CPH:DOX 2015

Hver dag giver Ekkos internationale kritikerpanel stjerner til filmene i hovedkonkurrencen Dox:Award, som uddeles den 13. november.

Dårlig
Rimelig
God
Bedst
Favorit
Michael Bo
Politiken
Nick Bradshaw
Sight & Sound
Carmen Gray
Senses of Cinema
Rasmus Stenbæk Iversen
Ekko
Lauren Wissot
Filmmaker
Adam Woodward
Little White Lies
Neil Young
Indiewire
Gennemsnit
Mand falder
Anne Regitze Wivel
 
2.2
Brødre
Aslaug Holm
 
 
2.8
God Bless the Child
Robert Machoian & Rodrigo Ojeda-Beck
2.3
Uncertain
Ewan McNicol & Anna Sandilands
3.0
The Fear of 13
David Sington
3.4
Lost and Beautiful
Pietro Marcello
 
3.5
Mallory
Helena Třeštíková
3.0
The Death of J.P. Cuenca
João Paulo Cuenca
 
2.5
The Swedish Theory of Love
Erik Gandini
 
2.0
The Moulin
Huang Ya-li
 
2.7
A Good American
Friedrich Moser
3.0
Unseen: The Lives of Looking
Dryden Goodwin
 
2.0
The Letters
Pablo Chavarría Gutiérrez
2.7
Birobidjan
Guy-Marc Hinant
 
 
2.6
In Limbo
Antoine Viviani
 
1.8
A Girl of Her Age
Márcio Laranjeira
 
 
 
2.0

Mand falder


”Kunstmaleren Per Kirkeby falder, men rejser sig beundringsværdigt i Anne Wivels tankevækkende, hjerteskærende og ærlige Mand falder
Rasmus Stenbæk Iversen, Ekko – 3 stjerner

”En film, der vandrer inkonsekvent rundt uden at vide, hvad den skal gøre med sit interessante subjekt”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 2 stjerner

Brødre


”Navlepillende familieportræt, som følger et format, der er blevet brugt før med meget større universel relevans”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 1 stjerne

”Vidunderligt forsøg på at indfange barndommens flygtige skønhed. Poetisk og nærmest Malick-lignende med sit blik for detaljer, en elegisk underlægningsmusik og en overdådig fotografering”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine – 4 stjerner

God Bless the Child


”Magisk, sart, sej og overrumplende fortælling om fem søskende, hvis mor en dag en dag kører væk, og som må opfinde en mening for hvert nyt øjeblik”
Michael Bo, Politiken – 4 stjerner

”En dag med børn og uden voksne er et interessant hybrid-eksperiment, men desværre også bare en tam udgave af Fluernes herre
Rasmus Stenbæk Iversen, Ekko – 1 stjerne

Uncertain


”Følsomt og ømt byportræt fra Texas
Neil Young, Indiewire – 3 stjerner

”Overraskende humor og surrealisme bringer fortællingerne fra Texas’ sump frem, filmet med atmosfærisk, skræmmende skønhed”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 4 stjerner

The Fear of 13


”Uden unødvendige virkemidler fortæller en retorisk velsmurt dødsfange om et livs skeletter i skabet, og man rystes og bevæges til sidste sekund”
Michael Bo, Politiken – 4 stjerner

”Et fascinerende karakterstudie i en gribende beretning fuld af twists og med en fortæller, man er usikker på helt til slutningen” Carmen Gray, Senses of Cinema – 3 stjerner

Lost and Beautiful


”Med en malerisk fotografering føles dette berusende magisk-realistiske værk tidløst og er et fint eksempel på mulighederne for den filmiske dokumentarfilm”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine – 4 stjerner

”En tyrekalv fortæller i et allegorisk commedia dell’arte-sprog om sin vej til skafottet i stemningsmættet syditaliensk drama”
Michael Bo, Politiken – 3 stjerner

Mallory


”Hårdkogt hjemløsheds hjerteknuser
Neil Young, Indiewire – 3 stjerner

”Et bevægende, humant og socialt dybdeborende portræt af det tjekkiske samfunds udkant”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 3 stjerner

The Death of J.P. Cuenca


”Kunstnerisk innovativ, sjov og forbavsende ukonventionel meta-film, der desværre taber fokus i slutningen”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine – 3 stjerner

”J.P. Cuencas selvironiske opklaring af sin egen død er en bizar, underholdende og hypnotiserende drøm af kafkaske dimensioner”
Rasmus Stenbæk Iversen, Ekko – 3 stjerner

The Swedish Theory of Love


”Journalistisk bearbejdning af det svenske velfærdssamfunds bagside, men konklusionerne er nemme og uimodsagte, og den kan ikke finde ud af, om den skal være på dårligt engelsk eller svensk”
Michael Bo, Politiken – 1 stjerne

”Et sjovt, futuristisk, filosofisk og techno-poppet blik på Sveriges fokus på personlig uafhængighed”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine – 3 stjerner

The Moulin


”Fascinerende ambitiøst forsøg på at give en skriftlig, taiwansk, poetisk tradition visuelt liv”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 3 stjerner

”Et herligt eksempel på avantgarde-filmskabelse i sin fineste form”
Lauren Wissot, Filmmaker Magazine – 4 stjerner

A Good American


”Solid undersøgelse af en relevant sag, men filmen kæmper med at gøre sine informationer visuelle eller afslørende”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 2 stjerner

”Den velsmurte og fremragende A Good American fortsætter, hvor Edward Snowden slap med et foruroligende og vigtigt budskab”
Rasmus Stenbæk Iversen, Ekko – 4 stjerner

Unseen: The Lives of Looking


”Irriterende metafilm behandler vision og synet og famler efter dybsindighed, men rammer helt ved siden af”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 1 stjerne

”Forbindelsen mellem de myriader af Store Emner, filmen kommer ind på – synstab, whistleblowing, geologi på Mars – forbliver tåget, illustrationerne tit generiske”
Michael Bo, Politiken – 1 stjerne

The Letters


”Tryllebindende, endeløst overraskende og bevægende tag på menneskelig modstand”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 4 stjerner

”Dvælende og kontrolleret sansebombardement i den mexicanske The Letters om en uskyldig, men fængslet mands breve til sine børn”
Rasmus Stenbæk Iversen – 2 stjerner

Birobidjan


”Vigtigt vidnesbyrd om en ukendt, jødisk bosættelse, fortalt med brede rammer, originalitet og absorberende poesi”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 4 stjerner

”Billedmæssigt smukt, men substantielt ret ordinær – og lang – skildring af jødisk provins”
Michael Bo, Politiken – 2 stjerner

In Limbo


In Limbo er et ambitiøst forsøg på at indfange internet-æraens digitale sjæl som en guddommelig kraft i en abstrakt verden” Rasmus Stenbæk Iversen, Ekko – 2 stjerner

”Drømmende digital data-dystopi”
Neil Young, Indiewire – 2 stjerner

A Girl of Her Age


”Ufokuseret portræt af den retningsløse portugisiske ungdom, som finder sine fødder med nogle rørende øjeblikke”
Carmen Gray, Senses of Cinema – 2 stjerner

”Sanselig, ømskindet historie om ungt par i kriseramt Portugal, deres bristede håb for landet og hinanden, men fattig på egentlig dokumentarisk indhold”
Michael Bo, Politiken – 2 stjerner

© Filmmagasinet Ekko