Nyhed
20. okt. 2010 | 09:50

Forsker finder verdens vigtigste film

En professor ved IT-universitetet i København mener at have fundet en videnskabelig metode til at måle vigtigheden af film. Troldmanden fra Oz fra 1939 overgår alle andre.
Af Andreas Straarup



Citizen Kane
er mange kritikeres bud på verdens bedste film igennem tiderne. Borte med blæsten har solgt flest billetter, og Avatar er den film, som har omsat for flest penge.

Men hvad er verdens vigtigste film? Det spørgsmål har mange nok brudt deres hoved med og konkluderet var umuligt at afgøre.

Men det er det ikke ifølge professor Thore Husfeldt, der til daglig underviser på IT-universitetet i København.

Han har en særlig interesse for, hvordan den banebrydende søgemaskine Google fungerer, og det har bragt ham på sporet af verdens vigtigste film.

Et netværk af film

Google fungerer ved hjælp af en bestemt algoritme, som rangerer internetsider efter relevans. I forsøget på at illustrere Google for sine studerende, har Thore Husfeldt overført den til filmens verden.

”Film udgør ligesom websider et netværk, fordi de refererer til hinanden. Så Googles idé om at udnytte referencestrukturen - det der på nydansk hedder ’links’ - til at finde ud af, hvor vigtig en webside er, kan man naturligt oversætte til film,” forklarer han.

Desto flere hjemmesider, der linker til en anden hjemmeside, desto mere forøges dens værdi, kan man sige. På samme måde med film, men regnestykket er mere kompliceret end som så.

Bet for Star Wars

Til at begynde med tildeles alle hjemmesider eller film den samme værdi.

Refererer A til B og C, får B og C begge forøget deres vigtighed med A’s værdi. Refererer B nu til D, modtager D ikke bare B’s oprindelige værdi, men hele B’s forøgede værdi. Og så fremdeles.

Dette princip er en bet for George Lucas’ storslåede science fiction-saga Star Wars.

”Den film, der er suverænt flest referencer til, er Star Wars. Men det gør den ikke til den vigtigste. For mange af de film, der citerer Star Wars, er selv letvægtere. Det vil sige b-film og nørd-film, som slet ingen ser eller refererer til,” siger Husfeldt.

Overraskende andenplads

På FilmRank - som Husfeldt kalder sin liste over vigtigste film - opnår Star Wars en syvendeplads.

Musical-klassikeren Troldmanden fra Oz med Judy Garland er en suveræn nummer et, og på de andre sekundære pladser finder man sværvægtere som King Kong (3), Psycho (5) og Metropolis (8).

Men overraskende nok indtager Hitchcocks Shadow of a Doubt andenpladsen. En thriller fra 1943 om den forbryderiske Uncle Charlie, der besøger sin søster og hendes familie med skumle bagtanker.

Filmen med Joseph Cotten som Uncle Charlie er langtfra Hitchcocks mest kendte, og det er nok de færreste, der vil udnævne den til at være hans vigtigste i konkurrence med titler som Skjulte øjne, Vertigo, Menneskejagt og Psycho.

Hitchcock citerer sig selv

Formentlig beror Shadow of a Doubt’s høje placering på, at Hitchcock - der havde Shadow of a Doubt som en personlig favorit - selv refererer til den i andre af sine film.

Om det er tilfældet, har Husfeldt endnu ikke undersøgt, men det er muligt for ham at gøre og ved et tryk på en knap, kan han desuden eliminere alle selvreferencerne på listen.

”Et andet område, hvor man bruger den slags lister, er jo i forskningsverdenen. Her måler man, hvor mange af ens artikler, der bliver citeret, og der tæller selvreferencer netop ikke.”

”Så ud fra min egen baggrund som videnskabsmand ville det nok være mere naturligt at fjerne dem,” funderer Husfeldt.

Fejlbarlige kilder

I det hele taget er Thore Husfeldt ikke blind for sin listes begrænsede gyldighed.

FilmRank er lavet med et glimt i øjet, og datamaterialet, Husfeldt har anvendt Googles algoritme på, stammer fra IMDb, hvor filmfanatikere fra hele verden holder regnskab med, hvilke film der citerer hvilke.

Brugerne på IMDb er ikke ufejlbarlige kilder, der minutiøst registrerer hver en reference, og enhver kan hævde, at noget er en reference.

”Det er ikke sandheden om filmhistorien, jeg har fundet, men det er en af de mest objektive måder at undersøge den på,” siger Husfeldt.

Mystisk faktor

I takt med, at IMDb’s lister opdateres og korrigeres, kan FilmRank vinde i autoritet. Og hvis det bliver påkrævet, at man dokumenterer sine påstande på IMDb, vil det gøre FilmRank til et endnu bedre måleredskab.

Men listen er også yderst afhængig af en konstant, som Thore Husfeldt betegner ”den mystiske dæmpningsfaktor”. Denne faktor afgør, i hvor høj grad ældre film favoriseres af deres alder og muligheden for at opbygge lange kæder af referencer.

Nedjusterer man denne fra 0.85 - som er tallet både Google og Husfeldt ellers anvender - til 0.45, springer en relativt ny film som Star Wars fra en syvende- til en andenplads.

Hvorvidt man bør anvende det ene eller det andet tal er til diskussion. Men tankevækkende nok rokker det ikke ved førstepladsen. Troldmanden fra Oz bliver nummet et i begge tilfælde.

Læs mere om FilmRank på Thore Husfeldts hjemmeside

 

Kommentarer

FILMRANK TOP TI

1. Troldmanden fra Oz, Victor Fleming, 1939
2. Shadow of a Doubt, Alfred Hitchcock, 1943
3. King Kong, Merian C. Cooper og Ernest B. Schoedsack, 1933
4. Den glade enke, Ernst Lubitsch, 1934
5. Psycho, Alfred Hitchcock, 1960
6. Cabiria, Giovanni Pastrone, 1914
7. Star Wars, George Lucas, 1977
8. Metropolis, Fritz Lang, 1927
9. Snehvide og de syv små dværge, William Cottrell m.fl., 1937
10. Casablanca, Michael Curtiz, 1942
ALTERNATIV TOP TI*

1. Troldmanden fra Oz, Victor Fleming, 1939
2. Star Wars, George Lucas, 1977
3. Psycho, Alfred Hitchcock, 1960
4. King Kong, Merian C. Cooper og Ernest B. Schoedsack, 1933
5. Shadow of a Doubt, Alfred Hitchcock, 1943
6. Casablanca, Michael Curtiz, 1942
7. Rumrejsen år 2001, Stanley Kubrick, 1968
8. The Godfather, Francis Ford Coppola, 1972
9. Snehvide og de syv små dværge, William Cottrell m.fl., 1937
10. Metropolis, Fritz Lang, 1927

*Med dæmpningsfaktoren 0.45
© Filmmagasinet Ekko