Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

21. sep. 2014 | 14:00

Nyt par i dansk showbiz

Aalbæk & Aastrup, under det første af sikkert mange fremtidige optrædener.

Et nyt sensationelt parløb har set dagens lys: Aalbæk & Aastrup. Makkerparret har netop haft deres anden optræden i forbindelse med Venstres præsentation af udspil til Filmaftale 2015-2018.

Den første optræden ligger helt tilbage til Venstres filmpolitiske møde på Zentropa i juni, hvor Aalbæk & Aastrup gjorde fælles sag mod Det Danske Filminstitut i almindelighed og instituttets direktør, Henrik Bo Nielsen, i særdeleshed. Med store bannere uden for mødesalen blev det ironisk bekendtgjort, at filminstituttet skam havde det nye makkerpar ”under skærpet tilsyn”.

Men nu har Zentropas Peter Aalbæk og Venstres kulturpolitiske ordfører, Michael Aastrup Jensen, altså introduceret Zentropas, undskyld Venstres politiske oplæg til Filmaftale 2015-2018.

Hovedoverskriften er, at nu skal de mest nævenyttige tumper i filmbranchen – biografejere og den øverste ledelse i Filminstituttet – fand’me have én over nakken.

Instituttet skal over en årrække udfases. For at sikre denne udfasning sker i al ubemærkethed, er første skridt lukningen af Cinemateket. Og Sult – restauranten i instituttets foyer – vil ryge samme vej, idet dette spisested så helt vil miste sit kundeunderlag. På den måde vil udfasningen kunne ske uden al for meget offentlig bevågenhed.

Andet skridt mod en egentlig nedlæggelse af instituttet er en generel besparelse på fem procent. Det skal ske gennem varige effektiviseringer og håbet er, at man inden for en tolvårig periode kan bringe det fordyrende led mellem stat og Zentropa til ophør. Herefter vil staten blot skulle udstede checks direkte til Zentropa og andre filmselskaber, Zentropa finder værdige.

I nedlæggelsesperioden skal de irriterende filmkonsulenter neddrosles og have mindre markant status. De skal alene udstyres med et gummistempel, som vil bære følgende påskrift: ”Dette Zentropa-projekt er godkendt.”

I effektiviseringen af instituttet, skal et af de første tiltag selvfølgelig være nedlæggelse af kontrollen af, hvad filmselskaberne bruger statens midler til. Og omgående skal Deloitte fyres som instituttets revisionsfirma, med tilbagevirkende kraft, så staten ikke behøver at punge ud til den rapport, som vovede, at antyde mistanke om urent trav i Zentropa. I støttevilkårene skal det i fremtiden specifikt stå angivet, at filminstituttet selvfølgelig stoler på Zentropa, som et treårigt barn stoler på sin far.

Og så skal der laves flere film på bekostning af blandt andet kortfilm. Hvem kan også bruge kortfilm til noget som helst, når publikums trang til korte filmoplevelser sagtens kan tilfredsstilles gennem YouTube? Okay, kortfilm er præcis det område, hvor Danmark har hentet flest Oscars, men hvem pokker har brug for disse rædselsfulde amerikanske symboler på succes?

Og så skal der laves flere billige film. Guleroden er succeshistorien Paranormal Activity, som kostede 15.000 dollars at producere, men indspillede hele 190 millioner dollars. Naturligvis vil Aalbæk & Aastrup automatisk også bevilge de millioner og atter millioner af dollars, der blev brugt på lancering og forbedringer af filmen, så den kunne præsenteres på det store lærred. At sandsynligheden for den slags succeshistorier er 1:1.000.000.000, afviser makkerparret med, at det lige så godt kan være den første film, der rammer jackpot, som nummer én million.

Og så skal de regionale filmfonde fjernes fra enhver form for kontrol af Det Danske Filminstitut, det vil nemlig gøre det meget lettere for Zentropa at opkøbe sommerhuse i attraktive nærområder til de forskellige filmpuljer.

Afslutningsvis skal kilden til dansk films største indtægter – de privatejede biografer – komplet umyndiggøres, og skal udelukkende have lov til at eksisterer på statens og den overordentlig statssubsidierede Aalbæks nåde. Det sker efter Aalbæk og Aastrups helt nye definition af liberalisme. Vi venter spændt på, at Løkke Rasmussen implementerer den nye definition i partiprogrammet.

Mærsk, Novo Nordisk og Lundbeck kan roligt frygte det værste. TDC og den øvrige teleindustri spytter dog så meget i makkerparrets partikasse, at de roligt kan sove trygt om natten.

På sigt forestiller makkerparret sig en egentlig nedlæggelse af biograferne, som ingen har brug for, når film alligevel kan ses på tablets. For at biograferne ikke skal gøre oprør i den proces, vil de få et lille sukkerknald i form af fire millioner kroner til deling. Og det sker helt risikofrit, idet EU’s de minimis-regler vil fratage de fleste biografer mulighed for at få fingre i pengene. De 3,8 millioner kroner, som bliver til overs i denne pulje, skal i stedet kanaliseres til understøttelse af svineavl i Herfølge-området.

Vi venter med tilbageholdt åndedræt på, hvad vil ske på hele kulturens område, når Aalbæk & Aastrup efter næste valg indtager Kulturministeriet.

Der går allerede rygter om, at enhver form for dybdegående journalistik, der forstyrrer Zentropa arbejdsro, skal forbydes ved lov. Overtrædelser vil blive mødt af en strafferamme på mellem tolv og seksten år. Loven skal selvfølgelig implementeres med tilbagevirkende kraft.

Personligt vil jeg råde både B.T.’s forhenværende nyhedschef, Simon Andersen, biografejerne og Henrik Bo Nielsen til at gå i landflygtighed under fredeligere omgivelser end det miljø, Aalbæk & Aastrup vil præsentere efter næste valg. Et forslag kunne være det nordøstlige Syrien.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko