Ekkos danske filmkanon
Tema
18. mar. 2005 | 08:00

Kanon: spillefilm

Foto | Henning Kristiansen
Olsenbanden ser rødt

14 film udvalgt af Ekkos redaktion

Af Redaktionen / Ekko #25

AFGRUNDEN
Urban Gad / 1910
En ung kvinde forlader sin pæne forlovede til fordel for en skruppelløs artist. Et erotisk melodrama, hvor den debuterende Asta Nielsen satte nye normer for det mere afdæmpede spil, som passer til filmmediet.
 
DET HEMMELIGHEDSFULDE X
Benjamin Christensen / 1914
En udenlandsk greve gør tilnærmelser til en sø-officers hustru for at få adgang til mandens militære hemmeligheder. Benjamin Christensens thriller om spionage og krig er imponerende fortalt og byder på markante filmsproglige raffinementer.
 
VESTER VOV VOV
Lau Lauritzen sr. / 1927
To vagabonder løser kærlighedsforviklinger i et lille samfund ved Vesterhavet. Fyrtaarnet og Bivognen fik international berømmelse med deres muntre løjer, der på dansk vis kredser om godmodighed og provinsiel hygge.
 
DU SKAL ÆRE DIN HUSTRU
Carl Th. Dreyer / 1925
En hustyran bliver taget under effektiv behandling af sin gamle barnepige. Carl Th. Dreyers fine og rørende hverdagsdrama er hans letteste og mest charmerende film.
 
VREDENS DAG
Carl Th. Dreyer / 1943
En ung kvinde, der er gift med en gammel præst, har et kærlighedsforhold til sin jævnaldrende stedsøn og anklages for hekseri. Carl Th. Dreyers drama fra heksebrændingernes tid kunne opfattes som en kommentar til besættelsen.
 
SOLDATEN OG JENNY
Johan Jacobsen / 1947
En hjemsendt soldat og en butiksekspeditrice rammes af den blinde skæbne eller tilfældighed. I Johan Jacobsens drama, der er baseret på et skuespil af Soya, mødes en ny efterkrigsrealisme med spor af den poetiske realisme fra 30'ernes franske film.
 
DE RØDE HESTE
Alice O'Fredericks / 1950
En ung mand redder slægtsgården og vinder travløbet og pigen. Alice O'Fredericks' film ramte præcist i folkesjælen og er med cirka 2,4 mio. solgte billetter i det første år den mest sete danske film i Danmark. Der kom 18 Morten Korch-film i perioden 1950-76.
 
FAR TIL FIRE
Alice O'Fredericks / 1953
Enkemand med fire børn nyder hyggen i det gryende velfærds-Danmark. Alice O'Fredericks' folkekomedie, baseret på en populær tegneserie, dannede serie med otte film (1953-61) plus en efternøler (1971).
 
ORDET
Carl Th. Dreyer / 1955
Konflikten mellem to kristne trosretninger sætter sit præg på det vestjyske bondemiljø, hvor miraklet slår ned. Carl Th. Dreyers filmatisering af Kaj Munks drama er præget af et intenst og kontrolleret udtryk og har status som en international klassiker.
 
SULT
Henning Carlsen / 1966
En sulthærget forfatterspire går rundt i sit eget martrede univers i 1880'ernes Kristiania (Oslo). Filmatiseringen af Knut Hamsuns roman er præget af en original visuel stil, der udnytter den sort-hvide grafik.
 
OLSEN-BANDEN SER RØDT
Erik Balling / 1976
Blandt Erik Ballings tretten film om Olsen-bandens bedrifter (1968-81, suppleret med en fjortende i 1998) huskes nummer otte især for sit højdepunkt: det vittige kup i Det Kongelige Teater.
 
PELLE EROBREREN
Bille August / 1987
Pelle og hans far lever et usselt liv som landarbejdere på en bornholmsk gård. Denne Andersen Nexø-filmatisering, der blev en international succes, er præget af indigneret humanistisk engagement og stor fortællekunst.
 
BREAKING THE WAVES
Lars von Trier / 1996
En ung skotsk kvinde ofrer sig for den mand, hun elsker. Lars von Triers melodrama, der kontroversielt blander religion og seksuel ydmygelse, er et formsprængende værk, som dyrker en ny realisme i spil og kameraføring.
 
FESTEN
Thomas Vinterberg / 1998
Ved familiefesten afsløres farens seksuelle misbrug af børnene. Thomas Vinterbergs intense drama, hvor tragiske hemmeligheder kommer frem i lyset, var den første dogmefilm og blev en international triumf — både for Vinterberg og for dogmekonceptet.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko