Ekko #64

Intro

Leder
Da Woody Allen på ny blev anklaget for sexmisbrug, udløste det en storm af hadefulde reaktioner, selvom han ikke er blevet sigtet. Vi takker aldrig nej til en god lynchning på de sociale medier, hvor man er skyldig, indtil det modsatte er bevist.

Quiz
Hvem er den største filmnørd? Tiende omgang af Ekkos filmquiz falder inden for dette nummers tema: De udstødte.

Top 10
I anledning af Coen-brødrenes musikfilm Inside Llewyn Davis hylder vi filmhistoriens ti mest velklingende musikerportrætter.
Af Daniel Piilgard

Filmplakaten
På den gruopvækkende plakat til The Human Centipede II kribler en glinsende skolopender mod en nøgen kvindes skød.
Af Jeppe Mørch

Kuriosa
Den fuldstændigt forfejlede filmanmeldelse er et underkendt fænomen, der alt for længe har savnet en hyldest. Vi fejrer her den danske anmelderstabs fornemmeste fejlskud.
Af Claus Christensen

Q&A
Hun har en forkærlighed for The Sound of Music og drømte engang om at danse ballet og skrive digte. Mød Den Danske Filmskoles nye rektor, Vinca Wiedemann.
Af Claus Christensen

On location
Instruktør Ole Christian Madsen viser et billede fra optagelserne til sit Eik Skaløe-portræt Itsi Bitsi. Hans udfordring er at skabe kemi mellem bandmedlemmerne i fiktions-udgaven af flipper-bandet Steppeulvene.

Filmminder
Manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson mindes dengang, en grim stofbamse medvirkede til at give En Soap en flot sølvbjørn på Berlin Filmfestival.
Af Nikolaj Mangurten Rubin

Box office
Vi er selv ude om, at vi overdynges med sequels og remakes. De danske biografgængere foretrækker nemlig filmiske gengangere.
Af Kim Pedersen

Nyt talent
USA har i instruktøren Lance Edmands fået en eksistentiel fortolker af det glemte Udkantsamerika og dets indbyggere.
Af Henrik Østergaard

Spil med Stegelmann
Chaplin-filmenes bizarre tur gennem censursystemet ligner til forveksling det, der overgår spil som Grand Theft Auto og Assassin’s Creed.
Af Jakob Stegelmann

 

Feature


Mikael Persbrandt
”Jeg lever af hemmeligheder”. Vi taler med hele Sveriges Micke, der altid er to skridt bag sin egen skandaleombruste myte.
Af Peter Rewers

Coen-brødrene
Joel og Ethan Coen fortæller om at vokse op med Bob Dylan, den smertelige folk-musik i Inside Llewyn Davis og om at bejle til Hollywood-klubben.
Af Patricia Danaher

Ind i scenen
I Ekkos nye serie præsenterer filmfolk en nøglescene fra karrieren. Fotografen bag Inside Llewyn Davis forklarer, hvordan man sætter lys til melankoliens væsen.
Af Nikolaj Feifer

Indiens nye bølge
Indisk film er ikke længere kun farverig fællessang fra Bollywood. En ny bølge af undergrundsfilm river sløret af virkelighedens Indien.
Af Liz Shackleton

Claire Denis
Har Claire Denis samme syn på kvindelig seksualitet som Lars von Trier? Den franske instruktørs nye film Svinene handler om det dyriske menneske.
Af Tine Byrckel

Spike Jonze
Fra Jackass til biografaktuelle Hende – vi kigger på instruktørdrengerøvens spraglede karriere.
Af Rasmus Brendstrup

Scarlett Johansson
Siden gennembruddet i Lost in Translation har karrieren kørt på skinner, men Scarlett Johansson er kommet hovedkulds ind i det nye år.
Af Oliver Stilling

Die Zweite Heimat
Tyske Edgar Reitz fortæller om endnu engang at vende hjem til den fiktive landsby Schabbach fra hans berømte Heimat-serie.
Af Christian Braad Thomsen

Den mindst ringe
Peter Aalbæk har kaldt ham løgnagtig. Selv mener han, at filmbranchen er for følsom. Portræt af direktøren for det hele, Henrik Bo Nielsen.
Af Jacob Ludvigsen

 

Tema: De udstødte


Sorte på film
Stereotyper, nedladenhed og racisme. Med afsæt i Oscar-vinderen 12 Years a Slave kigger vi tilbage på filmhistoriens portrættering af den sorte amerikaner.
Af Kristian Ditlev Jensen

Provinsgangster i Norge
Gangerserien Lillyhammer er Norges største tv-succes til dato. En dansk tilflytter tegner et portræt af seriens hjemby, flækken Lillehammer.
Af Søren Birkvad

A World Not Ours
Dansk-palæstinensiske Mahdi Fleifel husker flygtningelejren som et Disney-land. Hans prisvindende dokumentar A World Not Ours er dette nummers dvd.
Af Lars Movin

Roadmovies
Den amerikanske roadmovie vil hellere køre ad omveje end motorveje. En tur med Alexander Paynes Nebraska bringes rundt i genren.
Af Bo Tao Michaëlis

Udkantsdanmark
Engang var Poul Reichhardt dus med himlens fugle. Nu er provinsen på film et arnested for vold, incest og mørkemænd.
Af Peter Schepelern


Biografanmeldelser


Når vinden rejser sig
12 Years a Slave
Bullhead
En du elsker
Fjerkongens rige
Fortiden
Heli
Hende
Kartellet
Klumpfisken
Mig ejer ingen
Monica Z
Only Lovers Left Alive
Selv i de bedste hjem
The Grand Budapest Hotel
The Lunchbox
The Selfish Giant
Venus i pels
Vådområder

 

Dvd-anmeldelser


The Returned
Call Girl
Grey Gardens
Hannah Arendt
Interior. Leather Bar
Kiss of the Damned
Mary Poppins
Michael Kohlhaas
Nowhere
Our Children
Shotgun Stories
The Stranger Inside
Touchy Feely

DVD #28

A World Not Ours

Instr. Mahdi Fleifel
Danmark, England, Libanon, Forenede Arabiske Emirater
2012
93 min.

”Woody Allen møder Kafka i en palæstinensisk flygtningelejr.” 

Sådan er A World Not Ours blevet beskrevet, og Mahdi Fleifels prisvindende dokumentarfilm har da også noget af Allens underfundighed og Kafkas klaustrofobi. 

Mahdi Fleifel kom til Danmark i slutningen af 1980’erne, men hver sommer rejste han tilbage til rødderne: flygtningelejren Ain El-Helweh, hvor han genså sine venner og bedstefaren, der havde boet i lejren næsten hele sit liv.

Med familieoptagelser fra mere end tyve år er A World Not Ours en universel film om, hvad det gør ved mennesker ikke at have et hjemland. Der er en boblende fortælling, der på hjerteskærende vis får flygtningelejrens spraglede persongalleri til at leve, så man kommer til at se på konflikten med nye øjne.

© Filmmagasinet Ekko