Ekko #37

Feature

Quentin Tarantino
Vi havde det vanvittigt morsomt, siger Tarantino om Grindhouse-samarbejdet med Rodriguez. Og så elsker han at se danske film ...
Af Ray Arco

Grindhouse
Der kørte B-film i timevis og var lejlighedsvise slåskampe. Jack Stevenson om totaloplevelsen i 70’ernes amerikanske grindhouses.
Af Jack Stevenson

Jeg spiller udefra og ind
Mine roller er ofte udkantstyper. Interview med den nye stjerne David Dencik, der er aktuel i Uden for kærligheden.
Af Oliver Stilling

Den urørlige
AFR er årets film, mener Ekkos skribent. En hyldest til det gode i mennesket - og en film, som Anders Fogh vil hade resten af sit liv.
Af Carsten Jensen

Kamikaze
Original, vildbasseagtig, følsom og rabiat principfast. Portræt-interview med den 35-årige instruktør Morten Hartz Kaplers, der har sat alt på et bræt med AFR.
Af Katrine Rantzau

Fremtidens film
Sci-fi er en filmgenre med fremtiden for sig. Her tre aktuelle bud, blandt andet Danny Boyles Sunshine.
Af Kim Skotte
 

Magten i dansk film
Hvem tegner dansk film bag kulisserne? Vi giver et frimodigt bud på 25 af de mest magtfulde personer.
Af Per Juul Carlsen


Tema: Familieliv


Den kære mediefamilie
Fra Huckleberry Finn til The Simpsons har familien været et hovedtema i amerikansk kultur.
Af Peter Schepelern

Det oversamarbejdende barn
Alle skal kende min historie, siger Erling Jepsen, hvis svære sønderjyske barndom nu filmatiseret. Kunsten at græde i kor.
Af Christian Monggaard

Far må ikke græde
Den mangler lidt af Jepsens galskab, skriver Rifbjerg om Peter Schønau Fogs filmatisering af Kunsten at græde i kor.
Af Klaus Rifbjerg

Danske familiebilleder
Når dansk film skildrer familien, har det absolut ikke noget at gøre med, hvad der er almindeligt.
Af Henrik Dahl

Interiør. Rækkehus. Dag
Lotte Svendsen har skrevet en scene fra sin barndom og afslører, hvordan hun blev filminstruktør.
Af Lotte Svendsen

Film der forløser
Moral er en autentisk menneskelig drift, fremhæver Ekkos skribent i sin hyldest til de belgiske Dardenne-brødre og deres forløsende film.
Af Christian Braad Thomsen


Biografanmeldelser


Cecilie
Fast Food Nation
Red Road
Solo
2:37
Uden for kærligheden
300
Vikaren
Zodiac
Ærens dage

 

Dvd-anmeldelser


Berlin Alexanderplatz
The Luis Buñuel Collection
The Tarzan Collection

 

Tv-anmeldelser


Forestillinger
Milosevic — Præsident under anklage

DVD #4

Barnet

Instr. Jean-Pierre Dardenne og Luc Dardenne
Belgien / Frankrig, 2005, 95 min.

Det belgiske brødrepar Luc og Jean-Pierre Dardenne er blandt den moderne europæiske films vigtigste instruktører. To gange har de vundet Guldpalmen i Cannes: Rosetta i 1999 og Barnet i 2005.

I brødrenes nøgterne, håndholdte stil følger vi Bruno og Sonja. Bruno er en arbejdssky småkriminel, mens Sonja er på understøttelse. Da de sammen får et barn, sælger Bruno den nyfødte til illegal adoption bag Sonjas ryg. Sonja bryder sammen, da hun finder ud af det.

Det kunne næsten ikke være mere trøstesløst, men som altid i brødrenes film er menneskeligheden og håbet til stedet lige under den barske overflade. Bruno fortryder sin desperate ugerning og sætter sig for at finde barnet igen.

© Filmmagasinet Ekko