Ekko #48

Intro

Leder
Er det photoshop? Det spørgsmål får vi ofte fra læsere, der har bidt mærke i den serie af billeder, hvor den ene Hollywood-stjerne efter den anden poserer med Ekko, som i år fylder ti.

Kuriosa
Stød i sæderne, skeletter i biografen og skrig over højtalerne. Mød gimmickens ukronede konge – William Castle.
Af Kim Foss

Q&A
Sonja Richter synger Disney i badet, hader Bridget Jones’ dagbog og beundrer Ghita Nørby. Og så leder hun efter en filmanmelder, hun kan lytte til.
Af Niels Petersen

Filmplakaten
Se Werner Grauls plakat til Fritz Langs udødelige storbyapokalypse Metropolis, der har været et uudtømmeligt reservoir for fremtidige instruktører.
Af Peter Tudvad

Nyt talent
Den autodidakte instruktør Nicolo Donato debuterer med filmen Broderskab — noget så sjældent som en kærlighedsfilm om nazisme og homoseksualitet.
Af Line Bitsch Herdel

Product placement
I den danske romantiske komedie Simon & Malou har man benyttet sig af product placement på en yderst kreativ facon.
Af René Fredensborg

Minder fra dansk film
”For lidt sex og for mange grimme kvinder”, lød en mandsdomineret branches dom over verdens første film skabt udelukkende af kvinder: Ta’ det som en mand, frue.
Af Katrine Hornstrup Yde


Feature


Da 60’erne nåede til Twickenham
Lone Scherfig gør comeback med An Education. Ekko besøgte Scherfig på optagelserne, hvor hun genvandt selvtilliden som instruktør.
Af Christian Monggaard

En stjerne er født
”Jeg føler mig hjemme i andre menneskers personlighed,” siger An Education-stjernen Carey Mulligan, der spås en gylden fremtid.
Af Christian Monggaard

Slangen i Paradis
Der er ingen englebørn i Michael Hanekes film. Filosof Peter Tudvad finder skyld, straf og syndefald i sidste års Guldpalmevinder, Det hvide bånd.
Af Peter Tudvad

Klinikeren
Han ville egentlig have været pianist. Portræt af Michael Haneke, der laver dystre film, men kalder sig selv for optimist.
Af Peter Tudvad

Peter Jacksons sjælevandring
Han tror på et liv efter døden. Peter Jackson er aktuel med det mørke familiedrama The Lovely Bones.
Af Ray Arco

Digitale pirater
Nettets ulovlige filmkopier stammer fra en lyssky, digital underverden, kendt som ”Scenen" — den største trussel mod filmindustrien.
Af Jacob Ludvigsen

Tim Burtons skrækkabinet
Tim Burtons nye, Alice i Eventyrland, er som alle hans film befolket med freaks, monstre og skøre kugler. Vi præsenterer Dr. Burtons persongalleri.
Af Jesper Bo Petersen

Vampyrer for enhver blodtype
Twilight, True Blood, Lad den rette komme ind. Vampyrbølgen ruller i biografen og på tv. Jakob Stegelmann sætter tænderne i den nye generation af blodsugere.
Af Jakob Stegelmann

Derfor blev jeg instruktør
Harmony Korine lader sig forføre af en pornofilms poesi. Cristian Mungiu ser rumænske skodfilm. Ni instruktører om det øjeblik, filmbesættelsen startede.
Af Nikolaj Feifer


Tema: Danmark i krig


Krigen interesserer mig ikke
Christoffer Boe satte sig for at lave en film om krig, tortur og statshemmeligheder. Men Alting bliver godt igen handler ikke om krig. Eller gør den?
Af Christoffer Boe

En ubekvem sandhed
”Alene i Forsvarsministeriet arbejdede der femten mand på at miskreditere filmens oplysninger.” Christoffer Guldbrandsen taler for første gang ud om skandaledokumentaren Den hemmelige krig.
Af Peter Schepelern

Historien om Nargiss
Dansk sprogofficer fortæller om en side af krigen i Afghanistan, man sjældent ser i medierne eller på film. Om Nargiss, der kæmpede – og døde – for de afghanske kvinders ret til frihed.
Af Anne-Cathrine Riebnitzsky

Dengang jeg drog af sted
Krigsfilmen er en hæderkronet genre, og Danmark har nu i to årtier været mere eller mindre krigsførende. Men hvordan står det til med krigskunsten, spørger sociolog Henrik Dahl.
Af Henrik Dahl

Mellem helte og bødler
For første gang har et dansk filmhold fået ubegrænset adgang til soldaterne i Afghanistan. Janus Metz om sin kommende dokumentarfilm, Armadillo, hvor han skildrer frygten og forløsningen, der også blev hans egen.
Af René Fredensborg

Generation Kill
Der er ingen noble hensigter, når amerikanske soldater går i krig mod terror, kun sulten efter action. Amerikanske film om Irak-krigen tegner et foruroligende generationsportræt.
Af Thomas Ærvold Bjerre


Biografanmeldelser


Alting bliver godt igen
Brothers
Coco Chanel & Igor Stravinsky
Det hvide bånd
An Education
Invictus
Kvinden der drømte om en mand
The Lovely Bones
Man tænker sit
Mary and Max
Nine
Parterapi
Precious
Profeten
A Single Man
Submarino
Up in the air
Welcome
Where the Wild Things are

 

Boganmeldelse 


Fotografens øje

 

Dvd-anmeldelser


L’Argent
The Burning Plain
Buy the Ticket, Take the Ride
Dirty Diaries
Drag Me to Hell
Eden is West
Extras – the Special
Malmros Collection
Moon
Rome: The Complete Series
Rudo & Cursi
the Singing Detective
Tokyo sonata
La Vallée close

DVD #12

4 måneder, 3 uger og 2 dage

Instr. Cristian Mungiu
Rumænien, 2007, 114 min.

I Rumænien er han en kendt reklameinstruktør, men siden 4 måneder, 3 uger og 2 dage, der vandt Guldpalmen i Cannes 2007, har Cristian Mungiu velfortjent kunnet skrive verdenskendt instruktør på visitkortet.

4 måneder, 3 uger og 2 dage foregår i Rumænien under Ceauşescus rædselsregime i slutningen af 1980’erne. Den unge kvinde Gabita bliver gravid og beslutter sig for at få foretaget en illegal abort. Hendes veninde Otilia bakker op om beslutningen, og sammen opsøger de den lyssky Dr. Bebe. Han viser sig dog at have særdeles ureelle hensigter, og aborten sætter pigernes venskab på en alvorlig prøve.

Filmen er et hjerteskærende sindbillede på kommunismen – på hvordan diktaturet greb ind i almindelige menneskers hverdag. En af sit årtis vigtigste film.

© Filmmagasinet Ekko