Ekko #43

Intro

Leder
Man skal ikke bide den hånd, der fodrer én, men engang imellem bør man sige lidt vuf-vuf.

Filmplakaten
Russisk plakatkunst fejrede store triumfer i 1920’erne, ikke mindst med Sternberg-brødrenes svimlende plakat til Manden med kameraet.
Af Julie Bloch Pedersen og Sara Peuron-Berg

Box Office
Biografklub Danmark er blevet en magtfaktor i den danske filmbranche. Men gavner den overhovedet markedet?
Af Loke Havn

Minder fra dansk film
Skuespilleren Ghita Nørby var med i både de bornerte 50’ere og de frisindede 70’ere.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Kreativt indblik
Nils Malmros’ mest lykkelige oplevelse på den kommende Kærestesorger var arbejdet med at snedkerere et billetkontor til filmen.
Af Mikkel Hede

Kuriosa
I Salzburg vånder man sig over Sound of Music-kulten. og griner hele vejen til banken. Hotel Villa Trapp åbner i oktober.
Af Kim Foss

Den oversete perle
Terence Davies’ erindringsværk fra 1988, Distant Voices, Still Lives,hylder den guddommelige hverdag og er selv et lille mirakel.
Af Claus Christensen


Feature


Genz i grænselandet
På roadtrip til Sønderjylland med Henrik Ruben Genz, der efter mange omveje endelig ser ud til at forløse sit talent med Frygtelig lykkelig.
Af Oliver Stilling

James Bond og hans forgænger
Agent 007 er tilbage i skikkelse af Daniel Craig. Vi er gået på jagt efter den sande Bond og hans forgænger.
Af Bo Tao Michaëlis

Filmluder for en dag
Hvem siger nej til gratis øl og whisky-smagning i det skotske højland? Rapport fra en ludertur til optagelserne af Valhalla Rising med Mads Mikkelsen.
Af René Fredensborg

Josef fra Amstetten
Hvad foregår der i Østrig? Guide til den østrigske kælder, hvor kunstnere bearbejder den nationale fortrængning.
Af Peter Tudvad

Jeg skyder, altså er jeg
Computerspil overhaler filmen som det mest populære fortællende medie. To generationer, far og søn, har sat sig ned og spillet Grand Theft Auto IV.
Af Adrian og Peter Schepelern

Spillet om fremtiden
Den hjemlige spilbranche præges af nedtur og konkurserklæringer, men en ny bølge af kommende danske dogmespil viser vejen frem.
Af Thomas Vigild


Tema: Dokumentarfilmens sandheder og løgne


Danmarkshistorie — mens den bliver til
Kontroversielle Christoffer Guldbrandsen er snart aktuel med film om Ny Alliance og Naser Khader. Vi går bag facaden på instruktøren.
Af Ib Bondebjerg

Hvad er sandhed?
Dokumentarfilm bliver ofte angrebet for at vildlede og manipulere, men faktisk har genren altid haft et anstrengt forhold til sandheden.
Af Peter Schepelern

Sandfærdige løgne
Man kan lyve med et autentisk billede, ligesom man kan tale sandt med et uautentisk. Professor tager Jeppe Nybroe i forsvar.
Af Søren Kjørup

Historien om et defekt ledningssystem
Det, du viser, skal altid være sket! Tidligere tv-direktør forsøger at opstille etiske spilleregler med udgangspunkt i balladen om Mig og Naser.
Af Jørgen Ramskov

Doku-generationen
Ny generation af danske dokumentarister lider ikke af berøringsangst over for filmmediets virkemidler. Vi præsenterer de otte mest fremtrædende dokumentarister.
Af Lars Movin

Langt ude
Hemmelige loger og militærfolk, der ser UFO’er. I udkanten af dokumentargenren findes film, der ikke passer ind i mediernes gængse virkelighedsopfattelse.
Af Per Juul Carlsen


Biografanmeldelser


Amazing Grace
Ben X
Burma VJ
Burn after Reading
Death Race
De usynlige
Discoormene
Elegy — Skønhedens magt
Et juleeventyr
Frygtelig lykkelig
Lille soldat
Maria Larssons evige øjeblik
Pigen og ræven
Rejsen hjem
Så kort og mærkeligt livet er
The Strangers
Vicky Christina Barcelona

 

Dvd-anmeldelser


Danske eksperimentalfilm
Gøglernes aften
Japanske samuraiklassiskere
Lou Reed’s Berlin
Mishima
Retour en Normandie
The Jørgen Leth Collection 4: Fiktionsfilmene
365 a Clichy Montfermeil
Vampyr

DVD #7

Den Danske Filmskoles Tv-uddannelse består af to linjer, dokumentarinstruktør- og flerkameraproducer-linjen. Hvert andet år optages ni elever, og de arbejder både med store filmhold og alene med kamera, lyd og klip. Afgangsfilmen indspilles på minimalt budget og med cirka tre ugers optagelse.

Lederen Arne Bro, der selv startede uddannelsen, har skabt en stærk kunstnerisk profil, hvor den personlige, nære fortælling er i fokus. Det er ”virkeligheden oplevet gennem et temperament”, som dokumentaristen Jørgen Roos engang har defineret genren.

Dvd’en består af de syv bedste afgangsfilm fra Den Danske Filmskoles Tv-uddannelse siden begyndelsen i 1992 og til og med 2007. Filmene er udvalgt af Ekkos redaktion.

One Day
Instr.Ditte Haarløv Johnsen
Danmark, 2007, 31 min.

Filmen tegner et intimt portræt af en prostitueret, ghanesisk kvinde. Hele hovedpersonens ansigt filmes aldrig, men via nærbillede-fragmenter skabes et billede af kvinden, som på trods af sin hårde skæbne aldrig mister værdigheden.

Pige med mobil
Instr. Anja Kvistgaard
Danmark, 2005, 28 min.

Det er ikke let at være skilsmissebarn. Især ikke, når man er på vej ind i puberteten. Men så er det godt, man har sin mobil – den direkte livslinje til veninder – hvor der tales om stort og småt.

En rem af huden
Instr. Michael Noer
Danmark, 2003, 23 min. 

Portræt af Ole Ege, som i 2003 var direktør for Museum Erotica. Det er dog ikke den lumre historie om pornopioneren Ege, men en ulykkelig kærlighedshistorie fra hans fortid, Michael Noer beretter.

Vejen tilbage
Instr. Kasper Torsting
Danmark, 2001, 34 min.

Mens Kasper Torsting endnu var helt lille, begik hans far selvmord. I Vejen tilbage skildrer Torsting sit eget forsøg på at finde ud af, hvem hans far egentlig var.

Eksklusion
Instr. Mette-Ann Schepelern
Danmark, 1997, 30 min.

To unge danskere af anden etnisk herkomst på eksistentiel togrejse gennem et Danmark, som har svært ved at rumme de unge.

Den usynlige stemme
Instr. Pernille Rose Grønkjær
Danmark, 1997, 24 min. 

Når man ringer til oplysningen, er det Heidi, som tager imod opkaldet. Men hvordan ser Heidi ud, og hvordan lever Heidi sit liv? Det giver Den usynlige stemme svar på.

Ronnie Rocket
Instr. Maiken Wexø
Danmark, 1997, 37 min.

I dette pionerværk inden for reality-genren går Wexø tæt på en af sluthalvfemsernes mest excentriske jetsettere, Ronnie Rocket, der lever ungkarlelivet i overhalingsbanen med cool oneliners, sex, penge og champagne.

© Filmmagasinet Ekko