Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

23. aug. 2015 | 17:53

Pixar – en succes uden lige

Foto | Pixar Animation Studios
I Pixars nye Inderst inde får vi et indblik i en ung piges hjerneaktivitet.

Efter to års tørke uden film fra Pixar Animation Studios får selskabets biograffilm nummer femten endelig dansk premiere. Fra på torsdag kan vi opleve Pete Docters Inderst inde, og efter de amerikanske anmeldelser at dømme har filmen så sandelig været værd at vente på.

Filmen giver et enestående indblik i, hvad der foregår i en ung piges hjerne.

Her er et klip fra Inderst inde:

 

Er der et amerikansk filmstudie, der borger for kvalitet, er det Pixar Animation Studios. Fra den første computeranimationsfilm i fuld spillefilmlængde, Toy Story (1995), har de velsignet biografgængerne med den ene fantastiske animationsfilm efter den anden.

Succesen er da heller ikke udeblevet. Knap 1,4 milliarder biografgængere har globalt set de foreløbigt femten film, der er produceret af Pixar. Det samlende tilskuerantal til studiets film i Danmark andrager 4,7 millioner.

Samtlige film har uden undtagelse været yderst succesfulde. Den eneste film, som kvalitetsmæssigt er faldet lidt uden for kurven, har været Biler 2, men publikum har været bedøvende ligeglad. En Pixar-film har en nærmest magisk tiltrækningskraft på publikum.

Men hvad er opskriften på en så enestående succes, som Disney betalte hele 42 milliarder kroner for i 2006?

Jeg har syv bud på succesen:

1. I front med ny teknologi
Pixar udspringer af computeranimationens fødsel, hvor folk som George Lucas definerede teknologien.

2. Genier udvikler selskabet
Pixars grundlæggere er Ed Catmull og Alvy Ray Smith. Steve Jobs investerede kraftigt i selskabet. De kreative kræfter bag filmene er John Lasseter, Brad Bird, Andrew Stanton, Peter Docter og Lee Unkrich.

3. Stædig fastholdelse af visionen
Al begyndelse er svær. Selskabet har flere gange kæmpet med underskud og været lukningstruet. Men takket være vedholdenhed endte selskabet med at sejre stort.

4. Bliver ved med at lære og lege
Pixar har skabt Pixar University, og utraditionelle midler tages i brug for at skabe de bedste kreative miljøer. Alle, som var involverede i skabelsen af Find Nemo, lærte at dykke, og alle, som var involveret i Ratatouille, gik på kursus i finere fransk madlavning.

5. Tager konstant chancer
En film om en 78-årig mand lyder ikke som en succesopskrift. Pixar tog chancen med Op og triumferede.

6. Holder munden lukket om fremtidige projekter
Det er ganske umuligt for journalister at få folk fra Pixar til at sige noget meningsfuldt om fremtidige projekter. Pixars kommende film er under konstant udvikling, og der er ingen grund til at forvirre publikums forventninger.

7. Er kritiske og lytter til gode råd
Pixar har sammensat en tænketank bestående af ovenstående kreative kræfter. Alle idéer passerer gennem denne tænketank, og der er ingen tvivl om, at der bliver talt højt.

På den måde skaber man en succes uden lige.

Her er mine fem yndlingsfilm fra Pixar: 

5. Toy Story 3 (2010)

Den tredje film, om alt legetøjet på en drengs værelse, er også den bedste i denne franchise. Figurerne er blevet raffineret gennem tiden, og jeg glæder mig umådeligt til Toy Story 4 i 2017.

Woody, Buzz Lightyear og alle de andre bliver overladt til det lokale dagplejecenter, efter deres ejer flytter hjemmefra for at begynde på universitet. Ungerne fra dagplejecenteret er dog temmelig hårdhændet ved det stakkels legetøj, hvorfor en flugtaktion iværksættes.

Instruktøren er Lee Unkrich. Hans næste film for Pixar er Coco i 2017.

Woody og Buzz Lightyear er inspireret af John Lasseters eget legetøj fra barndomsårene.

Et suverænt computeranimationseventyr med alt til faget hørende.

4. Wall-E (2008)

Med seks Oscar-nomineringer er Wall-E dem mest nominerede computeranimationsfilm nogensinde.

Efter menneskeheden for længst har forladt jorden, er en enkelt lille robot ladt tilbage.

I instruktørstolen er Andrew Stanton, som også har instrueret Find Nemo.

Andrew Stanton og det øvrige Pixar-team sad i frokostpausen over halvandet år og så alle Charles Chaplin- og Buster Keaton-film. Målet var at hente give inspiration til en uforfalsket visuel historiefortælling.

Navnet "WALL-E" er en hyldest til Walter Elias Disney.

En usædvanlig begavet film, hvor fantasien bliver sluppet uhæmmet løs. Samtidig også en af flotteste visuelle oplevelser i nogen computeranimeret film.

3. Ratatouille (2007)

Filmen om Kloakrotten Remy og hans største ønske om at blive kok. Karrieremuligheder for den pelsede gnaver er dog ikke ligefrem lyse. Men da en ung kokkeelev får brug for hjælp for ikke at blive smidt ud af restauranten, øjner Remy sit livs store chance.

Bag filmen står Brad Bird, som siden har taget springet fra computeranimation til live-action spillefilm. Det skulle han ikke have gjort. Hans Tomorrowland floppede gavaldigt. Snart er han dog tilbage med computeranimation i den kommende De utrolige 2.

Remys far, Django, er en hyldst til Django Reinhardt (1910-1953), den berømte, belgiske jazzguitarist.

Ypperlig filmkunst, et fantastisk festmåltid. En hyldest til den lille og vågne.

2. Find Nemo (2003)

Pixars mest succesfulde film med et globalt tilskuerantal på 155 millioner er også en af studiets allerbedste.

Filmen handler om fisken Nemo, der bliver væk fra sin familie på Great Barrier Reef. Faren Marlin sætter alt ind på at finde sin søn, men det er ikke nogen nem opgave, når man bare er en lille fisk i et stort hav.

Filmen er instrueret af Andrew Stanton, der som tidligere nævnt er en af Pixars bærende kreative kræfter. Hvordan han kunne påtage sig instruktøropgaven af John Carter, henstår dog som en af filmhistoriens største gåder. Gudsketakoglov er han snart tilbage på hjemmebanen med fortsættelsen af Find Nemo, med titlen Finding Dory.

Filmens haj var navngivet ”Bruce”. Bruce var også kælenavnet for den mekaniske haj Spielberg brugte i Dødens gab (1975), som igen var opkaldt efter instruktørens advokat.

Et klassisk stykke animationskunst. Ikke så mange dikkedarer og pladder, blot en pokkers god historie indsvøbt i fremragende computeranimation.

1. Op (2009)

Filmen om den 78-årige ballonsælger Carl, var der ikke mange, der troede på. Men filmen er ikke alene Pixars bedste. Den er også den mest sete film fra studiet i de danske biografer. Hvem sagde, at det danske biografpublikum ikke er kvalitetsbevidst?

Carl har altid drømt om at udforske den legendariske Paradise Falls i Sydamerika. For at slippe for at komme på alderdomshjem, binder han 1000 balloner til sit hus og flyver sydpå. Med som blind passager er den otte-årige Russell, der deler Carls eventyrlyst.

Bag filmen står Pete Docter, som også står bag den nyeste nye: Inderst inde.

Skurken i filmen, Charles Muntz, er opkaldt efter Charles Mintz. Det var lederen af Universal Studios, som i 1928 stjal Walt Disneys produktionsrettigheder til hans succesfulde tegnefilmserie Oswald the Lucky Rabbit. Det tvang Disney til at opfinde Mickey Mouse. Aldrig har et tyveri været mere værdsat.

Op er ikke bare en fremragende film, det er en livslektion! En magisk filmoplevelse.

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko