Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

30. juli 2015 | 22:32

Scenerne du er gået glip af

Foto | Marvel Studies
Har du set The Avengers fra 2012 og kan ikke nikke genkendende til denne scene? Så er det, fordi du har snydt dig selv.

Advarsel: Dette blogindlæg afslører scener, du kan være gået glip af.

I gamle dage var der i indledningen af filmen kreditering af skuespillere og de vigtigste funktioner: fotograf, manuskriptforfatter, producent, klipper, instruktør med mere. Det ser man sjældnere og sjældnere. Nu om dage starter filmen lige på og hårdt med titlen – og så går det ellers derudaf.

En af de få film, som fortsat holder fanen højt, er James Bond, som altid har gjort et helt særligt nummer ud af forteksterne efter den traditionelle prolog.

Men oftest havner krediteringer af skuespillere og filmhold på en mindre prominent plads til allersidst – de såkaldte rulletekster – hvor langt de fleste tilskuere har valgt at forlade biografsalen. Det skyldes tv, hvor man er panisk angst for, at seerne skifter kanal, hvis de skal igennem lange krediteringer.

På tv bliver rulleteksterne dog helt udeladt eller vist på en måde, så det kræver lup at læse dem. Det er ikke særlig respektfuldt over for skaberne af filmen.

Ved for eksempel festivalvisninger er de fast kutyme, at man i respekt for filmskaberne bliver siddende, indtil sidste tekst er rullet over lærredet.

I flere tilfælde – specielt i komedier – bliver rulleteksterne peppet op ved, at man sideløbende kan opleve fraklip af filmen, de såkaldte bloopers.

Et helt andet fænomen er en scene efter rulleteksterne, som de færreste publikummer dog får set, fordi de allerede har forladt biografsalen. Publikum snyder dermed sig selv.

Det er faktisk tilfældet i aktuelle Ant-Man, hvor man kun kan råde publikum til at blive siddende og få det hele med. Marvel Studios har altid gjort en dyd ud af scener efter credits!

Her er ti eksempler på scener, som først kommer efter rulleteksterne, og som du meget vel kan være gået glip af.

 

The Avengers (2012)

I Joss Whedons film slapper et træt hold superhelte af:

 

En vild pjækkedag (1986)

I John Hughes’ film undrer hovedrolleindehaveren Matthew Broderick sig over, hvorfor publikum stadig er i salen:

 

American Gangster (2007)

Denzel Washington i rollen som gangsteren Frank Lucas ï Ridley Scotts film, skal lige have sat de sidste punktum:

 

Fast & Furious 6 (2013)

Skurken i 7’eren giver Dominic Toretto en ildevarslende opringning.

 

Johnny English – Født på ny (2011)

Rowan Atkinson kaster sig ud i madlavning i Oliver Parkers film:

 

Austin Powers Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (1999)

Efter rulleteksterne vender vi tilbage til en stakkels mand, som tidligere i filmen er faldet ud over en skrænt:

 

Kick-Ass 2 (2013)

I Jeff Wadlows film får man indtrykket af at Christopher Mintx-Plasse som ’Motherfucker’ bliver spist af en haj. Scenen efter rulleteksterne afslører en anden historie.

 

Tømmermænd tur/retur (2013)

Bradley Cooper, Ed Helms og Zach Galifianakis vågner endnu engang op efter en hård nat i Todd Phillips komedie:

 

X-Men: Days of Future Past (2014)

I Bryan Singers X-Men-film får vi en lille forsmag på næste film i rækken:

 

Pirates of the Caribbean: Den sorte forbandelse (2003)

Samtlige Pirates of the Caribbean-film har en scene efter rulleteksterne. I Gore Verbinskis film ser vi Jack the Monkey alene med en stor skattekiste. Han tager en medaljon ud af kisten og afslører, at også han er blevet en af de udøde:

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko