Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

07. feb. 2016 | 13:38 - Opdateret 07. feb. 2016 | 17:31

Mest spændende Oscar i årevis

Foto | The Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Årets Oscar-vært Chris Rock står klar til at adle vindere i 24 kategorier.

28. februar er den røde løber atter rullet ud foran The Dolby Theatre i Hollywood til 88. Oscar-uddeling.

Aftenens vært er den sorte skuespiller Chris Rock. Han er med overvejende sandsynlighed blevet valgt, fordi man mente, han var den bedste til jobbet.

12. februar begynder afstemningen, og den afsluttes 23. februar. Herefter tælles stemmerne op inden den store aften 28. februar. Show'et kan følges på TV fra kl. 23.30 med samtidig transmittering til talrige biografer over hele Danmark, hvor man kan opleve suset fra en masse mennesker, når spændingen udløses i de forskellige kategorier.

Forud for Oscar-uddelingen har der – traditionen tro – været kontroverser.

Mange har påtalt, at det kun er hvide, som er blevet nomineret i de vigtigste kategorier. Det skyldes så sandelig ikke, at der mangler sorte skuespillere i Hollywood. Ingen af dem er dog sluppet gennem nåletøjet. Kan det måske skyldes, at de hvide i år har leveret de bedste præstationer?

Hvilke præstationer af sorte er egentlig blevet uretmæssigt forbigået i år? 

Mange mener i disse år, at køn og etnicitet skal have fortrin. Det er en farlig vej at gå, da det uvægerligt vil gå ud over seriøsiteten og kvaliteten i forbindelse med udvælgelsen af filmprojekter og i sidste ende til filmverdenens mest prestigefyldte filmpris.

Det er derfor helt forkert at skyde på Oscar. Den problemtik skal angribes langt mere fundamentalt. Vi skal selvfølgelig alle være lige ved startlinjen, men det betyder så sandelig ikke, at vi skal være lige ved målstregen.

Det er i øvrigt blevet overset, at der er exceptionelt mange kvinder blandt de nominerede i år.

At forudsige Oscar-vinderne er i år en ret svær opgave, specielt i de vigtigste kategorier. Spændingen er derfor på kogepunktet ved dette års uddeling. Selv om jeg har opnået en pæn track-record i mine forudsigelser om ,hvem statuetterne ender i hænderne på, er jeg virkelig i tvivl i år.

Men lad os starte med de (næsten) sikre.

Det synes sikkert, at Leonardo DiCaprio endelig vil hjemtage en Oscar. Det sker for hans præstation i The Revenant. Ligeledes skulle det ikke undre, om Brie Larson komme til at indtage scenen for sin indsats i Room. Sylvester Stallone kommer vi ikke udenom, når han mest af sentimentale årsager får sin første Oscar for birollen i Creed. Og det synes også helt sikkert, at Spotlight og The Big Short hver får sin bedste manuskript-Oscar.

Inderst inde vil vinde for bedste animationsfilm og Sauls søn vil hjemtage statuette i kategorien bedste udenlandske film.

Der er til gengæld virkelig kamp til stregen i flere af de vigtigste kategorier.

I bedste film-kategorien slås tre film om æren. Det drejer sig om The Revenant, Sportlight og The Big Short. Filmen, alle taler om, The Revenant, er dog handicappet af ikke at være nomineret i manuskript-kategorien.

Samme situation gør sig gældende i bedste instruktør-kategorien. Her slås samme films instruktører om den gyldne statuette. Men i dette felt blander George Miller sig også for instruktionen af Mad Max: Fury Road.

I så tæt et felt i de to ovenstående kategorier kan det meget vel være to forskellige film, der løber med hver sin Oscar.

I bedste kvindelige birolle-kategorien er der ligeledes hård kamp: Bliver det mon Alicia Vikander for hendes præstation i Den danske pige eller Rooney Mara for Carol?

I bedste visuelle effekter-kategorien kæmper Mad Max: Fury Road mod Star Wars: The Force Awakens. Hvem der vinder af de to film, kan man lige så godt slå plat og krone om.

I bedste kostumer-kategorien skal det som en kuriositet nævnes, at en enkelt nomineret konkurrerer med sig selv. Sandy Powell er nomineret for sin indsats i både Carol og Eventyret om Askepot. Det fordobler dog ikke vinderchancerne. Tværtimod.

Og sidst, men ikke mindst

For danskere samler der sig selvfølgelig stor spænding i to kategorier. I bedste udenlandske film-kategorien er Tobias Lindholms Krigen nomineret, og i bedste dokumentarfilm-kategorien drejer det sig om Joshua Oppenheimers The Look of Silence. Chancerne for dansk triumf er dog yderst begrænset, da det er frygtindgydende film, de danske film skal kæmpe imod. Selv Den danske pige lader til at blive forbigået.

Nedenstående min forudsigelse om fordelingen af årets statuetter i samtlige 24 kategorier.

 

Bedste film

Spotlight


Bedste instruktør

Alejandro González Iñárritu for The Revenant


Bedste mandlige hovedrolle

Leonardo DiCaprio for The Revenant


Bedste kvindelige hovedrolle

Brie Larson for Room 


Bedste mandlige birolle

Sylvester Stallone for Creed


Bedste kvindelige birolle

Rooney Mara for Carol


Bedste originale manuskript

Josh Singer og Tom McCarthy for Spotlight


Bedste manuskript baseret på andet forlæg

Charles Randolph og Adam McKay for The Big Short


Bedste udenlandske film

Sauls søn (Ungarn), instrueret af László Nemes

 

Bedste dokumentarfilm

Amy, instrueret af Asif Kapadia og produceret af James Gay-Rees

 

Bedste animationsfilm

Inside Out, instrueret af Pete Docter og produceret af Jonas Rivera

 

Bedste klipning

Margaret Sixel for Mad Max: Fury Road


Bedste orginale sang

Til It Happens to You fra The Hunting Ground
Musik og tekst af Diane Warren og Lady Gaga

 

Bedste musik

Ennio Morricone for The Hateful Eight


Bedste visuelle effekter

Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan og Chris Corbould for Star Wars: The Force Awakens

 

Bedste fotografering

Emmanuel Lubezki for The Reverant


Bedste kostumedesign

Jenny Beavan for Mad Max: Fury Road

 

Bedste makeup og hår

Lesley Vanderwalt, Elka Wardega og Damian Martin for Mad Max: Fury Road


Bedste production design

Colin Gibson (production design) & Lisa Thompson (set decoration) for Mad Max: Fury Road


Bedste lydklip

Mark Mangini og David White for Mad Max: Fury Road


Bedste lydmiks

Chris Jenkins, Gregg Rudloff og Ben Osmo for Mad Max: Fury Road


Bedste kortfilm

Ave Maria, instrueret af Basil Khalil og produceret af Eric Dupont

 

Bedste animerede kortfilm

Sanjay’s Super Team, instrueret af Sanjay Patel og produceret af Nicole Grindle

 

Bedste korte dokumentarfilm

Body Team 12, instrueret af David Darg og produceret af Bryn Mooser

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko