Med udkig over filmbranchen

09. apr. 2018 | 09:00

Nye biografteknologier i fremmarch

Foto | CJ 4DPLEX
4DX – seneste teknologi præsenteret i den danske biografverden.

Inden biograferne blev digitaliseret var filmoplevelsen forholdsvis ensartet i alverdens biografer. Mediet hed 35mm film, lydanlægget var som regel Dolby Surround, og siddestolene havde nogenlunde samme udformning, placeret på et let skrånende gulv. Lærrederne var dengang, efter dagens standard, som oftest alt for små.

Sådan er det ikke mere.

De gamle 35mm-projektorer er skrottet, og digitaliseringen har igangsat en lang række teknologier, ny siddekomfort og større lærreder. Man har endda skabt grundlag for genoplivning af gamle teknologier. Dette blogindlæg indeholder en række eksempler på de teknologier og indretninger, som gennem de senere år har forbedret filmoplevelsen i biograferne. Afslutningsvis tager jeg et kig ud i fremtiden.

Jeg har forsøgt ikke at være alt for teknisk i beskrivelserne af de forskellige nye teknologier.


Digital filmforevisning

 

Digitaliseringen af biograferne begyndte så småt helt tilbage i 2004, men det var James Camerons Avatar, der i 2009 var det egentlige startskud til digitaliseringen af biograferne. Inden for en kort årrække var samtlige danske biografer udstyret med digital projektion.

Antallet af tilbageblevne 35mm-projektorer kan i Danmark tælles på én hånd, da filmene ikke længere produceres i 35mm. Fordelene ved digital projektion er talrige, blandt andet knivskarpe billeder uden de forstyrrende ridser, som uvægerligt var på de gamle 35mm-film.

Fra en distributionsmæssig synsvinkel er fordelene også talrige. Man behøver således ikke længere sende de 25 kilo tunge filmspoler rundt til alverdens biografer. Nu foregår distributionen via en harddisc eller downloads direkte fra nettet.

Også her har biografgængerne draget fordel af teknologien. Flere og flere film får nu premiere over hele verden på én og samme dag, og filmene når fra verdenspremieredagen ud til selv de fjerneste afkroge, hvor man tidligere måtte vente i halve eller hele år på filmene.

Med digitaliseringen er der blevet åbnet for en lang række teknologier.

En af de nye teknologier er Higher Frame Rates (HFR). Løseligt oversat: ”flere billeder i sekundet.” Normalt vises en film med 24 billeder i sekundet, men ved at speede antallet af billeder i sekundet op til for eksempel 48 eller 120 opnås et mere virkelighedstro billede. Peter Jacksons Hobbitten er blevet vist i HFR. Denne teknologi fik dog en meget blandet modtagelse blandt biografgængerne, og der er i skrivende stund ikke annonceret flere film i HFR-formatet.


3D

 

Digitaliseringen af biograferne har også givet mulighed for at se film i 3D. Faktisk har 3D været en drivkraft i hele den digitale udrulning. Første film, der i Danmark blev vist i digital 3D, var Disneys Bolt (2009), men det var med Avatar senere samme år, at teknologien nåede bredt ud med meget stor succes.

Siden har 3D’s popularitet været aftagende. Publikum fik nemlig dårlige oplevelser i forbindelse med teknologien. Desværre blev nogle film billigt konverteret til 3D i stedet for, at man lod filmskaberne optage filmene i 3D, som vi har set det med Alfonso Cuaróns Gravity og Ang Lees Life of Pi.

Med tiden vil 3D dog få en renæssance, når filmskaberne bliver dygtigere til at udfordre mediet og teknologien bliver endnu bedre. Måske vil man en dag kunne opleve 3D uden at have briller på. Cirka 40 procent af de danske biografsale er i stand til at gengive filmene i 3D. Den næste nye 3D-film er Rampage Out of Control med Dwayne Johnson. Premiere 12. april.


4DX

 

4DX er den seneste teknologiske landvinding, der er blevet præsenteret i danske biografer. Foreløbigt kan teknologien kun opleves i Nordisk Film Biografer i Ryesgade i Aarhus, men senere på året åbner også en 4DX-biograf i københavnsområdet.

4DX tilbyder en filmoplevelse langt ud over det sædvanlige. Alle film er i 3D, og man sidder i stole, som svajer, ryster eller bevæger sig, når handlingen fordrer det. Desuden er der særlige dyser, som kan sende varm luft og dufte ud over tilskuerne, ligesom man kan opleve både regn, tåge og snevejr. Det er kort sagt som at sidde i begivenhedernes centrum.

I alt tilbyder 4DX atten forskellige effekter. Naturligvis er ikke alle film opgraderet til 4DX. Foruden Rampage Out of Control kan Avengers: Infinity War, der har premiere 25. april, opleves i dette system. 


IMAX

 

Når en film bliver præsenteret i IMAX, er filmens billed- og lydside opgraderet, og man oplever filmen i en specialdesignet og særligt tilpasset biografsal. Den særlige IMAX DMR-processor behandler hvert billede individuelt, og det giver et optimalt billede. Samtidig tilbyder IMAX 26 procent mere billede i de tilfælde, at filmen er optaget med de specielle IMAX-kameraer.

Når man ser en IMAX 3D-film, sker det gennem særlige IMAX 3D-briller. På verdensplan findes der omkring 1215 IMAX-biografer fordelt på 75 lande, heraf to i Danmark, nemlig CinemaxX i København og Aarhus.

Naturligvis er ikke alle film kompatible med IMAX og kun særligt udvalgte film kan opleves i IMAX. De næste film er Rampage Out of Control (12. april), Avengers: Infinity War (25. april), Deadpool 2 (16. maj) og Solo: A Star Wars Story (23. maj). Ingen dansk spillefilm er endnu blevet optaget i IMAX.


Laserprojektion

Da den digitale udrulning begyndte, var lyskilden til projektoren den samme som i 35mm-teknologien: en Xenon-lampe. Den gamle lyskilde-teknologi står dog nu for fald efter introduktionen af laser som lyskilde. Umiddelbart lyder laser som noget farligt, men i dette kontrollerede tilfælde er der blot tale om en teknologi, der giver mulighed for meget mere lys på lærredet.

Laserprojektion forefindes i to teknologier: RGB og Fosfor.

Laserteknologiens udbredelse i biograferne vil afhænge af udskiftning af gammelt digitalt udstyr, men nye biografer vil sandsynligvis være født med laserprojektion. Biografen i Ørestaden var den første til at introducere teknologien, og senest har de nybyggede biografer i blandt andet Køge, Hundige og Sønderborg satset 100 procent på laser.


Dolby Atmos og Barco Auro

 

Dolby Atmos og Barco Auro er navnene på lydteknologier, som har raffineret miksning og gengivelsen af lyd. Filmskaberen kan sende lyd rundt i salen med utroligt stor nøjagtighed. Det sker gennem utallige højtalere, som er placeret på både bag- og sidevægge, ja, tilmed i loftet. Publikum bliver dermed pakket ind i lyd.

Detaljegraden i lydsystemet er helt speciel – fra den subtile lyd af vinden i træerne til de eksplosive brag fra et rumskib i kamp. Lyden står krystalklart og knivskarp.

De fleste amerikanske – og enkelte danske – film er i dag mikset i dette lydsystem. Og antallet af biografer, som er udstyret med enten Dolby Atmos eller Barco Auro, er i kraftig vækst. Første biograf i Danmark var biografen i Næstved, og seneste skud på stammen er de nye biografer i Sønderborg. I alt er 25 biografsale i Danmark udstyret med Dolby Atmos eller Barco Auro. 


Recliners

 

Recliners eller liggestole vinder frem i danske biografer. Biografen i Herlev var det første biografcenter, der blev udstyret med recliners, og lige nu er nærmest en steppebrand i gang.

Nemt og bekvemt styres siddestilling fra et panel i stolens armlæn til præcis den siddestilling, biografgængeren ønsker, og læner man stolen tilstrækkeligt tilbage, skydes benstøtten ud. Seneste biografer udstyret med recliners er den nye biograf i Sønderborg og den store sal i Surpreme-konceptet i Kgs. Lyngby.


70 mm

 

Midt i den teknologiske udvikling er 70mm-celluloid-strimlen genopstået takket være instruktører som Christopher Nolan og Quentin Tarantino. Nolans Dunkirk og Tarantinos The Hateful Eight blev sideløbende med de digitale visninger også vist i 70mm.

Og guderne skal vide, at det voldte smerte. Bedst som celluloidfilmen var erklæret for død, og biograferne havde skrottet udstyret, dukkede 70mm op igen. Maskindele blev indsamlet fra nær og fjern, og filmoperatører, som kunne håndtere mediet, blev bragt ud af deres trygge pensionisttilværelse. I Danmark findes tre tilbageblevne 70mm-projektorer, og når de nu alligevel er blevet støvet af, vises i ny og næ også de gamle klassikere i 70mm. Det gælder Titanic fra den 19. april, og den 16. august kommer turen til Lawrence of Arabia.

Store lærreder

Store lærreder er ligeledes i voldsom udvikling. Hver gang nybyggede biografer åbner, er det som regel med et billede, der fylder fra den ene væg til den anden og fra gulvet til loftet.


Stadium seating

Intet var mere irriterende i de gamle biografer end, når en to meter høj person satte sig i stolen foran. Siden 1995 er alle nybyggede biografer i Danmark indrettet med såkaldt stadium seating, hvor en nok så høj person aldrig vil kunne skygge for billedet.


Fremtiden

Endnu flere teknologier lurer forude i danske biografer. Men som det altid er med nye teknologier, er der en god portion ”høne og ægget”-problematik over det. Biograferne vil selvfølgelig ikke investere i en ny teknologi, hvis der ikke findes filmindhold, som kan vises i teknologien. Omvendt vil filmskaberen mene, at der ikke er nogen grund til at bruge en ny teknologi, hvis der ikke er forevisningssteder, som kan håndtere det.

Flere teknologier er blevet ofret på dette alter, blandt andet Barco Escape, hvor tre projektorer pakkede publikum ind i billeder. Problemet var manglende indhold.

Som vi har set det så ofte før, skal der dog blot en stor succes til at igangsætte udrulningen af en ny teknologi i biograferne. Her er nogle eksempler på teknologier, vi måske kommer til at se i danske biografer. 


LED Screen

 

Verden har allerede set to kommercielle biografer med LED-skærmteknologi. Èn i Sydkorea og én i Schweiz. Billedet er sammenstykket af adskillige LED-skærme, som samlet danner et billede så stort, at det kan bruges i biografer.

Teknologien tilbyder også 3D og meget mere lys, end man nogensinde har set springe ud af bagvæggen i en biograf. Billedet er så naturtro, at det virker, som om bagvæggen er slået ned, og man kigger direkte ud i virkeligheden. På denne skærm forekommer farven hvid virkelig hvid, og sort er kulsort.

Men ak, foreløbigt kan LED-skærmene kun leveres ti meter brede og koster spidsen af en jetjager. Et andet problem er højtalernes placering. Hvad de færreste vel har bemærket, er alle lærreder i danske biografer perforeret, så lyden fra højtalerne, som er placeret bag lærredet, uhindret kan nå publikums ører. Med en LED-skærm kan man ikke placere højtalere bag skærmen. Men Samsung, som producerer LED Screen, er også ejere af højtalerfirmaet Harman, så mon ikke, at de får løst det problem. 


High Dynamic Range

HDR er direkte oversat ”højt dynamikområde”. Det handler om at kunne gengive en lysere hvid og en mørkere sort med flere detaljer i begge ender – altså højlys og skyggedetaljer samtidig.

De to førende firmaer, som tilbyder teknologien til biograferne, er Dolby med deres Vision og Eclair Color. På billedet angives forskellen på et billede i HDR og et almindeligt billede i biograferne.


Dolby Cinema

Dolby Cinema-konceptet er designet til at give publikum den bedste lyd og det bedste billede i de bedste omgivelser. Altså en nøglefærdig biograf med det fremmeste, teknologierne er i stand til at frembringe. Herunder Dolby Atmos og Dolby Vision.

Konceptet er utroligt dyrt at etablere, hvorfor vi endnu ikke har set det i Danmark. På det foreliggende grundlag er befolkningsunderlaget i Danmark simpelthen for spinkelt til, at det kan betale sig. Der findes indtil nu kun elleve Dolby Cinemas i Europa, og den nærmeste ligger i Amsterdam.


Virtual Reality

 

Spændende bliver det at følge, om Virtual Reality kan finde kommerciel udnyttelse uden for hjemmet, for eksempel i særindrettede rum i forbindelse med biografer.

Ved hjælp af 360 graders kamerateknologi kan man i dag bruge Virtual Reality, så tilskueren kan træde ind i en virtuel verden, der vil føles som at være der selv. For at komme ind skal man iføre sig et par avancerede briller og et par hovedtelefoner.

Denne teknologi har en stor fremtid inden for spil og porno, men om den kan tiltrække filmskabere og publikum til egentlig historiefortælling, er uvist.

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko