Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

09. juli 2018 | 22:25

Ti film jeg glæder mig til i resten af 2018

Foto | Warner Bros.
A Star is Born med Bradley Cooper og Lady Gaga er der meget buzz om for tiden.

Et væld af udenlandske film, hvor forventningerne er skruet op på højeste blus, får premiere over de næste seks måneder.

Enkelte film har jeg set i deres fulde udstrækning. Ellers har jeg set længerevarende klip og/eller trailere.

Her er de ti udenlandske film, jeg glæder mig mest til i resten af 2018 – en glæde, jeg også gerne deler med andre. Filmene er angivet i premieredato-rækkefølge.


Sicario 2: Soldado
(premiere 19. juli)

For et par år siden bjergtog Denis Villeneuve verden med den originale Sicario, der skildrer de amerikanske myndigheders fiasko i kampen mod narko.

Nu vender Alejandro og Matt – i skikkelse af Benicio Del Toro og Josh Brolin – tilbage i en ny film, der er instrueret af den yderst talentfulde Stefano Sollima.


Narko-krigen ved grænsen mellem USA og Mexico er nu eskaleret, mens kartellerne også er begyndt at smule terrorister over grænsen til USA.

Jeg ser frem til atter at følge de to bekæmpere af jordens værste karkelakker i de gullige billeder, som er kendt fra den første film. Det er øjensynlig rendyrket action, men det skal der så sandelig også være plads til.

Todd McCarthy fra The Hollywood Reporter skriver i sin anmeldelse: ”Sicario: Day of the Soldado genopstår som et dynamisk actiondrama og er sin helt egen.”


Mission : Impossible – Fallout (premiere 2. august)

Tom Cruise er tilbage i sin ikoniske rolle som IMF-agenten Ethan Hunt. Filmen er instueret af Christopher McQuarrie. Han ligner mere og mere ligner en fast Cruise-instruktør, da han også stod bag Jack Reacher og Mission: Impossible: Rogue Nation (den seneste i serien).

Også denne film kan prale af halsbrækkende stunts udført af stjernen selv. Cruise ynder i detaljer at fortælle om de stunt, han udsætter sin efterhånden ældre krop for. Faktisk blev Cruise kvæstet under optagelserne, og indspilningen blev sat på pause, mens stjernen kom sig.

Netop denne jagt på mere og mere fantasifulde stunts er en af årsagerne til, at jeg har store forventninger. I denne film kaster stjernen sig ud fra et fly i en absolut sindssyg højde. Ikke meget er sluppet ud om filmens plot, men plakaten afslører, at Paris og Eiffel-tårnet spiller en rolle i filmen.

At denne filmserie borger for en vis kvalitet kommer til udtryk i, at de to seneste film, respektive, har fået en positiv bedømmelse af hele 93 % af anmelderne på Rotten Tomatoes.

I filmens øvrige roller møder vi stjerner som Rebecca Ferguson, Michelle Monaghan, Henry Cavill, Simon Pegg, Alec Baldwin, Angela Bassett og Ving Rhames.


First Man (premiere 11. oktober)

 

Fra den Oscar-vindende instruktør af Whiplash og La La Land, Damien Chazelle, kommer historien om den første mand på månen: Neil Armstrong.

First Man genforener instruktøren med La La Land-stjernen Ryan Gosling. Den fokuserer på ofrene og omkostningerne for både Armstrong og den nation, som sendte ham på en af de farligste missioner i verdenshistorien.

Jeg forventer, at filmen handler lige så meget om rumfart, som Whiplash handlede om at slå på tromme. Det drejer sig nok snarere om viljestyrke. Baseret på roman af James R. Hansen, og i rollen som Armstrongs hustru ses Claire Foy.


Bohemian Rhapsody (premiere 1. november)

 

Så kommer endelig filmen om en af verdens mest indflydelsesrige sangere, der desværre døde i alt for ung en alder: Freddie Murcury, frontfigur i rockbandet Queen.

Filmen følger bandet med de uforglemmelige sange og den revolutionerende lyd. Den beskriver, hvordan Mercurys liv kom helt ud af kontrol. Men ved Live Aid-koncerten i 1985, hvor Mercury kæmpede med en livstruende sygdom, gav han og bandet et af de største shows i rockmusikkens historie.

Den historie ser jeg frem til at opleve.

Rollen som Freddie Mercury er blevet tildelt Rami Malek, som i forbløffende grad ligner rocksangeren.

Under filmens indspilning blev instruktøren Bryan Singer fyret, angiveligt fordi han til stadighed kom for sent til optagelserne. Han blev udskiftet med Dexter Fletcher, der tidligere har begået et portræt af en anden bemærkelsesværdig personlighed: den håbløse britiske skihopper Eddie the Eagle.


The BlacKkKlansman (premiere 8. november)

 

Nogle gange overgår virkeligheden fantasien, og det er Spike Lees film et glimrende eksempel på.

Filmen er den sande historie om, hvordan det lykkes den sorte politimand Ron Stallworth at infiltrere og afsløre selveste Ku Klux Klan.

Temaet har altid interesseret mig umådeligt, og jeg ser også frem til Viggo Mortensen og Mahershala Ali i Peter Farrellys Green Book. Titlen refererer til den grønne bog, der angav hvilke hoteller og restauranter sorte var velkomne til at besøge i 1960’ernes amerikanske sydstater. Filmen får premiere 21. februar 2019.

Men tilbage til The BlacKkKlansman: I rollen som Stallworth ses John David Washington, og omkring ham er rollerne besat af Adam Driver, Topher Grace, Alec Baldwin og Harry Belafonte.

