Ekko #65

Intro

Leder
Filmbranchen sidder fast i rigide støtteregler, digitaliserings-angst og romertalsfilm. I syv punkter giver chefredaktøren sit bud på, hvordan dansk film kan sættes fri.

Quiz
Hvem er den største filmnørd? Ellevte omgang af Ekkos filmquiz falder inden for dette nummers tema: Baseret på virkeligheden.

Top 10
Inspireret af biografaktuelle Locke, der udelukkende foregår inde i en BMW, kårer vi de ti film, der får mest ud af en enkelt location.
Af Andreas Risby

Filmplakaten
Plakaten til indbrudsgyseren You’re Next ligner en arkitektonisk grundplan over samtlige farer bag samtlige hjørner.
Af Freya Bjørnlund

Q&A
Han er fascineret af seriemordere og ser altid dårlige film til ende. Mød Uffe Rørbæk Madsen fra De Nattergale, der spiller familiefar og skabsbøsse i Det andet liv.
Af Claus Christensen

Kuriosa
Farvel, onkel Tom
er måske verdens mest racistiske film. De sorte kravler i træer som aber i shockumentaren, som instruktørerne kalder en sand rekonstruktion af slavetiden i USA.
Af Daniel Pilgaard

On location
Instruktør Kenneth Kainz viser et billede fra optagelserne til Skammerens datter. Han bekæmper sprogbarrieren til sine tjekkiske statister ved at brøle som en drage.

Shortlist
Den 3. oktober slås dørene op til Ekko Shortlist Awards. Prisshowet bliver den hidtil største fejring af talentundergrunden herhjemme.
Af Claus Christensen

Filmminder
Filmklipper Jacob Thuesen mindes dengang, han blev headhuntet, kronraget og iført et kostume fra 1930’erne for at klippe den russiske storfilm Dau.
Af Nikolaj Mangurten Rubin

Box office
”Det grå guld” har aldrig været en så værdifuld ressource i filmverden. Seniorerne bliver flere og flere både i biografsalene og på lærredet.
Af Kim Pedersen

Nyt talent
Hun har spillet luksusluder, galning og løve. Danmarks nye skuespiltalent, serbiskfødte Danica Curcic, giver en udstrakt fuckfinger til janteloven.
Af Rune Bruun Madsen

Spil med Stegelmann
Staten bruger millioner på at arkivere litteratur, kunst og film. Men der afsættes ikke én krone til bevaring af spil.
Af Jakob Stegelmann

 

Feature


Ole Bornedal

”Jeg vidste fra dag ét, hvordan 1864 skulle se ud.” Instruktøren fortæller for første gang op om sit tv- og filmprojekt til 173 millioner kroner.
Af Kirsten Jacobsen

Mia Wasikowska
Fra indie-prinsesse til kameltæmmer. Skuespilleren fra Tracks og The Double er på alles læber i Hollywood. Selv foretrækker hun stilheden.
Af Freya Bjørnlund

Hyldest til blockbusters
De bedste sommerblockbusters lægger flækkerne øde, giver genlyd jorden rundt og huskes som stor filmkunst. Hurra for det store brag!
Af Jakob Stegelmann

Cannes top ti
Se chefredaktørens valg af de ti bedste film på årets Cannes-festival, der bød på gamle kendinge og et usædvanligt ungt talent.
Af Claus Christensen

François Ozon
Fransk films provocateur har slået sin familie ihjel på film. I dag nøjes han med at revse bourgeoisiet med teenage-prostitution i Ung og smuk.
Af Rasmus Brendstrup

Ellen Page
”Jeg frygtede for min karriere, da jeg sprang ud.” Nu er Ellen Page åbent lesbisk. Men skabene i Hollywood er stadig for fyldte, mener hun.
Af Patricia Danaher

Gay er det nye sort
Siden de mørke aids-80’ere er der blevet plads til homoseksuelle i Hollywood. Nu er det okay to be gay – det kan endda være profitabelt.
Af Niels Henrik Hartvigson

Mig og Adéle
”Det minder om porno – men hvorfor er det slemt,” skriver manuskriptforfatter Eini Carina Grønvold om nummerets dvd, Adèles liv – kapitel 1 & 2.
Af Eini Carina Grønvold

Elmer & Tolsgaard
Instruktøren Jonas Elmer og komikeren Rune Tolsgaard ryger tjald, surfer på Tinder og taler om deres nye film Det andet liv.
Af Jonas Elmer og Rune Tolsgaard

Ind i scenen
I Ekkos serie præsenterer filmfolk en nøglescene fra karrieren. Klipperen Olivier Bugge Coutté fortæller om at klippe tiden i stå i Reprise.
Af Nikolaj Feifer

Spil med Stegelmann
I 1990’erne, da de første spillekonsoller gjorde deres indtog på børneværelserne, var spillene langt sværere end i dag. Spillene er blevet en venlig pædagog, som forældrene elsker.
Af Jakob Stegelmann


 

Tema: Baseret på virkeligheden


Malmros’ muse

Line Arlien-Søborg kan ikke stå inde for Nils Malmros’ portræt af hende i den autofiktive Sorg og glæde. Hun fortæller sin side af historien.
Af Line Arlien-Søborg

Ulovlig fiktion
Må man hænge virkelige personer ud i et fiktivt værk? En ekspert i medieret udreder de juridiske regler.
Af Nikolaj Mangurten Rubin

Sandt eller falsk
Var Olof Palme pædofil? Der er masser af film ”baseret på virkelige hændelser”, og de kan ændre vores opfattelse af historien.
Af Peter Schepelern

Bo hr. Hansen
En manuskriptforfatter fortæller, hvordan man transformerer et menneske fra virkelighed til lærredet. Og hos ham vinder den gode historie altid.
Af Bo hr. Hansen

Boe versus Glistrup
Mogens Glistrups familie er fortørnet over Christoffer Boes og Simon Pasternaks Spies & Glistrup. Ekko inviterer parterne til debat om far på film.
Af Steffen Boesen

Sex filmfund
Filmarkæolog leder efter spor af virkelighedens 70’er-sexliv i film fra perioden. Han udgraver bollebøger, numselege og bløde mænd.
Af Søren Birkvad


Biografanmeldelser


Magic in the Moonlight
Bad Neighbours
Bastards
Det andet liv
Don Fabijans bekendelser
Enough Said
Et hus i Marokko
Forelsket i New York
Frank
Jauja
Joe
Kraftidioten
Labor Day
Lev stærkt
Når dyrene drømmer
Om heste og mænd
Sommersøndag
Tracks
Ung og smuk

 

Dvd-anmeldelser


The Atom Egoyan Collection
A Brief History of Time
A Touch of Sin
Breaking the Waves
Fill the Void
Filth
Let the Fire Burn
Riot in Cell Block 11
Seven Samurai
Stranger by the Lake
The Look of Love
The Pervert’s Guide to Ideology
Wrinkles

Dvd #29

Adèles liv – kapitel 1 & 2

Instr. Abdellatif Kechiche
Frankrig, Belgien, Spanien
2013
172 min.

Hele filmverdenen spærrede øjnene op, da sidste års Guldpalme-vinder Adèles liv – kapitel 1 & 2 satte lesbisk sex på lærredet, som det aldrig var set før.

Sexscenerne er sjældent intime. Men instruktør Abdellatif Kechiches banebrydende triumf er, at han udtrykker de unge kvinders indre liv gennem hvert et kærtegn og numse-klask. Det resulterer i et hjerteskærende drama om den første forelskelse med himmelhøje forhåbninger, der må briste i voksenlivets realiteter.

Adèle Exarchopoulous er med hud og hår den unge Adèle, der forelsker sig i en ældre, blåhåret tomboy spillet af Léa Seydoux. Kemien mellem kvinderne gnistrer i en sådan grad, at Cannes-juryen stik mod alle traditioner uddelte Guldpalmen til instruktøren og de to skuespillere i fællesskab.

© Filmmagasinet Ekko