Ekko #42

Intro

Leder
Da mennesket skabte Gud, måtte det nødvendigvis være en mand.

Filmplakaten

Vi præsenterer plakaten til Christoffer Broes Allegro, der adskiller sig fra dansk plakatkunst og læner sig op ad 60’ernes franske filmtradition.
Af Louise Højgaard Johansen

Box Office
Videoens indtog og TV 2’s fødsel gav biograferne en mavepuster i 1980’erne. Men så kom den danske filmbølge i slutningen af 90’erne.
Af Loke Havn

Minder fra dansk film
Anders Refn er manden bag Danmarks første respektable actionscene i Strømer fra 1976.
Af Per Juul Carlsen

Kreativt indblik
Niels Arden Oplev løfter sløret for en særlig udfordring i filmatiseringen af Mænd der hader kvinder, som har premiere i marts 2009.
Af Pernille Nordstrøm

Fodnoter i Cannes
Zentropa-producer søgte jordforbindelse i Cannes 2008 og pegede mobilkameraet mod sine fødder.
Af Meta Louise Foldager

Kuriosa
Billedkunsten drager skuespillerne. Fra Tony Curtis over Armin Mueller-Stahl til Viggo Mortensen: Alle svinger penslen.
Af Kim Foss


Feature


Et filmprograms fødsel
DR2 Premiere skal løfte arven efter spøgelset Ole Michelsen. Vi har været med under det kommende filmprograms svære fødsel og kan som de første præsentere den nye vært.
Af Jacob Ludvigsen

Batman: en ægte multimediehelt
Bat-hulen og butler Alfred stammer ikke fra det tegnede Batman-forlæg, men fra den allerførste filmatisering, afslører en inkarneret fan.
Af Jakob Stegelmann

"Der er ingen Mike Leigh-metode"
Det er bullshit at tale om en Mike Leigh-metode, fastslår den engelske instruktør. Vi har mødt ham i London forud for premieren på Happy-Go-Lucky.
Af Eva Jørholt

Ind i mysteriet
Kandidaten er det nyeste skud på stammen af dansk genrespænding. Men de hjemlige paranoiafilm er ikke lige så farlige som de amerikanske forbilleder.
Af Bo Green Jensen

Uden mad og drikke ...
Zentropas kantine er den naturlige kampplads for alfa- og betahannerne. Om filmkantinernes mytologi.
Af Nikolaj Scherfig

Magtens top 25
Dansk film har forandret sig gevaldigt, siden vi sidste år optegnede de 25 mest magtfulde mennesker i dansk film. Nye ansigter, en ny magtbalance.
Af Per Juul Carlsen

Landet med permanent migræne
Cannes-vinderne Il Divo og Gomorra udstiller mafiaens og magtmisbrugets Italien. Ekspert ser på støvlelandets filmrenæssance og samfundsderoute.
Af Gert Sørensen

Han stiller spørgsmål uden svar
Sædeskildrer, samfundskritiker, moralist og kriminalist. Årets franske guldpalmevinder Laurent Cantet er sin generations Claude Chabrol.
Af Michael Bo


Tema: Nye signaler i dansk film


Talentspejderen
Fremtidens filmbegavelser skal findes blandt kreative hoveder uden for filmbranchen, mener leder af New Danish Screen, Jakob Høgel.
Af Christian Monggaard

Undergrunden lever
Morten Piil har set 35 film fra New Danish Screen, der skal inspirere udviklingen af filmsproget. Dommen? Masser af talent, opmuntrende vitalitet og et par rene perler. 
Af Morten Piil

Kvinderne kommer ...
Det kniber med ligestillingen i dansk film. Vi har spurgt fire fremadstormende kvindelige instruktører om, hvorfor kvinderne glimrer ved deres fravær.
Af Per Juul Carlsen

Auteur d’animation
Ekkos dvd-gave i dette nummer er de bedste film fra Filmskolens animationslinje. Og de har mere at byde på end alle danske realspillefilm fra samme periode, mener kritiker.
Af Jakob Stegelmann


Biografanmeldelser


Dig og mig
En enkelt til Korsør
Gensyn med Brideshead
Happy-Go-Lucky
Hellboy II: The Golden Army
Kandidaten
Once
Opium
Rejsen til Saturn
Stille lys
Tropa de Elite - Elitestyrken
Wall-E

 

Dvd-anmeldelser


Be Kind Rewind
Dixie Chicks: Shut Up & Sing
Dværgen
Hairspray
Lady Snowblood
Manden som kom ned på jorden
Masser af guld
Nosferatu
O’Horten
Pierrot le fou
Werner Herzog i 1970’erne
USA vs. Al-Arian

DVD #6

Animation – Best of

Den Danske Filmskoles animationslinje blev etableret i 1992 og har siden udklækket instruktører i animationsfilm og computerspil. 

Indtil da var der ikke tradition for at uddanne animationsinstruktører, så der måtte udvikles både en ny uddannelse og nye arbejdsmetoder. For som skaber af en animationsfilm skal instruktøren have det store overblik over både det tekniske og fortællemæssige.

Dvd’en indeholder de tolv film, som ifølge Ekkos redaktion er de bedste film, der er lavet på uddannelsen i perioden 1998-2008.

Space Monkeys
Instr. Jan Rahbek
Danmark, 2008, 8 min. 

I den legende og urkomiske Space Monkeys ankommer to danske astronaut-aber til en farveknaldet syreplanet, hvor rum-kaptajnen stikker næsen lidt for langt ned i den lokale flora og spacer vildt ud i en 3D-animation fra topklassen.

Sylfidden
Instr. Dorte Bengtson
Danmark, 2008, 8 min. 

Nervøs, poetisk og en lille smule uhyggelig stregtegning af den angst for livet, der kan gennemsyre et menneske og gå i arv fra mor til datter.

For stor
Instr. Cav Bøgelund
Danmark, 2008, 8 min.

Dyster fortælling om den enfoldige vanskabning Big Man, der i sit forsøg på at give sin lillebitte mor en værdig begravelse drives i døden af landsbyens pøbelmentalitet.

Viggo – havets skræk
Instr. Jacob Ley
Danmark, 2006, 8 min.

To børn i en konkurrence mellem to piratskoler finder sammen på trods af forældrenes fejde i denne festlige og anarkistiske Romeo og Julie-historie.

Drengen i kufferten
Instr. Esben Toft Jacobsen
Danmark, 2006, 8 min.

Uhyggelig, men også morsom historie om en pindsvinedreng, der vil af med sin opmærksomhedsstjælende lillebror, men pludselig indser det katastrofale i sin plan.

Pigen i kikkerten
Instr. Niels Bisbo
Danmark, 2006, 7. min.

Dreng ser pige og forelsker sig, men ved ikke, hvordan han skal nærme sig. Filmen er ekspressionistisk storby og farverig sommerforelskelse i fortællingen om det evige spørgsmål om mænd og kvinders forskellige sprog.

Bjørno & Bingo
Instr. Sabine Ravn
Danmark, 2004, 8 min. 

I en stil, der giver mindelser om Walter Lantz’ Hollywood-produktioner fra 1950’erne (for eksempel Søren Spætte), fortælles med underspillet humor om en bjørn og en pingvins problematiske forhold.

Skyggen i Sara
Instr. Karla Nielsen
Danmark, 2004, 8 min. 

Den uskyldige stil signalerer sød børnefilm, men midt i den trygge og rare familie føler tolvårige Sara sig overset, ensom og desperat, og til sin mors fødselsdag gør hun oprør.

Araki: The Killing of a Japanese Photographer
Instr. Anders Morgenthaler
Danmark, 2002, 8 min. 

Historien om manden, der vil rense verden for råddenskab og hævne sin søster ved at slå en japansk pornofotograf ihjel, er fortalt i en voldspornografisk stil tydeligt inspireret af japansk anime og med indslag af live-action. Og så er den et tydeligt forstudie til Morgenthalers spillefilmdebut Princess.

Nanoq
Instr. Kunuk Platoú
Danmark, 2000, 8 min. 

Klassisk dukkeanimeret film om en grønlandsk dreng, som finder en isbjørneunge. De udvikler et nært forhold, og isbjørnen redder familien fra sultedøden. Enkel, hjertegribende og velfortalt.

Love Birds
Instr. Trylle Vilstrup
Danmark, 2000, 10 min. 

Original dukkefilm om en kærlighedshungrende kvindefugl, der satser på at finde sin udkårne via en perlerække af umulige stævnemøder. Pinlighedskomik og sjove stemmer med en sød slutning.

Morgenfryd
Instr. Alice de Champfleury
Danmark, 1998, 7 min.

Tegnestilen er sikker og meget personlig i denne lille familiehistorie om morgenfryd og (især) morgenfrustrationer – en underfundig hverdags-vignet.

© Filmmagasinet Ekko