Filmen, der er en komedie, vandt juryens pris under filmfestivalen i Cannes. Peter Bradshaw fra The Guardian skriver i sin anmeldelse: ”Spike Lee rammer effektivt sine mål – igen og igen.”


Widows (premiere 22. november)

En af mine absolutte favoritinstruktører blandt nye talenter på den amerikanske stjernehimmel er Oscar-vinderen Steve McQueen. Både Hunger, Shame og 12 Years a Slave har gjort et stort indtryk på mig.

Nu er han tilbage med en krimi-thriller om fire enker, som efterlades en meget stor gæld. Men filmen er så meget mere end det. Den fortæller intet mindre end historien om Amerika anno 2018.

De fire enker spilles af altid fremragende Viola Davis, Elizabeth Debicki, Michelle Rodriguez og Carrie Coon. Omkring dem vrimler en masse sjufte af mænd: Liam Neeson, Colin Farrell og Robert Dúvall.


Life Itself (premiere 22. november)

 

Dan Fogelman skulle efter signende have begået en yderst drilsk film, hvor publikum rammes af twists efter twists.

Vi følger forskellige mennesker gennem flere generationer. Deres liv krydser hinanden fra gaderne i New York og landskabet i Spanien.

Filmen har en imponerende stjernebesætning: Oscar Isaac, Olivia Wilde, Samuel L. Jackson, Olivia Cooke, Antonio Banderas, Mandy Patinkin og Annette Bening.

Jeg har altid været tiltrukket af drilske film, og lysende klart står stadig Luis Buñuels sidste film, Begærets dunkle mål, hvor han lod hovedrollen spille af to forskellige kvindelige skuespillere.

Uden nogen sammenligning i øvrigt skulle Fogelmans film øjensynligt være mindst lige så drilsk.


A Star is Born (premiere 6. december)

 

Bradley Cooper debuterer som spillefilminstruktør med en film, der oprindeligt skulle have været instrueret af selveste Clint Eastwood med Cooper i hovedrollen. Men da Eastwood faldt fra, blev Cooper ved med at fable om denne historie over for alle, han kender. Til sidst var tålmodigheden opbrugt fra vennekredsen, som foreslog Cooper at få gjort en ende på al snakken og selv instruere filmen.

Som sagt så gjort.

Nu skulle han blot finde den kvindelige hovedrolle. Valget faldt på Lady Gaga, som ikke er sådan at bide skeer med. Hendes krav for at medvirke var, at de begge skulle synge live i filmen. Ikke noget playback-pjat til Lady Gaga.

Efter intensiv sangundervisning var Cooper klar til at imødekomme Gaga. Efter traileren at dømme er Cooper sluppet ualmindeligt godt fra det. Koncertscenerne er tilmed optaget ved virkelige koncerter, som Cooper, Lady Gaga og filmholdet gatecrashede.

Det er tredje gang, at den klassiske historie genindspilles. I den aktuelle film er der tale om en rockstjerne, som hjælper en ung håbefuld kvinde i Hollywood med at blive berømt. Samtidig kæmper han selv med alkoholmisbrug og dalende popularitet.

Hun er på vej op, han er på vej ned.

Robert De Niro og Sean Penn har allerede set filmen og udtalt sig stærkt rosende om Coopers instruktørdebut.


Cold War (premiere 13. december)

For fem år siden imponerede Pawel Pawlikowski med mesterstykket Ida, som da også blev hædret med en Oscar. Jeg elskede denne fuldendte film, der blev optaget i sort-hvid.

Pawlikowski Cold War er ligeledes i sort-hvid. Det er befriende, at nogen stadig holder hævd om at lave histrorier uden farver, så fokus i langt højere grad kan være på billedkompositonene og præstationerne på lærredet.

Nogle af de bedste film, jeg har set, har været i sort-hvid: Woody Allens Manhattan, Bob Fosses Lenny og Michel Hazanavicius’ The Artist.

Filmen er en lidenskabsfuld kærlighedshistorie mellem to mennesker, der med vidt forskellig baggrund finder hinanden imod alle odds. Handlingen foregår under Den Kolde Krig i 50’ernes Polen, Berlin, Jugoslavien og Paris. En øjensynlig umulig kærlighed i umulige tider.

I hovedrollerne ses den enestående Joanna Kulig, Agata Kulesza og Tomasz Kot. Filmen hjemtog ”bedste instruktør”-prisen ved årets filmfestival i Cannes.

Med til at understøtte mine store forventninger er anmeldelserne. Filmen har opnået en imponerende 100 procent positiv bedømmelse på Rotten Tomatoes, og Emily Yoshida skriver i New York Magazine: ”Den er visuelt imponerende, lidenskabelig og tankevækkende i lige mål.”


Alita: Battle Angel (premiere 20. december)

 

Alita: Battle Angel er et projekt, som længe har ligget på James Camerons skrivebord. Cameron har skrevet manuskriptet, men i erkendelse af, at han selv først får tid til at realisere filmen i 2026 – efter hans fire Avatar-film – har han overgivet instruktørstolen til Robert Rodriguez.

Filmen er baseret på Yukito Kishiros manga-serie Battle Angel Alita og handler om den kvindelige cyborg Alita. Hun bliver dusørjæger efter at være blevet reddet fra skrotning af professor Ido, som omprogrammerer hende.

Rosa Salazar spiller Alita, og omkring hende møder vi stjerner som Eiza González, Jennifer Connelly, Christoph Waltz og Jackie Earle Haley.

Når jeg glæder mig, skyldes det ikke mindst, at den vækker mindelser om Blade Runner og det tekniske kvantespring, klassikeren repræsenterer. 

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko