Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. maj 2016 | 11:15

Nyt filmhus er hul i hovedet

Foto | uoplyst
Copenhagen Film Fund drømmer om et domicil på en prominent Københavner-adresse – på skatteydernes regning.

Dansk film mangler penge. Filmproduktionsselskabernes overskud er faldet med 80 procent over de seneste to år og ni ud af ti produktionsselskaber giver underskud.

Det er en meget alvorlig situation.

Til afhjælpning af situationen er igangsat nogle initiativer. Desværre vil de ikke gøre dansk film rask, snarere tværtimod.

Blandt de mest håbløse initiativer er:

– Etableringen af endnu et skatteyderbetalt filmhus i København, inklusive biograf.

– Forsøg på at opnå erhvervsstøtte til udenlandsk filmproduktion i Danmark.

– Lavbudget-ordningen.

Vi skal øjensynligt have endnu et filmhus.

Copenhagen Film Fund, De Københavnske Filmfestivaler og Filmværkstedet er ved at overbevise de københavnske politikere om, at vi har brug for endnu et filmhus i København. Inklusive biograf, naturligvis. I en parentes skal det bemærkes, at Filmværkstedet tidligere havde til huse i Det Danske Filminstitut.

Hvorfor et filmværksted skal have domicil på en dyr københavneradresse, når en sådan uddannelsesinstitution lige så godt kan ligge i Herfølge, henstår i det uvisse.

Henning Camre gjorde i sin tid en dyd ud af at samle det hele under samme tag med alle de besparelser og den positive synergi, det medførte. Gudhjælpemig om man nu ikke ser en spredning og store investeringer i mursten. Og det på et tidspunkt, hvor dansk film er i dyb krise!

Man må spørge sig selv, om det i virkeligheden ikke blot er en øvelse i at sikre en masse mennesker en månedlig løn for at administrere og få et flot kontor på skatteydernes regning. For endnu et filmhus vil så sandelig ikke hjælpe dansk film. 

At der også skal være biograf i det nye skatteyderbetalte filmhus, understreger blot, at ambitionerne er steget de ansvarlige til hovedet. København er tæt pakket med biografer. Nye er netop åbnet i Fields og Herlev – og der er endnu én på vej på Østerbro.

En biograf i det nye filmhus er selvfølgelig blot undskyldningen for en central, dyr københavner-adresse.

Denne biograf vil dog ikke kunne tilbyde noget som helst andet, end hvad der sagtens kan dækkes af de i forvejen skatteyderstøttede biografer Gloria og Vester Vov Vov. Cinemateksfilm vil den nye biograf aldrig få adgang til, de er nemlig alene forbeholdt Det Danske Filminstituts biograf.

Størst konkurrence vil den nye biograf derfor øve i forhold til skatteyderstøttede Gloria og Vester Vov Vov samt de private Dagmar, Empire og Grand.

Det nye filmhus ligner jo privatkapitalistiske ambitioner på skatteydernes regning, hvilket understreges af at Copenhagen Film Fund nu også vil have snablen i skatteyderbetalt erhvervsstøtte. For at det ikke skal være løgn, spiller Copenhagen Film Fund nemlig også hovedrollen i forsøget på at opnå erhvervsstøtte til udenlandsk filmproduktion. En uhellig alliance er i den anledning blevet indgået med FilmFyn.

Copenhagen Film Fund er gået sammen med FilmFyn for at opnå erhvervsstøtte for at tiltrække udenlandske filmproduktioner til Danmark.

På overfladen lyder dette jo ganske tilforladeligt. Men skinnet bedrager. I en tid, hvor vi har en regering der er fantastisk dygtige til at holde på pengene, vil erhvervsstøtte til de udenlandske filmproduktioner selvfølgelig skulle tages et sted fra. Man kan roligt frygte midlerne vil blive taget fra kulturstøtten.

Med andre ord kan de hovedløse ambitioner, præsenteret af Copenhagen Film Fund og FilmFyn, resultere i, at tre-fire danske spillefilm bliver sparet væk, mens skatteyderne til gengæld støtter produktionen af tre-fire amerikanske tv-serier af tvivlsom kvalitet.

Og så er der lavbudget-filmene. Jeg har tidligere, over flere omgange, påvist at lavbudget-film – trods filminstruktørernes forventninger – aldrig vil kunne bringe den nødvendige økonomiske saltvandsindsprøjtning til dansk film. Så ingen grund til at bore yderligere i dette.

Det nye er, at premierekalenderen nu bugner af lavbudgetfilm. Se skema 1 herunder. At publikums forventninger til underholdning på det store lærred ikke imødekommes af lavbudgetfilm, kan ses i skema 2.

Ud af tyve danske film i resten af 2016, hviler tolv, altså majoriteten, på lavbudget. Det kan ikke gå andet end galt.

Mange fortæller mig, at jeg bare skal slappe af. Man kan sagens producere film billigt. Men hvad der helt glemmes i den forbindelse, er, at publikums forventninger samtidig er eksploderet, og folk gider selvfølgelig kun se film af ordentlig professionel kvalitet, hvad skema 2 da også bevidner.

Nogen må stoppe tosserierne og bringe fokus på tiltag, som kan bringe dansk film på rette vej.

Dansk film skal tilføres flere penge til egentlig produktion af danske spillefilm, og så skal det lovgivningsmæssigt gøres lettere hurtigt at lukke ulovlige streamingtjenester på internettet. Dét vil til gengæld hjælpe.

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko