Nyhed
11. aug. 2023 | 16:11

”Vejret har været viagra for billetsalget”

Foto | Warner Bros.

Margot Robbies Barbie har grund til at danse, for filmen har en stor andel i, at billetsalget for juli måned har slået alle rekorder herhjemme i det 21. århundrede. 

To hypede storfilm og regnvejr har sendt 1,2 millioner danskere i biografen i juli, der er biografernes bedste sommermåned i to årtier.

Af Frederik Hoff

For en gangs skyld er der godt nyt fra biografernes verden, som i de seneste år har været hårdt ramt af coronavirus.

I juli er der blevet solgt 1.264.080 billetter i Danmark, hvilket er en stigning på 45,75 procent fra sidste års juli.

Det gør juli 2023 til den mest succesfulde sommermåned for biograferne i over tyve år, skriver Danske Biografer og Foreningen af Filmudlejere i Danmark i en pressemeddelelse.

Længe har det stået klart, at juli ville blive en ganske særlig biografmåned.

På forunderlig vis samlede de to yderst imødesete film Barbie og Oppenheimer sig på samme premieredag 20. juli.

Det lød umiddelbart som kommercielt selvmord, men fænomenet blev døbt Barbenheimer og gav en overraskende enorm hype omkring konkurrencen og massevis af købte billetter til begge film.

Ifølge CNBC havde de to film på verdensplan tjent én milliard dollars – altså 6,77 milliarder kroner – allerede elleve dage efter premieren. Og succesen bliver bare ved.

I løbet af de sidste elleve dage af juli solgte Oppenheimer ifølge pressemeddelelsen 195.700 billetter i Danmark, mens Barbie solgte 260.086.

En forklaring kan være, at de to film ikke bare har været imødesete. De er også hypede som filmiske værker, der virkelig skal ses i biografen – og ikke bare streames i hjemmesofaen.

Stort biografland
Barbenheimer var fra starten noget, der skulle ses i biografen. Dog har også andre og meget forskellige film været med til at sikre den store succes i Danmark.

Indiana Jones and the Dial of Destiny har i juli solgt 191.674 billetter, Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One 139.186, Elementært 128.500 og danske Toves værelse 81.927.

Men som altid har vejret nok også spillet en rolle.

Juli har nemlig været en ekstremt våd måned herhjemme, og biografen er et udmærket sted at flygte fra dråberne.

”Vi brokker os tit som europæere til amerikanerne over, at de ofte lader deres store film få premiere hen over en sommerferie, hvor vi ikke har tradition for at gå i biografen. Men på grund af møgvejret denne sommer og to aktuelle kæmpefilm har det været viagra for biografbilletsalget,” siger Michael Valentin, som er direktør for Danske Biografer.

”Den her sommer har gjort det tydeligt for os, at danskerne elsker deres biografer. Vi har overlevet verdenskrige, vhs-båndet og virus. Danmark beviser igen, at vi er et stort biografland, men danskerne fortjener nu alligevel snart noget ordentligt vejr.”

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko