Nyhed
01. apr. 2012 | 18:47

Arcel: ”Vi laver ikke særlig gode film”

Dogme-bølgen gjorde amatørisme til kunst, og nu er vi i krise, siger instruktøren bag En kongelig affære.  

Af Claus Christensen

”Danske film er lavet af håndværksmæssige novicer, når man vurderer dem på verdensplan. Og jeg fritager ikke mig selv i den forbindelse.”

Instruktør Nikolaj Arcel lægger ikke fingre imellem i det aktuelle nummer af Ekko.

I en ni siders lang artikel tegner journalist Peter Rewers et portræt af skilsmissebarnet, der har skabt sin egen filmfamilie og når et foreløbigt højdepunkt i karrieren med det aktuelle kostumedrama, En kongelig affære.

Undervejs kommer den 39-årige instruktør også ind på tilstanden i dansk film, som han ikke er begejstret for.

Vi er overbærende med danske film
”Hver gang jeg hører en producent eller instruktør udtale sig i pressen om, at det går ufattelig godt for danske film, bliver jeg lidt tung om hjertet,” siger han og fortsætter:

”Ja, vi sælger billetter, men det er nærmest kun folkekomedier og børnefilm, der trækker folk i biografen. Ja, vi vinder store priser i udlandet, men det er stadig kun Trier og Bier, der høster dem. Intet har reelt ændret sig de sidste seks-syv år.”

Nikolaj Arcel er ikke i tvivl om, hvorfor dansk film er inde i en krise. ”Vi laver ikke særlig gode film,” siger han.

”Når vi går ind og ser en dansk film, er vi på forhånd overbærende. Vores ellers høje kritiske filter i forhold til tone, billeder, stil, rytme, skuespil og historiefortælling er skruet gevaldigt ned. Vi imponeres simpelt hen af et meget lavere niveau.”

Grimt og tilfældigt

Nikolaj Arcel blev færdig på Den Danske Filmskole i 2001, hvor dogme-bevægelsens hverdagsfortællinger og skrabede æstetik nærmest totalt dominerede dansk film.

Arcel følte sig dog ikke beslægtet med dogme-reglerne. Slet ikke dogme-regel nummer 8, som forbød genrefilm. I 2004 skabte han et nybrud i dansk film, da han med stor succes debuterede med Kongekabale – en flot lavet politisk thriller efter amerikansk forbillede.

”Vores absolutte guldalder, dogme-bølgen, bestod i, at man omfavnede amatørismen, gjorde den til en højere kunstform,” siger han i Ekko.

”I den lille periode, hvor publikum gerne ville se grimt filmede og tilfældigt fortalte, men stærkt nærværende historier om køkkenskænderier og skilsmisser, var vi helt på hjemmebane.”

Lav alle slags film
”Da det brat stoppede, røg filmbranchen ud i en afgrund af tvivl, for vi havde ikke nogen stærk, håndværksmæssig tradition,” fortsætter Arcel.

Dansk film skal ifølge instruktøren lave flere forskellige typer af film, i forskellige toner og genrer. Så man gennem øvelse kan blive mester.

”Så kan myten om, at danske filmfolk skal gøre ’det, som de er bedst til’, endelig dø en stille død. Og så kan det danske publikum vælge mellem alle slags film – i høj kvalitet,” siger Nikolaj Arcel, der har kunnet glæde sig over to store priser til En kongelig affære på Berlin-festivalen.

Hvis filmen også sælger mange biografbilletter, så har Arcel gjort sit til at forbedre tilstanden i dansk film og skubbe tingene i den retning, han ønsker.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko