Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

02. jan. 2015 | 21:02 - Opdateret 02. jan. 2015 | 23:48

Status over dansk film i 2014

Først de gode nyheder: Det lykkes endnu engang dansk film at besætte halvdelen af pladserne på årets top ti. Markedsandelen holdt sig pænt over de 25 procent, og kvaliteten satte ny rekord.

Og den knap så gode nyhed: Tilskuerantallet faldt på et tidspunkt, hvor dansk film mere desperat end nogensinde mangler indtægter.

Den mest dramatiske udvikling i 2014 er dog, at Zentropa og Nordisk Film nu totalt dominerer dansk film. De to selskabers markedsandel er helt oppe på 62 procent, og det forekommer de øvrige produktionsselskaber er sejlet agterud.

Det er hovedoverskrifterne for dansk film i 2014.

Indledningsvis skal vi kigge på årets samlede top ti over årets mest succesfulde film. Dansk film besætter hele fem pladser.

Som det ses i skema 1 over årets mest succesfulde film, var der kun få amerikanske blockbusters som for alvor slog igennem.

I skema 2 kan kurven med dansk films flotte markedsandel gennem de seneste fem år ses. En hjemmemarkedsandel på 26,5 procent i 2014 er helt unik og overgås kun af få lande i verden.

Skema 3 viser dansk films ubrudte kvalitetsstigning siden 2011. Aldrig har den gennemsnitlige kvalitet været højere – i al fald ikke, hvis man tager de toneangivende mediers mening for gode varer, og hvis man inkluderer samtlige danske spille- og dokumentarfilm, som har haft premiere i biograferne.

Der burde være god grund til at juble. Men juble gør kun få i den danske filmindustri.

I kølvandet på Filmforliget 2015-2018 henstår fortsat en række uløste problemer.

Kulturparnasset brokker sig over, at dansk film mangler ”kunstnerisk uro”, og at der tages for få chancer. Og så kræves der ellers diverse økonomiske benspænd i form af ligelig fordeling af de statslige støttemidler mellem kønnene samt geografisk og etnisk diversitet. Og det i et år, hvor kvaliteten aldrig har været højere og økonomien helt i bund.

Helt glemmer parnasset dog, at staten kun støtter danske film med gennemsnitligt 36 procent af budgettet. Med andre ord skal gennemsnitligt 64 procent af filmens budgetter hentes andre steder. Det sker gennem rettighedssalg og indskud af privatkapital.

Kulturparnasset mener dermed, at statens betaling af gennemsnitligt cirka en tredjedel af danske films budget, giver dem retten til at dikterer en elitær retning for dansk film, som kun tilfredsstiller det lillebitte kulturparnas.

At producere spille- og dokumentarfilm i Danmark har altid været en risikobetonet metier. Siden finanskrisens start, og siden indtægterne i home entertainment-sektoren røg i frit fald, er risikoen forbundet med spille- og dokumentarfilmsproduktion større end nogensinde. Man skal jo nærmest være økonomisk selvmordskandidat, for at finde filmmiljøet attraktivt. Det ser kulturparnasset dog stort på og kræver som sædvanlig bare ind, ganske uden af forholde sig til dansk films største problem: økonomien.

Dette grundlæggende problem blev ikke løst med Filmaftalen 2015-2018, og politikerne har overladt det til filmbranchen selv at klare ærterne. Det må vi se, om filmbranchen så er stand til. Økonomien er i al fald helt i bund i 2014, hvilket det samlede tilskuerantal for året afslører.

Kun 3,3 millioner tilskuere lykkes det i 2014 dansk film at trække ind i biografernes mørke. Det er en tilbagegang på 17,8 procent i forhold til 2013.

Da biograferne er langt den største indtægtskilde dansk film har, er det naturligvis ikke befordrende for filmøkonomien. Faktisk er dansk film næsten sendt tilbage til det iskolde år, 2010, da finanskrisen for alvor slog igennem i dansk film. (Se skema 4)

Den markante nedgang i tilskuerantallet skal ses i lyset af, at hele 63 procent af de danske spillefilm var baseret på originale historier. Den slags gider det brede publikum ikke – de vil have let genkendelighed i titlerne og være på sikker grund, når pengene langes over disken i biograferne – eller når der skal betales for visning på de digitale medier.

At hele fem danske debutfilm blev udsendt inden for tre måneder, var så sandelig heller ikke befordrende for tilskuerantallet. Specielt ikke når man betænker, at der var hele ni måneder, til den næste debutfilm skulle vise sig på arenaen. Det var rent brandudsalg.

I skema 5 kan man iagttage samtlige danske films præstation i det forløbne år. Og det gælder både tilskuerantallet og anmeldernes gennemsnitlige vurdering af filmene. Her bliver det ligeledes afsløret, at dansk dokumentarfilm løfter det kvalitetsmæssige gennemsnit kraftigt i vejret.

Det er i dokumentarfilm-sektoren, at det sner kvalitetsmæssigt.

Når man kigger på de individuelle produktionsselskabers præstationer inden for de senere år, viser der sig et tydeligt billede: survival of the fittest.

Zentropa og Nordisk Film brager frem med en markedsandel i 2014 på hele 62 procent, og medtager man ASA Film, hvis Far til Fire-franchise Nordisk Film har en stor andel i, kommer vi helt op på svimlende 70 procent. De to selskaber har i den grad distanceret sig fra de øvrige, og det forekommer, at de øvrige filmselskaber er blevet sejlet agterud, når det handler om spillefilmsproduktion. Sidste år udsendte de to største produktionsselskaber henholdsvis otte og fem spillefilm.

Ganske anderledes står det til med resten af feltet. De øvrige tidligere så markante selskaber, koncentrerer deres indsats om at holde fast i en enkelt franchise, de så til gengæld dyrker med stor dygtighed: ASA (Far til Fire), Nimbus Film (Antboy) og Regner Grasten Film (Krummerne). Både Fridthjof Film (Alle for én) og Obel Film (Min søsters børn) lå stort set underdrejet i 2014.

Blandt de få undtagelser fra den regel finder vi i år SF Film og Pixy Film, som med nogen succes producerede henholdsvis Stille hjerte og Familien Jul.

Se udviklingen blandt de toneangivne filmselskaber i skema 6.

Se skema 7 for komplet liste over produktionsselskabernes præstationer.

Modet i dansk film mangler, siger kulturparnasset. Men mod og risikovillighed er jo ikke noget man bare beslutter sig for. Mod og risikovillighed er pt. baseret på beredskab til at ofre både parcelhus, pensionsordning og ægteskab på filmens alter.

Som nævnt støtter Det Danske Filminstitut danske film med gennemsnitligt 36 procent af budgettet. De øvrige penge til en dansk filmproduktion skal fortrinsvis hentes som privatkapital.

Der er selvfølgelig film, som Filminstituttet har støttet procentuelt mere end andre. Beklageligvis har Filminstituttet temmelig ofte fejlet i sin vurdering, når filmproducentens risikovillighed skulle smøres. Det har været film som Værelse 304 (74 %), En, to, tresomt (61 %), ID:A (54 %), Over kanten (48 %) og Den rette ånd (47 %), men ingen af de film har været skelsættende, endsige repræsenteret noget specielt kunstnerisk mod.

Hvis modet i dansk film skal indfinde sig, skal den gennemsnitlige statslige støtteprocent markant op, og filminstituttet skal i højere grad kunne stille skarpt på støtteværdige projekter, de vil minimere producentens risiko på.

For nylig udtalte Filmskolens rektor, Vinca Wiedemann, til Politiken: ”Herhjemme kan vi være glade for, at vi har et støttesystem, som ikke sætter det kommercielle højest, men derimod kvalitet, og som derfor kan sikre, at også kontroversielle film af kvalitet kan blive til noget, selv hvis de kommercielle interesser bliver skræmt væk.”

Gad vide, hvilken planet den gode rektor befinder sig på!

Hvad hjælper det, at både Filminstituttet og instruktøren synes de sidder med århundredes danske filmprojekt, hvis ingen har lyst til at sætte parcelhuset på spil?

Skema 8 viser Filminstituttets støtteprocent på årets udsendte film i biograferne.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko