filmen er i forvejen blevet overdænget med priser, bl.a. en Special Jury Prize i Sundance og en pris fra National Board of Review (USA).

Bedste klip:

Tim Squyres for Life of Pi er ‘a sure bet’. Squyres har tidligere været nomineret en enkelt gang for Tiger på spring, drage i skjul i 2001.

Bedste make-up og hairstyling:

Højst sandsynligt: Peter King, Rick Findlater og Tami Lane for Hobbitten: En uventet rejse. King har tidligere vundet en Oscar for Ringenes Herre: Kongen vender tilbage i 2004, og Lane har tidligere vundet for Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet.

Bedste originale musik:

Steven Spielbergs hofkomponist, den fem-dobbelte Oscar-vinder John Williams, står for musikken i Lincoln. Sidst Williams vandt var i 1994 for Schindlers liste, nu står han atter for tur.

Bedste originale sang:

Adele og Paul Epworths Skyfall, fra filmen af samme navn, bliver vanskelig at komme udenom. En smule overraskende at denne sang fandt vej, idet der har været en del snak om, at sangen indeholder strofer fra The James Bond Theme, hvilket angiveligt, ifølge reglerne, ikke er tilladt. Som en kuriositet kan det nævnes, at der strides flittigt om, hvem der er komponist til det berømte tema, som er brugt i samtlige James Bond-film: Monty Norman er krediteret og har modtaget royalities siden 1962, men John Barry hævder dog hårdnakket, at temaet er hans.

Bedste dekorationer:

Sarah Greenwood og Katie Spencer for Anna Karenina er her favoritterne. De har begge tidligere været nomineret tre gange: Sherlock Holmes i 2010, Soning i 2008 og Stolthed og fordom i 2006.

Bedste lydklip:

Wylie Stateman for Django Unchained. Stateman er tidligere nomineret ikke mindre end fem gange for Født den 4. juli i 1990, Cliffhanger i 1994, Mit liv som Geisha i 2006, Wanted i 2009 og Inglourious Basterds i 2010.

Bedste lydmix:

Scott Millan, Greg P. Russell og Stuart Wilson for Skyfall. Millan har tidligere været nomineret otte gange og vundet fire. Russell har været nomineret hele seksten gange tidligere, dog uden at vinde, og Wilson har været nomineret to gange, også uden af vinde. Så der står virkelig kapaciteter bag lydmix i Skyfall.

I kategorierne "bedste dokumentar – kortfilm", "bedste kortfilm, animeret" og "bedste kortfilm, live action" har denne skribent beklageligvis ingen forudsætninger for bud.

 

 

Den fuldstændige liste over Oscar-nomineringer 2013:

 

Bedste film:

Hushpuppy

Silver Linings Playbook

Zero Dark Thirty

Lincoln

Les Misérables

Life of Pi

Amour

Django Unchained

Operation Argo

 

Bedste instruktør:

David O. Russell, Silver Linings Playbook

Ang Lee, Life of Pi

Steven Spielberg, Lincoln

Michael Haneke, Amour

Benh Zeitlin, Hushpuppy

 

Bedste mandlige hovedrolle:

Daniel Day Lewis, Lincoln

Denzel Washington, Flight

Hugh Jackman, Les Misérables

Bradley Cooper, Silver Linings Playbook

Joaquin Phoenix, The Master

 

Bedste kvindelige hovedrolle:

Naomi Watts, The Impossible

Jessica Chastain, Zero Dark Thirty

Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook

Emmanuelle Riva, Amour

Quvenzhané Wallis, Hushpuppy

 

Bedste mandlige birolle:

Christoph Waltz, Django Unchained

Philip Seymour Hoffman, The Master

Robert De Niro, Silver Linings Playbook

Alan Arkin, Operation Argo

Tommy Lee Jones, Lincoln

 

Bedste kvindelige birolle:

Sally Field, Lincoln

Anne Hathaway, Les Misérables

Jacki Weaver, Silver Linings Playbook

Helen Hunt, The Sessions

Amy Adams, The Master

 

Bedste originale manuskript:

Zero Dark Thirty

Django Unchained

Moonrise Kingdom

Amour

Flight

 

Bedste adapterede manuskript:

Lincoln

Silver Linings Playbook

Operation Argo

Life of Pi

Hushpuppy

 

Bedste animerede film:

Frankenweenie

Piraterne!

Vilde Rolf

Paranorman

Modig

 

Bedste fremmedsprogede film:

Amour (Østrig)

En kongelig affære (Danmark)

Kon-Tiki (Norge)

No (Chile)

Rebelle (Canada)

 

Bedste visuelle effekter:

Life of Pi

Hobbitten: En uventet rejse

The Avengers

Prometheus

Snow White and the Huntsman

 

Bedste fotografering:

Skyfall

Anna Karenina

Django Unchained

Life of Pi

Lincoln

 

Bedste kostumer:

Anna Karenina

Les Misérables

Lincoln

Lille spejl på væggen der 

Snow White and the Huntsman

 

Bedste dokumentarfilm:

Searching for Sugar Man

How to Survive a Plague

The Gatekeepers

5 Broken Cameras

The Invisible War

 

Bedste dokumentar, kortfilm:

Open Heart

Inocente

Redemption

Kings Point

Mondays at Racine

 

Bedste klip:

Lincoln

Silver Linings Playbook

Life of Pi

Operation Argo

Zero Dark Thirty

 

Bedste make-up og hairstyling:

Hitchcock

 Hobbitten: En uventet rejse

Les Misérables

 

Bedste originale musik:

Anna Karenina

Operation Argo

Life of Pi

Lincoln

Skyfall

 

Bedste originale sang:

"Before My Time" fra Chasing Ice

"Everybody Needs A Best Friend" fra Ted

"Pi's Lullaby" fra Life of Pi

"Skyfall" fra Skyfall

"Suddenly" fra Les Misérables

 

Bedste dekorationer:

Anna Karenina

Hobbitten: En uventet rejse

Les Misérables

Life of Pi

Lincoln

 

Bedste kortfilm, animeret:

Adam and Dog

Fresh Guacamole

Head over Heels

Maggie Simpson in 'The Longest Daycare'

Paperman

 

Bedste kortfilm, live action:

Asad

Buzkashi Boys

Curfew

Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)

Henry

 

Bedste lydklip:

Operation Argo

Django Unchained

Life of Pi

Skyfall

Zero Dark Thirty

 

Bedste lydmix:

Operation Argo

Les Misérables

Life of Pi

Lincoln

Skyfall

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko